A
Nissens Nissens skrev:
Efter 16 år ser skruvarna ut så här. Nästan exakt som när det var nytt…
njo om askek vore ett val på brädgården
Nä då, bra jobbat (y)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
L Lorpar skrev:
Naturligtvis använder man inte maskin när man skruvar trall utan en skruvmejsel av god kvalitet så man får full kontroll på skruvdjupet och skonar skruven.
Jag skulle aldrig tillåta att mina hantverkare använder maskiner som skadar skruvskallen.
Dessutom måste man tänka på klimatet nuförtiden
Glöm inte att de bara får använda fogsvans och borrsväng också, alternativt drillborr.......

• Haha
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Maskintok skrev:
njo om askek vore ett val på brädgården
Nä då, bra jobbat (y)
Ja, jag tänkte mest på att skruvarna inte påverkat livslängden någonting. De som påstår något annat killgissar bara.. :)
Nästa år blir det trallbyte. :)

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag tänkte mest på att skruvarna inte påverkat livslängden någonting. De som påstår något annat killgissar bara.. :)
Nästa år blir det trallbyte. :)
Det sura är att undersidan ser nästan ut som när du gjorde det för 16 år sedan. :cool:

• Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
A
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Glöm inte att de bara får använda fogsvans och borrsväng också, alternativt drillborr.......
dynamo.. Eller kommunaltarbete..
En sågar och resten sitter och tillverkar strömmen:rofl::crysmile:

U UffeH skrev:
Så här ser min altan ut efter 27 år. Nog kunde de ha dragit i skruvarna 2-3 mm till!
[bild] [bild]
Med åren kryper skruven upp lite. För att kompensera detta måste man dra ner skruven lite under trallytan.

• Gilla
UffeH
  • Laddar…
E
Di som bygger trädäck idag är lata, egentligen ska skruvarna dras underifrån.
Men då ska det såklart inte gå för djupt in.

Då går det även att jubba en dag som denna.

• Älska
Nissens
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
väloljad trall
Olja trallen?! Nu gav du nog tråden några hundra inlägg extra. :crysmile:

L Lorpar skrev:
Naturligtvis använder man inte maskin när man skruvar trall utan en skruvmejsel av god kvalitet
Fast även de bästa skruvmejslar tenderar att repa skruven. Bäst är att handdra skruven den med ett stadigt grepp mellan tumme och pekfinger! :strong::cool:

• Gilla
  • Haha
husägaren TS och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även de bästa skruvmejslar tenderar att repa skruven. Bäst är att handdra skruven den med ett stadigt grepp mellan tumme och pekfinger! :strong::cool:
Jag använder bara spårskruv, så man kan vrida i sista biten med tumnageln. Det tar sin lilla tid, men bra blir det!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
husägaren TS och 4 till
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Det sura är att undersidan ser nästan ut som när du gjorde det för 16 år sedan. :cool:
Haha, kanske kan jag bara vända på trallen istället för att byta den? :crysmile::crysmile:

• Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
Nissens
E El-Löken66 skrev:

Helt rätt, dessutom tycker jag att en sann altanbyggare fäller träden själv, sågar upp dem och tryckimpregnerar dem enligt konstens alla regler. :rofl:

• Haha
Psan
  • Laddar…
Finns inget dåligt sätt att skruva trall. Va hemma hos en kund som hade två hantverkare hemma, dom hade fiffiga lösningar på många problem.

• Trätrall med skuggor och en röd plastduk i övre delen av bilden, solbelyst yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Funkar inte om altanen ligger på marken, som många gör, då kommer du inte åt.

Christoffer710 Christoffer710 skrev:
Finns inget dåligt sätt att skruva trall. Va hemma hos en kund som hade två hantverkare hemma, dom hade fiffiga lösningar på många problem.
Risken är väl att trallen skruvar sig om man inte fäster ner skarven ordentligt. Dessutom slarvigt skruvat. Skruven sitter oregelbundet.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Risken är väl att trallen skruvar sig om man inte fäster ner skarven ordentligt. Dessutom slarvigt skruvat. Skruven sitter oregelbundet.

Mjo jag va ironisk. Den trallen ser inte klok ut om 1 år. Skruvarna sitter i mitten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.