Hahaha, visst är det du som är hantverkaren ?

L Lechuza skrev:
problem på andra jobb kanske? Öppnat upp ett hus för en tillbyggnad och väl där märkt att delar av de gamla varit ruttet vilket medfört mycket mer tid på de. Är inte de mer viktigt då än att byta fönster? Bara ett grovt exempel såklart.

när bokades jobbet in från början? De kan ju vara att hantverkaren haft 10-15 jobb innan och alla har dragit ut på tiden pga saker man inte kunnat förutse innan rivning tex eller pga extra beställning som varit väldigt relevant för renoveringen.

Tex, vid takbyte och kunden bestämmer sig helt plötsligt för att vela byta vindskivor. Inte fan gör hantverkaren färdigt taket först sen kommer dit i tur och ordning för att sätta nya vindskivor…

kontenten av de ja skrivit är att man måste ändå visa lite hänsyn gentemot hantverkaren. En annan sak om fönstren varit demonterade de hade ju varit katastrof för kunden men så är inte fallet.

sen väldigt tråkig attityd från hantverkaren att inte höra av sig och be om ursäkt att man inte hållit sig till tidsplanen och återkomma med en tid då dom faktiskt dyker upp, de hade ju gjort alla irriterade såklart

Hade själv ett takbyte som dröjde ca 2 månader längre än va de skulle göra igentligen, starta jag en tråd här och böla om vite ? Nej jag hade förståelse och väntade lugnt. Taket blev bytat. Nu är jag själv hantverkare som har förståelse för branschen och alla som jobbar där.

för att inte nämna all sjukskrivning och småbarnsföräldrar som vabbar pga covid, de gör att jobben verkligen drar ut på tiden.

hoppas några kanske kan visa lite mer förståelse för framtida jobb som kanske inte drar igång enligt planeringen efter att ha läst detta

• Gilla
  • Haha
Paj66 och 2 till
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
Hej!

Några hantverkare som vi använt förut ska nu byta våra fönster. Vi beställde alla fönster i våras och fick då leveransdatum v38. Vi bokade därefter in v38 med hantverkaren. Har det skriftligt i ett mail.

Hantverkareb har skjutit på det hela pga något annat jobb som inte är klart. Senast i måndags sa han att han kommer om en vecka (dvs 2 veckor försenat). Men nu hörde han av sig igen och säger att han ska komma fredag v41 - dvs 4 veckor senare än bestämt och 2 veckor från idag. Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer.

Hur kan vi få honom att komma tidigare, vilka metoder funkar och finns? Vilka rättigheter har vi? De alternativ vi ser är följande:
  • Anlita någon annan. Dock får vi då förmodligen vänta mer än 2 veckor. Dessutom har denna hantverkaren andra saker som han ska slutföra samtidigt. Om vi inte anlitar honom är vi rädda att han inte fixar det sista.
  • Pressa honom på något sätt men vet inte hur? Vi har inget kring förseningsvite eller så i offerten.
Som extra stressmoment står alla dyra fönster utomhus och det regnar en del just nu. De är täckta med presenningar och det luftar rätt bra på sidorna och under (står på pallar). Är ändå rädda för att de ska skadas på något sätt. Eller att något pucko ska komma och skada dem.

Känner oss extremt orättvist behandlade och helt bakbundna. Hoppas någon har något tips!
tycker inte du ska vara orolig för fönstren dom kommer inte ta skada. Om du känner stress så byt hantverkare eller så är det bara vänta in honom då du använt honom tidigare förmodar jag att du är nöjd. Tråkigt dock att han inte klarar hålla sina tidsramar men det kan ju hända i alla branscher då det är många led det hänger på. Så för mig är väl inte 4 veckor något att lägga energi på då du troligtvis har fönster i huset och då inte har något akut att oroa dig över. Om 5 veckor typ sitter dom där och det är rätt snart

