41 945 läst ·
402 svar
42k läst
402 svar
Hantverkare som backar när man frågar om materialet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag trodde jag varit tydlig, men jag gör ett nytt försök att citera från ett tidigare inlägg så hoppas jag att du får svar på din fråga vad jag tycker.tille1 skrev:
mr_bygg skrev:En kund anlitar dig för att utföra en tjänst och betalar för det. Att materialet du råkar arbeta med ska styra den faktiska timkostnaden är ologiskt för mig. Är du på plats 4 timmar hos en kund och felsöker eller 3 timmar och installerar en ny central + 1 timmes tid för att åka och handla nödvändigt material så borde kunden i båda fallen debiteras samma totalkostnad för timmarna + den faktiska materialkostnaden i det andra fallet. Knappast orättvist för någon av kunderna, eller?
mr_bygg skrev:Jag tycker jag sett att någon mer än mig haft synpunkter på påslag, grossistprislistor och liknande här på forumet, men jag kanske misstagit mig helt:O. Kanske jag är helt ensam om min åsikt och uppenbarligen är jag också helt okunnig inom ekonomi eftersom jag ens funderar på alternativa lösningar till den perfekta modellen som finns idag.
Den perfekta modellen finns redan! Marknadsekonomi !!
Kund frågar vad det kostar och anger hus specad offerten ska vara, man får priset/offerten
och avgör därifrån om man anlitar hantverkaren, vad han inköpspriser är väl hans ensak?
Det var ju inte svar på min fråga.mr_bygg skrev:Jag förstår faktiskt inte problemet med att bara redovisa sina kostnader med exempelvis kvitton och ange påslaget. På vilket sätt kan det vara en så farligt om Hasses allbygg avslöjar för en kund vad hans inköpspriser på den lokala brädgården är?
Har en bekant som är förvaltningschef på ett stort fastighetsbolag och de kräver av sina entreprenörer att de redovisar sina originalfakturor och på dessa får de sen göra ett påslag på 15%. De ville inte veta av några prislistor eller liknande och visst knorrades det bland hantverkarna i början men nu funkar det bra och alla är nöjda och glada![]()
Men jag förstår inte problemet med att du får veta vad du ska betala och nöjer dig med det.
Men visst du är ju fri att fråga och vill någon jobba på det viset så är det väl fine.
Att jämföra med ett stort fastighetsbolag är ju givetvis helt irrelevant då det är två skilda världar och de två kommer aldrig att mötas.
Vad jag förstår så har inte hantverkaren gjort något jobb hos TS så han har väl inte accepterat att betala 20k mer för mtrl.. om det nu är så. TS kanske räknat fel eller jämfört äpplen/päron vad vet jagZixten skrev:Jag tror att hantverkarna som TS råkat ut för är rädda för att TS snabbt skall se att TS kan tjäna 20 000 på att åka till bygghandlen själv och skaffa fram materialet.
Och därmed tackar hantverkaren nej till jobbet för hela hanterkarens vinst ligger i materialpåslaget, (med en för låg arbetskostnad, då hantverkaren tror att TS bara ser till timkostnaden och inte totalen)
Skall man då som kund bra acceptera att det är så och betala 20 000 kr mer än nödvändigt för materialet?
I den marknad man har idag, så är det ju upp till köpare o säljare att komma överens om ett pris gör man inte det ,går man till nästa osv.. vad är problemet?
Problemet ligger i att så fort TS ser att han tycker att materialkostnaden är hög och frågar efter hur den är uträknad, så drar sig hantverkaren ur. = Lätt att misstänka att hantverkaren har stora påslag på material.tomlan skrev:Vad jag förstår så har inte hantverkaren gjort något jobb hos TS så han har väl inte accepterat att betala 20k mer för mtrl.. om det nu är så. TS kanske räknat fel eller jämfört äpplen/päron vad vet jag
I den marknad man har idag, så är det ju upp till köpare o säljare att komma överens om ett pris gör man inte det ,går man till nästa osv.. vad är problemet?
