36 257 läst ·
136 svar
36k läst
136 svar
Hantverkare som ska byta fönster är 4 veckor sena
Bra inlägg måste jag säga. Precis så är det. Det gäller att vara överbokad. Om folk förstod hur många det är som ringer dagen innan och har fått förhinder så skulle nog fler förstå. Man pratar mycket om att skriva avtal med böter när slutdatum inte hålls. Egentligen borde man skrivs in klausuler åt andra hållet också när arbetsplatsen inte är tillgänglig.Niclas Gustafsson skrev:
Jag ju inte hantverkare, men…är det inte så enkelt som den gamla kampen mellan kapital och moral?
Hantverkarna behöver cashflöde och gör som flyget - bokar in överfullt och räknar med att nånting ska falla bort eller att andra ska kunna justera sitt schema så att det funkar.
Och beställarna som ”blir kvar på marken” när flyget lyfter och fönstren inte kommer på plats i avtalad tid blir förbannade och känner sig lurade.
Dilemmat här är ju att om hantverkaren tar mer svängrum med i beräkningen så stiger priset om lönen ska vara densamma. Och då går kunden vidare till nästa. En möjlig lösning kan ju tänkas vara att publicera sitt arbetsschema online där snickarn har planerat sin tid och justerar efterhand. För ett sånt finns väl tänker jag? Då kan kunden se när arbetet kan tänkas att påbörjas. Om det är svårt att vara artig i telefon menar jag. Och det bör väl rimligtvis vara så att en del jobb blir klara snabbare. För om alla jobb alltid är längre än beräknade då har man ju ett rejält planeringsproblem att ta tag i. Iallafall. Då skulle man ju kunna tänka sig ett enkelt sms-system där näste kund får frågan om det går bra att börja tidigare eller att frågan kan lobbas vidare till ”snabb-kunder” på nån reservlista som kan boka in snabbare jobb på högst en arbetsdag som inte är tidsspecifika. Snickaren slipper slå dank utan stålar, folk får snickrat, snickarbarnen slipper tugga kottar.
om detta enkla och väldigt rudimentära system inte finns så varsego - datorknackartips till er panikiga storstadshipsters.
Åter till Ts. Det jag menar med ovanstående inlägg är några dagars hit och dit. Möjligen 1 v. Men 4 V och dessutom vara lite nonchalant eller ännu värre bli jagad av beställaren är helt oacceptabelt.
Ska vara en jäkligt bra förklaring för att köpa den förseningen…
Intressant! Hur länge kan jag dra ut på betalningen utan att själva råka illa ut menar du? Tänker inkasso osv.L Lisa Lottery skrev:Oj man blir ju mörkrädd över vissas inställning hör i tråden. Självklart kan förseningar uppstå och man bör ju vara så flexibel som är möjligt men samtidigt”avtal ska hållas”. I det här fallet hade jag bitit ihop och hoppats på det bästa (vad är väl en månad i det långa loppet…) man hinner ju ändå inte hitta någon ny. Men surt och vi är många som aldrig hade kunnat sköta våra egna arbeten så illa.
Men sen när jobbet är klart hade jag, om jag fortfarande var sur, helt enkelt gjort ett litet prisavdrag för besväret (tja typ 5000 eller något som känns bra) och väntat en månad extra med betalningen.. om han inte har bråttom med jobbet borde det väl inte vara så viktigt med en månad hit eller dit med betalning -eller?
(Hantverkare som sköter sig och kommunicerar är jag drömkunden åt och betalar alltid i tid,extra för rimligt oförutsett extra arbete, justerar tidplan mm men med den gör attityd du besked kommer juristen i mig fram..)
hoppas det löser sig!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Du betalar när arbetet är utfört plus den betalningstermin ni kommit överens om.
Ända till Tingsrätten. Då är det dags att betala. Lite extra dessutom eftersom det antagligen tickat ränta och ett antal påminnelseavgifter.J JLM-A skrev:
Är det här planen? Hämnas den sena hantverkaren genom att vänta så länge det går med betalningen.
Vem har då varit värst i slutändan?
