4 824 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hantverkare som inte dyker upp
Ponera att jag avtalat tid med hantverkare/montör för installation av en LLVP.
Jag ordnar barnvakt mm, tar ut kompledighet och beger mig till den aktuell fastigheten. Restiden ca 2 h t/r.
Hantverkaren dyker inte upp och svarar inte i telefon.
1) Har jag rätt till någon form av kompensation?
2) Hade istället jag valt att inte dyka upp, hade då hantverkaren haft rätt till kompensation?
Jag ordnar barnvakt mm, tar ut kompledighet och beger mig till den aktuell fastigheten. Restiden ca 2 h t/r.
Hantverkaren dyker inte upp och svarar inte i telefon.
1) Har jag rätt till någon form av kompensation?
2) Hade istället jag valt att inte dyka upp, hade då hantverkaren haft rätt till kompensation?
Om du endast har köpt tjänsten av hantverkaren (och inte pumpen) är Konsumenttjänstlagen relevant lagrum. Rent teoretiskt kan du kräva skadestånd av hantverkaren.
Relevanta paragrafer följer :
Relevanta paragrafer följer :
Påföljder vid dröjsmål
25 §
Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.
...
Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål
31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Ja, motsvarande paragrafer finns i Konsumentköplagen så principen stämmer.D Derbyboy skrev:
Du kan göra avdrag från fakturabeloppet för dina kostnader du har haft, men inte för "sveda och värk".
Du löper dock risken att hantverkaren stämmer dig i domstol för resterande belopp. Om hantverkaren exempelvis kan visa att fördröjningen berodde på omständigheter utanför hens kontroll kan du då tvingas betala resterande belopp, samt rättegångskostnader (som förvisso blir av blygsam karaktär eftersom det kommer att räknas som förenklat tvistemål).
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Fast om hantverkaren får ett skäligt förhinder, så måste hantverkaren ändå försöka minimera skadan som uppstår. Genom att ex. så snart som möjligt meddela att det blir försenat.globaljuggler skrev:
Ja, motsvarande paragrafer finns i Konsumentköplagen så principen stämmer.
Du kan göra avdrag från fakturabeloppet för dina kostnader du har haft, men inte för "sveda och värk".
Du löper dock risken att hantverkaren stämmer dig i domstol för resterande belopp. Om hantverkaren exempelvis kan visa att fördröjningen berodde på omständigheter utanför hens kontroll kan du då tvingas betala resterande belopp, samt rättegångskostnader (som förvisso blir av blygsam karaktär eftersom det kommer att räknas som förenklat tvistemål).
Genom att bara inte dyka upp så har hantverkaren orsakat en skada för beställaren, som beställaren borde kunna göra avdrag för. Men det behöver då vara en dokumenterad kostnad som beror på att hantverkaren inte dyker upp.
Det kan iofs. vara svårt att bevisa vad som avtalats om tid.
Klicka här för att svara