Hade hantverkaren redovist materialkostnaden hade det varit troligt att TS räknat fel och den faktiska kostnaden verkligen hamnat på runt 50 000kr
Vi antar att TS räknat rätt på material, minns jag rätt så fick han fram kostnad på 30 000, och hans hantverkre på 50 000kr. 20 000 är rätt möe pengar, i alla fall i min värld, ser jag en chans att spara 20 000 så försöker jag ta den.
Vet om exempel där man fått en offert på ett jobb, man tycker att arbetskostnad är ok men ser att materilakostnaden är dyr och man själv lätt kan fixa samma material billigare, när man då säger att man fixar fram matrial själv så blir hantverkare sur och vägrar göra jobbet om han inte får sälja materialet = Hantverkaren tar för dåligt betalt för arbetet och måste dra in sina pengar på höga meterialpåslag. Skall man då som kund behöva acceptera detta?
Kanske helt omöjligt, men jag hittade faktiskt en hantverkare här på forumet som har en lite annan åsiktpappskallen skrev:
Lite citat från Snickar-Urban ur en gammal tråd som han också startade http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/112913-vill-ni-bli-lurade.html
"Det är ju väldigt enkelt att slippa en hel del av problemen genom att använda sig av konsumentverkets avtal Hantverkarformuläret -09 som ligger på deras hemsida.
Där finns det mesta med som är viktigt; timkostnad (eller fast pris), materialpåslag, när arbetet skall påbörjas och avslutas, m. m."
"Det är ändå så att om du skriver ett avtal som har den här formuleringen: Material och hjälpmedel debiteras med redovisad självkostnad med tillägg om X % så måste företaget redovisa självkostnaden inkl. rabatter och bonus."
"Tack Hemmakatten, just så skall det gå till. Redovisad självkostnad är bl.a. fakturor som tillställts hantverkaren från grossister och inte prislistor.
Vill vi se en förändring måste vi skriva avtal, det är inte så omöjligt att få det att fungera som några tror!"
"Det är väl väldigt viktigt att veta vilka rabatter hantverkaren får och vilket påslag som tillkommer. Då går det ju att jämföra med andra hantverkare som redovisar samma sak."
När jag läser hur du resonerar så inser jag att du inte vet något om hur det funkar i hantverksvärlden.
Eftersom du inte svarar rakt på mina frågor så får du stå ut med att jag tolkar det
Jag tror inte du skulle gilla att jag la på tex 50 kr per timme när jag felsöker din tvättmaskin istället för att jag la på 50 kr på ev matrial för att laga den om det behövdes "det kanske räckte med handpåläggning"
Angående "din kompis" så finns det bra sätt att kring gå kinkiga kunder
Det skulle du kunna om du hade branchkunskap
Mvh Tille
Eftersom du inte svarar rakt på mina frågor så får du stå ut med att jag tolkar det
Jag tror inte du skulle gilla att jag la på tex 50 kr per timme när jag felsöker din tvättmaskin istället för att jag la på 50 kr på ev matrial för att laga den om det behövdes "det kanske räckte med handpåläggning"
Mvh Tille
Intressant hur olika man kan se på det.
Jag ser det så här.
Fast pris på ett arbete finns väl ingen anledning att lägga på extra materialkostnad, då försviner ju rotdelen på den delen av vinsten.
Ex:
Jag vill ha ex 40000kr för ett arbete efter rot.
Materialet kostar för mig 10000kr.
Jag får 30000kr i rotdel.
Summa: 70000kr.
Om jag däremot vill ha påslag på materialet, exempelvis den rabatten som jag har på bygghandeln, exempelvis 10%
Arbete: 40000kr
Material: 11000kr
Rotdel: 29000kr.
Summa: 69000kr.
Lägger aldrig på extra för materialet i sådana fall, ser ingen anledning.
Däremot om man går löpande, så blir ju det ganska naturligt, varje fall för mig att lägga på några % eftersom det är jag som får dubbelfakturera, räkna ut vad som går åt, mm.
Bara jag
Jag ser det så här.
Fast pris på ett arbete finns väl ingen anledning att lägga på extra materialkostnad, då försviner ju rotdelen på den delen av vinsten.
Ex:
Jag vill ha ex 40000kr för ett arbete efter rot.