• Gilla
JLM-A
  • Laddar…
Sahl83 Sahl83 skrev:
Eftersom jag själv är i byggbranschen så kan jag bara säga att i dessa tider så är det ett rent helsike att hålla tider. Material är restat å folk måste vara hemma så fort dom känner sig lite förkylda. Jag kan lova att det inte finns någon hantverkare som frivilligt skjuter på jobb, det är hemskt att ha missnöjda kunder.
Förstår verkligen det. Klart det kan bli försenat. Man kunde ändå önska lite trevlig ton från hantverkaren i sådana fall. Då hade jag nog inte startat denna tråden :)

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag tror inte detta tips hjälper dig i din nuvarande situation (post-kontrakt) utan mer är ett tips inför framtiden (pre-kontrakt).

Jag vände på förseningsklausulen i förslaget till kontrakt (100 ksek värde) och sa till entreprenören att de skulle få 10ksek extra om de är klara till ett visst datum. Missar de det datumet (oavsett orsak) så minskar bonusen med 1 ksek/dag och efter 10 dagar är bonusen borta.

De blev till slut 3 dagar sena … men mycket måna att informera mig om deras leverantörers problem. Kommunikationen kring progressen var mycket bättre än vad jag förväntat mig … och det gjorde att vi justerade/sköt på ett delmoments datum (som låg helt utanför deras kontroll).

Det blev win-win ! … och för min del var det värt att slippa stå och vänta (även om det kostade mig 7 ksek extra).

• Gilla
ElectricDevil och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja om du har plats så flytta in dom då. Det kräver ingen större ansträngning, vara bara två stycken som hjälps åt. Använd hjälpmedel, typ säckkärra. Gör det inte själv.

Du verkar vara av den typen som sover bättre på natten bara du får in dessa fönster. Det kan vara värt mycket för husfriden.
UPDATE: Har nu flyttat in 75% av alla fönster (hann inte mer idag). Fick panne efter nattens storm då ena presenningen blåste av och revs sönder. Så inatt kommer jag nog sova bättre trots att regnet forsar ner :)

FYI Hantverkaren kunde inte komma och hjälpa till så vi fick lösa det med snäll bärhjälp och en kärra. Segt!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
Hej!

Några hantverkare som vi använt förut ska nu byta våra fönster. Vi beställde alla fönster i våras och fick då leveransdatum v38. Vi bokade därefter in v38 med hantverkaren. Har det skriftligt i ett mail.
Skicka hantverkare det finns, in på svarta listan med såna.
Hantverkareb har skjutit på det hela pga något annat jobb som inte är klart. Senast i måndags sa han att han kommer om en vecka (dvs 2 veckor försenat). Men nu hörde han av sig igen och säger att han ska komma fredag v41 - dvs 4 veckor senare än bestämt och 2 veckor från idag. Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer.

Hur kan vi få honom att komma tidigare, vilka metoder funkar och finns? Vilka rättigheter har vi? De alternativ vi ser är följande:
  • Anlita någon annan. Dock får vi då förmodligen vänta mer än 2 veckor. Dessutom har denna hantverkaren andra saker som han ska slutföra samtidigt. Om vi inte anlitar honom är vi rädda att han inte fixar det sista.
  • Pressa honom på något sätt men vet inte hur? Vi har inget kring förseningsvite eller så i offerten.
Som extra stressmoment står alla dyra fönster utomhus och det regnar en del just nu. De är täckta med presenningar och det luftar rätt bra på sidorna och under (står på pallar). Är ändå rädda för att de ska skadas på något sätt. Eller att något pucko ska komma och skada dem.

Känner oss extremt orättvist behandlade och helt bakbundna. Hoppas någon har något tips!

J JLM-A skrev:
Hej!