Nej såklart inte. Bara undrade. Också lite med tanke på ROT. Det läggs ju på det året då betalning inkommer. Får väl se hur sen han blir. Litar inte på några av hans tidsestimat längre.B ByggPlankan skrev:
Jo det kan man tycka men han är inte så dålig på själva jobbet. Han gör lite rätt och lite fel, och när det blir fel så rättar han oftast till det. Har varit med om värre (typ att de inte ens erkänner sina fel). Så jag tror nog han ska klara ett fönsterbyte. Ser hellre att han gör det om en vecka än att någon annan okänd hantverkare gör det om ett okänt antal veckor.B ByggPlankan skrev:
Just av denna anledning det blir deras marknad och man som kund är helt utelämnad. De kan bete sig dålig och får ändå behålla sina jobb. Önskar att jag kunde göra annorlunda men orkar helt ärligt inte hålla på. Mina fönster måste in innan det blir för kallt.
Det är nog många som skulle sparkat ut din hantverkare och ersatt honom med en annan.J JLM-A skrev:Jo det kan man tycka men han är inte så dålig på själva jobbet. Han gör lite rätt och lite fel, och när det blir fel så rättar han oftast till det. Har varit med om värre (typ att de inte ens erkänner sina fel). Så jag tror nog han ska klara ett fönsterbyte. Ser hellre att han gör det om en vecka än att någon annan okänd hantverkare gör det om ett okänt antal veckor.
Just av denna anledning det blir deras marknad och man som kund är helt utelämnad. De kan bete sig dålig och får ändå behålla sina jobb. Önskar att jag kunde göra annorlunda men orkar helt ärligt inte hålla på. Mina fönster måste in innan det blir för kallt.
Men uppenbarligen är du tillräckligt nöjd för att acceptera hans beteende och försening.
Troligtvis för att han för ett bra jobb i förhållande till hans pris.
Tänk vad populär han hade varit om han dessutom skulle bli bättre på kommunikation.
Nu håller vi tummarna att han kommer till dig om en vecka och gör ett bra arbete.
Jag håller
Jorå, konsumenttjänstlagen gäller, även om många hantverkare tror att så inte är fallet. Paragraferna 24-32 är tillämpliga och innehåller bl a bestämmelser för skadestånd vid dröjsmål.Jetkokos skrev:
Paragraferna du refererar till ger inte konsumenten friheten att hålla inne en del av betalningen när tjänsten är utförd till fullo och ingen skada har skett på grund av förseningen.r0bertwh skrev:
Jag tycker att det låter som konstigt beteende från hantverkaren att flytta datumet så långt. I min erfarenhet brukar de åtminstone komma och ställa dit verktygslådan på eller strax efter det avtalade datumet, sen åker dom kanske fram och tillbaka mellan två jobb, dyker upp en i taget i en halv dag osv om det förra jobbet har dragit ut på tiden. Samma sak om jobbet dom gör åt en själv drar ut på tiden, då dyker dom inte längre upp varje dag eller lika många ”gubbar” samtidigt när deras nästa jobb börjar.
Är det inget avtalat så har ju konsumentenJetkokos skrev:
”Prisavdragets storlekJetkokos skrev:
22 § Ett prisavdrag skall motsvara vad det kostar konsumenten att få felet avhjälpt, bortsett från sådana kostnader som avses i 20 § fjärde stycket andra meningen. Om ett på detta sätt beräknat prisavdrag är oskäligt stort i förhållande till den betydelse som felet har för konsumenten, skall prisavdraget i stället svara mot felets betydelse för konsumenten.”
En skada kan vara många olika saker. Det kan vara förvaringskostnader, täckningsköp eller annat avhjälpande på vägen. Har konsumenten behövt ta arbetstid i anspråk pga näringsidkarens fel eller dröjsmål så är förlorad inkomst en skada.
Lycka till att få förlorad arbetsinkomst till skada pga. Sen hantverkare.r0bertwh skrev:
Är det inget avtalat så har ju konsumenten
”Prisavdragets storlek
22 § Ett prisavdrag skall motsvara vad det kostar konsumenten att få felet avhjälpt, bortsett från sådana kostnader som avses i 20 § fjärde stycket andra meningen. Om ett på detta sätt beräknat prisavdrag är oskäligt stort i förhållande till den betydelse som felet har för konsumenten, skall prisavdraget i stället svara mot felets betydelse för konsumenten.”
En skada kan vara många olika saker. Det kan vara förvaringskostnader, täckningsköp eller annat avhjälpande på vägen. Har konsumenten behövt ta arbetstid i anspråk pga näringsidkarens fel eller dröjsmål så är förlorad inkomst en skada.
Det går inte bara att läsa Ktjl. Man måste förstå den också!