Materialet kostar för mig 10000kr.
Jag får 30000kr i rotdel.
Summa: 70000kr.
Om jag däremot vill ha påslag på materialet, exempelvis den rabatten som jag har på bygghandeln, exempelvis 10%
Arbete: 40000kr
Material: 11000kr
Rotdel: 29000kr.
Summa: 69000kr.
Lägger aldrig på extra för materialet i sådana fall, ser ingen anledning.
Däremot om man går löpande, så blir ju det ganska naturligt, varje fall för mig att lägga på några % eftersom det är jag som får dubbelfakturera, räkna ut vad som går åt, mm.
Bara jag
mr_bygg skrev:Kanske helt omöjligt, men jag hittade faktiskt en hantverkare här på forumet som har en lite annan åsikt. Lite väl OT, men tråden har väl mer eller mindre spårat ur redan...
Lite citat från Snickar-Urban ur en gammal tråd som han också startade [länk]
"Det är ju väldigt enkelt att slippa en hel del av problemen genom att använda sig av konsumentverkets avtal Hantverkarformuläret -09 som ligger på deras hemsida.
Där finns det mesta med som är viktigt; timkostnad (eller fast pris), materialpåslag, när arbetet skall påbörjas och avslutas, m. m."
"Det är ändå så att om du skriver ett avtal som har den här formuleringen: Material och hjälpmedel debiteras med redovisad självkostnad med tillägg om X % så måste företaget redovisa självkostnaden inkl. rabatter och bonus."
"Tack Hemmakatten, just så skall det gå till. Redovisad självkostnad är bl.a. fakturor som tillställts hantverkaren från grossister och inte prislistor.
Vill vi se en förändring måste vi skriva avtal, det är inte så omöjligt att få det att fungera som några tror!"
"Det är väl väldigt viktigt att veta vilka rabatter hantverkaren får och vilket påslag som tillkommer. Då går det ju att jämföra med andra hantverkare som redovisar samma sak."
visst, jag håller med i sak, MEN så länge det stirras på timpriset så ögona håller på att trilla ut så kommer det inte bli någon förändring, detta har jag debatterat om i andra trådar.
Och så länge det stirras på timpriset så kommer företagen tjäna sina pengar på materialet.
Detta förekommer även inom andra brancher och det brukar kallas för gungor och karuseller.
Vissa kunder skulle gladeligen acceptera en högre timpenning mot nettopriser på mtrl, men tro mig dom är få. Men den som erbjuder en hantverkare en hundring eller två extra i timman kan säkert få alla rabatter rakt av.
Varför inte tala om för byggarna att han själv står för matrialet från början
Byggaren kan va ny dålig på att räkna o en skev uppfattning hur det funkar
Det finns ju Hantverkare som ochså har dålig koll
Slutpriset var tydligen okej va det verkade
Mvh Tille
Byggaren kan va ny dålig på att räkna o en skev uppfattning hur det funkar
Det finns ju Hantverkare som ochså har dålig koll
Slutpriset var tydligen okej va det verkade
Mvh Tille
Du behöver inte tjata om att jag inte fattar hur branschen fungerar eller är helt okunnig när det gäller ekonomi etc. i alla inlägg. Poängen att du anser att jag har noll koll har framgått för länge sen.q(;^tille1 skrev:När jag läser hur du resonerar så inser jag att du inte vet något om hur det funkar i hantverksvärlden.
Mvh Tille
Jag vet inte vad det är i mina svar som du inte begriper. Om vi nu tar ditt tvättexempel för att göra det enkelt. Du kommer till en kund och felsöker tvättmaskinen i två timmar och tar betalt ex. 500:- inkl moms/timme. Efter två timmar har du rett ut vad felet är och nu startar jobbet med att åtgärda felet. Först och främst måste du iväg till grossisten för att köpa delar. För det debiterar du vanlig timtaxa + milersättning för bilen. Fixa material och laga tvättmaskinen tar också två timmar. Samma taxa 500:-/timme. Du har full kostnadstäckning för den tid du köpt och hanterat materialet och har även tagit ut ersättning för bilen för turen till grossisten.
