1 292 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hantverkare kräver betalt för arbete som inte jag sagt till
Precis fått en faktura som jag kommer bestrida. Företaget svarar inte i telefon. Det är ett försäkringsärende och de har utfört jobb som jag inte bett dem göra ifall det ingår i försäkringen:
Hur går jag till väga? Trodde allt ingick i försäkringen. De måste ju meddela mig innan, de även utfört jobb de inte frågat mig om innan.
Hur går jag till väga? Trodde allt ingick i försäkringen. De måste ju meddela mig innan, de även utfört jobb de inte frågat mig om innan.
Får dom göra så, utföra massa jobb utan att kollla med oss. De ska återställa skadan - enligt försäkringsbolagets villkor. Men de verkar ju ha gjort mer utöver det. Jag litade på att de hade en överenskommelse med försäkringsbolagetBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Nej, företaget får inte göra mer än vad som är överenskommet. Med något undantag, typ att om det händer något akut, som riskerar att leda till ökade kostnader för konsumenten, så får de åtgärda det genast utan överenskommelse om de inte får tag på konsumenten tillräckligt fort.
Det vanligaste när något ska åtgärdas efter en skada, och försäkringsbolaget är inblandat, är att försäkringsbolaget inte har något avtal med företaget utan att det är konsumenten och företaget som har ett avtal om vad som ska göras. Sen skickas en räkning på den del som försäkringsbolaget ska betala till försäkringsbolaget, och en räkning på resten till konsumenten.
Hur mycket vill du avslöja om skada, avtal etc.?
Det behövs nog rätt mycket info om det ska gå att komma fram till vad som är avtalat och vad som är en rimlig kostnad i forumet.
Det vanligaste när något ska åtgärdas efter en skada, och försäkringsbolaget är inblandat, är att försäkringsbolaget inte har något avtal med företaget utan att det är konsumenten och företaget som har ett avtal om vad som ska göras. Sen skickas en räkning på den del som försäkringsbolaget ska betala till försäkringsbolaget, och en räkning på resten till konsumenten.
Det behövs nog rätt mycket info om det ska gå att komma fram till vad som är avtalat och vad som är en rimlig kostnad i forumet.
Det finns inget avtal, mer än att försäkringsbolaget och företaget pratat massor med varann och kommit överens om vad som ska göras. Sedan har företaget tex gjort nya lister, bytt ut någon extra väggskiva mm utan att fråga mig innan och detta har fakturerats.BirgitS skrev:
Nej, företaget får inte göra mer än vad som är överenskommet. Med något undantag, typ att om det händer något akut, som riskerar att leda till ökade kostnader för konsumenten, så får de åtgärda det genast utan överenskommelse om de inte får tag på konsumenten tillräckligt fort.
Vad kan jag gå på för paragrafer?
Klicka här för att svara