"Jag har beställt en möbel som skulle komma i vår. Har fått leveransen framflyttad flera ggr och nu sist till november pga råvarubrist mm.
Ska jag ringa och skälla på de som tillverkar möbeln eller de som säljer möbeln?
Vem ska jag kräva pengar av för att jag inte har tid att vänta?"
Visst låter det dumt?
Ransaka dina funderingar, ta ett djupt andetag och fokusera på annat tillsvidare så ringer dom säkert upp när de har tid ska du se!

• Gilla
  • Arg
Snickarkirre och 2 till
  • Laddar…
Ett problem med tidshållning har ofta 2 sidor. Det ena, alltför många hantverkare är stora tidsoptimister och har svårt att beräkna tidsåtgång. Det andra är struliga kunder som inte vet vad dom vill i beställningsskedet, och med ändringar och tillägsbeställningar som kulkastar tidsplanering.
Men detta ursäktar inte nonchalant betende mot kunden. Där har många hantverkare en del att lära.
Gunnar blomkvist
Pensionerad byggubbe (golvläggare)

• Gilla
Snickarkirre och 4 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
problem på andra jobb kanske? Öppnat upp ett hus för en tillbyggnad och väl där märkt att delar av de gamla varit ruttet vilket medfört mycket mer tid på de. Är inte de mer viktigt då än att byta fönster? Bara ett grovt exempel såklart.

när bokades jobbet in från början? De kan ju vara att hantverkaren haft 10-15 jobb innan och alla har dragit ut på tiden pga saker man inte kunnat förutse innan rivning tex eller pga extra beställning som varit väldigt relevant för renoveringen.

Tex, vid takbyte och kunden bestämmer sig helt plötsligt för att vela byta vindskivor. Inte fan gör hantverkaren färdigt taket först sen kommer dit i tur och ordning för att sätta nya vindskivor…

kontenten av de ja skrivit är att man måste ändå visa lite hänsyn gentemot hantverkaren. En annan sak om fönstren varit demonterade de hade ju varit katastrof för kunden men så är inte fallet.

sen väldigt tråkig attityd från hantverkaren att inte höra av sig och be om ursäkt att man inte hållit sig till tidsplanen och återkomma med en tid då dom faktiskt dyker upp, de hade ju gjort alla irriterade såklart

Hade själv ett takbyte som dröjde ca 2 månader längre än va de skulle göra igentligen, starta jag en tråd här och böla om vite ? Nej jag hade förståelse och väntade lugnt. Taket blev bytat. Nu är jag själv hantverkare som har förståelse för branschen och alla som jobbar där.

för att inte nämna all sjukskrivning och småbarnsföräldrar som vabbar pga covid, de gör att jobben verkligen drar ut på tiden.

hoppas några kanske kan visa lite mer förståelse för framtida jobb som kanske inte drar igång enligt planeringen efter att ha läst detta
Fast en vettig människa hör av sig själv och berättar läget på ett trevligt och sakligt sätt. Man är inte irriterad och otrevlig mot kunden som hör av sig och undrar när man kommer. Bemötandet är viktigt när man jobbar med folk. Det är väldigt svårt att visa förståelse för någon som bara behandlar en som att man är jobbig när det är man själv som är 1mån försenad.

• Gilla
Halmen och 6 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:

Är det precis så här du tänker när du har beställt något och kommit överens med någon att få något gjort mot betalning och vid en specifik tidpunkt som du har planerat och rättat dig efter? Verkligen?

Bara inom hantverkarskrået är det som man hör att det är helt ok att inte dyka upp på avtalad tid, göra avtalat arbeta och till avtalat pris. Perfekt när du kommer med bilen till verkstan för service; "vi hinner inte idag, kom tillbaka om två veckor". Och när du kommer om två veckor; "hörderu inte vad jag sa?!?!?! VI HINNER INTE". Eller om dom på brädgårn skiter i att leverera till dig, dom började nämligen leverera till någon annan först som behövde det virket du hade beställt mer. Självklart ska det gå till så. Självklart.