Så jag har svårt att se varför du specifikt måste lägga på ett påslag på materialet och tycker snarare att det kan vara orättvist mot kunden att beroende på hur mycket och dyrt material (stort påslag) du hanterar inom samma tid, som kunden alltid betalar, så kan den slutliga timkostnaden skilja otroligt mycket.
Du har också gjort det fullständigt klart vad du tycker om kunder som ifrågasätter priser och inte acceptera branschens sätt att jobba och jag tvivlar inte en sekund på att du galant kan kringå kinkiga kunder. Hur vet jag naturligtvis inte eftersom jag saknar all form av insikt om hur branschen fungerar
Jag är inte helt säker på att jag gillar att du inte lägger på 50 kr på arbetet hos han som bara behöver lite handpåläggning, för att sen taigen den förlusten på materialkostnaden hos nästa kund.tille1 skrev:När jag läser hur du resonerar så inser jag att du inte vet något om hur det funkar i hantverksvärlden.
Mvh Tille
Altså att du har för låg timkostnad och tar ut detta med ett påslag på 50 % på material istället för 15% som täcker dina kostnader för din hantering av materialet.
Altså det du fakturerar som materialkostnader är vad det kostar dig, och arbetskotnader täcker kostnad för lön bil mm. istället för att ge "rabatt" på arbetet (gungorna) och ta ut det på materialet (karusellen)
Det finns två genomgående saker i trådarna så fort det snackas om priser.För det första: Som kund så krävs det perfekta jobb (vilket är självklart) men låg betalningsvilja samt att de vill ha insyn i företagens ekonomi, något som man inte har ett dugg med att göra som kund. Företaget har en prislista på timmar och material, vad kostnaden för företaget är egentligen är inte relevant och kan också vara en affärshemlighet för att inte röja vissa saker för konkurenter, varför är det så svårt att acceptera det. Det funkar inte som så att det är godtyckliga påslag så att en kund betalar 10% extra för något och en annan betalar 20% extra för samma grej, inte heller funkar det som så att det är genomgående samma procentsats på alla prylar, något som kostar 100 kr hos grossist får kanske 20% påslag men en grej som kostar 10.000 kr kanske bara får 5% påslag (i af så gör jag på det viset). Passar inte priserna så vänd sig till någon annan då istället.
Det andra är att det vimmlar av icke-hantverkare/företagare (kan man tro) som tycker sig ha koll och veta exakt hur det funkar inom byggbranchen. De som hörs mest och har mest åsikter med hypoteser och annat som saknar grund i verkligheten vågar inte ens säga vad dom själva sysslar med. Vad beror det på? Att de bättre vetande skulle upptäcka att dessa personers erfarenheter och yrkeskunskaper om branchen är långt ifrån verkligheten? Som jag skrev tidigare så skulle jag tex aldrig anställa en kalkylator, vare sig den har 1 eller 100 års erfarenhet av att räkna om denne person inte har yrkesvana inom byggbranchen. Att räkna och förstå sig på siffror utan erfarenhet om branchen är bara blaha blaha.
Men som frågats och svarats på ett antal gånger så verkar det som att det måste tas upp igen. Vilken firma väljer ni av följande (priserna är bara exempel för att visa skillnader och med grund av att i 9 ggr av 10 så får man endast frågan "vad kostar du i timmen?"):
1. 450 kr i timmen löpande och 400 kr/h i offert.
2. 300 kr i timmen löpande och 300 kr/h i offert.
3. 550 kr i timmen löpande och 450 kr/h i offert.
4. 600 kr i timmen löpande och 400 kr i offert.
99% av kunderna väljer nr 2.
Om vi nu har bestämt oss för vad ni som kunder vill betala i timmen och anlitar denne firma så kommer ju sen en faktura med material också som är fördelat på företagen:
1. 20% i genomsnitt påslag på löpande, 15% påslag i offert.
2. 50% i genomsnitt påslag på löpande, 20% påslag i offert.
3. 20% i genomsnitt påslag på löpande, 15% påslag i offert
4. 0% i genomsnitt påslag på löpande, 20% påslag i offert.
Är det fortfarande firma nr 2 som är mest lockande?
Det andra är att det vimmlar av icke-hantverkare/företagare (kan man tro) som tycker sig ha koll och veta exakt hur det funkar inom byggbranchen. De som hörs mest och har mest åsikter med hypoteser och annat som saknar grund i verkligheten vågar inte ens säga vad dom själva sysslar med. Vad beror det på? Att de bättre vetande skulle upptäcka att dessa personers erfarenheter och yrkeskunskaper om branchen är långt ifrån verkligheten? Som jag skrev tidigare så skulle jag tex aldrig anställa en kalkylator, vare sig den har 1 eller 100 års erfarenhet av att räkna om denne person inte har yrkesvana inom byggbranchen. Att räkna och förstå sig på siffror utan erfarenhet om branchen är bara blaha blaha.
Men som frågats och svarats på ett antal gånger så verkar det som att det måste tas upp igen. Vilken firma väljer ni av följande (priserna är bara exempel för att visa skillnader och med grund av att i 9 ggr av 10 så får man endast frågan "vad kostar du i timmen?"):
1. 450 kr i timmen löpande och 400 kr/h i offert.
2. 300 kr i timmen löpande och 300 kr/h i offert.
3. 550 kr i timmen löpande och 450 kr/h i offert.
4. 600 kr i timmen löpande och 400 kr i offert.
99% av kunderna väljer nr 2.
Om vi nu har bestämt oss för vad ni som kunder vill betala i timmen och anlitar denne firma så kommer ju sen en faktura med material också som är fördelat på företagen:
1. 20% i genomsnitt påslag på löpande, 15% påslag i offert.
2. 50% i genomsnitt påslag på löpande, 20% påslag i offert.
3. 20% i genomsnitt påslag på löpande, 15% påslag i offert
4. 0% i genomsnitt påslag på löpande, 20% påslag i offert.
Är det fortfarande firma nr 2 som är mest lockande?
Redigerat:
Zigsten läst mina inlägg som han med hornen läser bibeln
Vill du alltså att jag tar mer betalt per timme av alla mina kunder dvs både dom som håller med eget matrial o dom som köper av mig ?
Om kunden köper matrialet av mig så lägger jag på % olika vad dom köper beroende vad det är o vad grundpriset är.
Det gör jag för att det kostar mig att leka bank men dom betalar även för att jag sköter ev garantier tex kunskapen att dom får rätt saker o att det inte blir kvar något, typ det går åt 20 klammer o det var 100 i kartongen
mitt råd er skaffa matrialet själva om ni anser att ni är kompetenta till det
Mvh tille
Vill du alltså att jag tar mer betalt per timme av alla mina kunder dvs både dom som håller med eget matrial o dom som köper av mig ?
Om kunden köper matrialet av mig så lägger jag på % olika vad dom köper beroende vad det är o vad grundpriset är.
Det gör jag för att det kostar mig att leka bank men dom betalar även för att jag sköter ev garantier tex kunskapen att dom får rätt saker o att det inte blir kvar något, typ det går åt 20 klammer o det var 100 i kartongen
mitt råd er skaffa matrialet själva om ni anser att ni är kompetenta till det
Mvh tille
Detsamma gäller vår snickare. Han skickar med fakturan från brädgården och han lägger på 5% eller 10% (vilket jag vet redan från början). Om han sedan får tillbaka något på årsbasis vet jag inte. I dessa procent pålägg ingår beställning från snickarens sida. Annars tar han bara betalt när han är på plats - allt annat ingår i timkostnaden, dvs verktyg, bil, restid, etc etc ja allt!Anna_H skrev:Vilka tråkiga erfarenheter många av er har? Min snickare skickar med kopior på deras inköpskvitton, och sedan står hans pålägg specat på räkningen. Slutsumman på materialet blir ju ungefär densamma som om jag hade köptr det själv eftersom han har bättre rabatter. Ärligt och bra, vill jag handla billigt på Byggmax eller vill välja något speciellt material (som fasaden som består av specialuppsågade stormfällda tråd från sommarstugetomten tex) köper jag det själv, vill jag göra det bekvämt för mig så handlar de.