• Gilla
  • Haha
Halmen och 6 till
  • Laddar…
Att avtala en exakt tid så långt i förväg är nästan omöjligt. Man ska boka lagom med jobb och på vägen kan massor hända. Inte minst konsumenter som kräver extrajobb eller att oförutsedda saker framkommer under arbetets gång som måste åtgärdas. Som hantverkare blir man inte så poppulär om man inte vill ändra de där smådetaljerna. Större ändringar kan man såklart tacka nej till.
På ett halvår slår det här ganska mycket.

Många konsumenter har svårt att förstå detta och TS inställning verkar inte rolig sett ut hantverkarens perspektiv. Hade jag varit hantverkare hade jag velat dra mig ur. Magkänslan säger krångelkund. Med den här förståelsen för försenad start så är förståelsen under projektet ganska låg också.

Om man vänder på det.
Hantverkaren startar fönsterbytet på utsatt tid, men är inte klar på föregående projekt och ditt projekt blir därför stående.
Eller du är den andra kunden som blir lämnad för att fönsterbytet ska starta.

Hantverkaren kan givetvis arbeta övertid och kanske en lördag då och då. Men hantverkaren har (kanske) också en familj. Det ska också vara hållbart i längden - dvs man ska inte trötta ut sig.

Självklart förstår jag att det är störande med en försening men jisses...

• Gilla
roger2011 och 4 till
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
det är egentligen tudelat
1. Orolig att mina fönster ska skadas av väder och vind. Tror ni det är helt lugnt när de står på pallar på gruslagd parkering med presenningar över? Även om det regnar? Sidorna på fönstren är ju helt obehandlade. Resten är vitmålat.
2. En känsla av att vara sviken. Att inte kunna lita på hantverkaren. Har nu bokat in övernattande gäster under v 41 eftersom vi trodde att bytet var klart då. Inte optimalt.
svar på punkt 1. Var inte orolig för att dom blir skadade. Hade flera fönster stående ute på pall på presenning ett år, dom klarar det utan problem.

J JLM-A skrev:
Hej!

Tipset är att ta referenser och anlita nån annan nästa gång, om ni är missnöjda.
Hittar man en hantverkare som
- kommer när han ska
- gör färdigt jobbet rimligt snabbt
- med bra kvalitet
- fakturerar korrekt
Då ska man vara rädd om den.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
D docboy skrev:
"Jag har beställt en möbel som skulle komma i vår. Har fått leveransen framflyttad flera ggr och nu sist till november pga råvarubrist mm.
Ska jag ringa och skälla på de som tillverkar möbeln eller de som säljer möbeln?
Vem ska jag kräva pengar av för att jag inte har tid att vänta?"
Visst låter det dumt?
Ransaka dina funderingar, ta ett djupt andetag och fokusera på annat tillsvidare så ringer dom säkert upp när de har tid ska du se!

lite märkligt resonemang…
Ts har ingen råvarubrist.. fönstren finns på plats och bärs just nu ut och in beroende på väderlek
Om nu den goe hantverkaren lider brist på mtrl på annat bygge så vore det väl ypperligt att kvista över till TS
Och fixa hans fönster i väntan på lev….

• Gilla
Halmen och 2 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Är det precis så här du tänker när du har beställt något och kommit överens med någon att få något gjort mot betalning och vid en specifik tidpunkt som du har planerat och rättat dig efter? Verkligen?

Bara inom hantverkarskrået är det som man hör att det är helt ok att inte dyka upp på avtalad tid, göra avtalat arbeta och till avtalat pris. Perfekt när du kommer med bilen till verkstan för service; "vi hinner inte idag, kom tillbaka om två veckor". Och när du kommer om två veckor; "hörderu inte vad jag sa?!?!?! VI HINNER INTE". Eller om dom på brädgårn skiter i att leverera till dig, dom började nämligen leverera till någon annan först som behövde det virket du hade beställt mer. Självklart ska det gå till så. Självklart.
Hantverkare i ett nötskal

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.