Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Zixten skrev:
Vad är lämpligt påslag då??
1% 5% 10% 20% 50% 100% 150%???

Så mycket som marknaden tillåter........ det är ett konkurrensmedel som så många andra parametrar (tex. skicklighet, timpris, serviceanda, att kunna ta jobb med kort varsel)

Allt detta sammantaget avgör vad hantverkaren kan ta betalt/vad kunden får betala.

(Edit: Jag är inte "Tille" men jag hann inte in med mitt inlägg innan du skrev ditt senaste)
 
Redigerat:
Jan-Å skrev:
TS frågeställning gällde svårigheten att få materialkostnaden specificerad om jag tolkat den rätt, kunden är beredda att betala för material och materialhantering men vill ha kostnaden specificerad vilket inte är konstigt.
.
Helt riktigt, han har rätt att få mtrlkostnad specad.
Vad hantverkaren betalar har han enligt mig inte med att göra dock, det får ses som affärshemligheter och kan vara känsligt för företaget att blotta.
 
jag tycker att ca 10-20% är helt okej om man bara är mellan hand dvs står för omfakturering o beställning typ.
En firma som köper i större förpackning tex kabelringar o styckar hos kund så den får bara det den behöver så tycker jag att 40-50 % är okej
mvh Tille
 
Zixten skrev:
Vad är lämpligt påslag då??
1% 5% 10% 20% 50% 100% 150%???
Det bestämmer ju företagaren (precis som alla andra företag)
sen avgör ju du om priset är intressant om inte väljer du nån annan eller hur....

Ang TS fråga ,så tror jag det gått bättre om han redan från början sagt att han ville ha ett pris med specad mtrl istället för att när offerten är godkänd fråga hur man räknat ut mtrl kostnad.. tror som andra sagt att man som kund får stämpeln besvärlig då och räknar med mer problem under arbetets gång mm och hoppar av om man har tillräckligt med jobb ändå

Varför är det så svårt att från början som kund vara ärlig?

Mao vill du ha specad mtrl kostnad säg det då -från början.
 
pappskallen skrev:
Helt riktigt, han har rätt att få mtrlkostnad specad.
Vad hantverkaren betalar har han enligt mig inte med att göra dock, det får ses som affärshemligheter och kan vara känsligt för företaget att blotta.
Hur hanterar man som förtegare ett löpande jobb med hantverkarformuläret 09 som avtal där det uttryckligen står att material debiteras med redovisad självkostnad + X % påslag? Vägrar de flesta hantverkare använda mallen eftersom inköpspriserna och påslaget måste redovisas? Fördelen med ett sånt avtal är ju att kunden svart på vitt ser vilket påslag hantverkaren lägger på och kan ta ställning till både timkostnaden och påslaget innan man skriver på.
 
Fortfarande inget svar på din bakrund ?
Vad är självkostnad ?
Lite luddigt va
Mvh tille
 
Men vad har min bakgrund med den här diskussionen att göra???

Vad är luddigt i formuleringen i avtalet? Jag tycker det är väldigt tydligt. Kostnader för material skall redovisas och ett eventuellt påslag ska anges i avtalet. Tolkar du det på annat sätt?
 
mr_bygg skrev:
Hur hanterar man som förtegare ett löpande jobb med hantverkarformuläret 09 som avtal där det uttryckligen står att material debiteras med redovisad självkostnad + X % påslag? Vägrar de flesta hantverkare använda mallen eftersom inköpspriserna och påslaget måste redovisas? Fördelen med ett sånt avtal är ju att kunden svart på vitt ser vilket påslag hantverkaren lägger på och kan ta ställning till både timkostnaden och påslaget innan man skriver på.

Om jag vore företagare, vilket jag inte är så hade jag inte gått med på att blotta mina rabatter, definitivt inte.
Jag hade utgått från någon form av prislista som bygghandlaren, järnhandeln eller vad det nu är har.

Förstår inte varför PÅSLAGET (eller snarare företagarens inköpspris) är intressant för kunden, det kunden behöver veta är priset denne ska betala för materialet och inget annat, och då funkar en prislista alldeles utmärkt.

I vilken annan bransch är slutkunden intersserad av företagets inköpspriser av det denne säljer??
 
Redigerat:
Så visar den här tråden hur snett det fungerar om jag kom hem till herr byggare o han kräver o få se mina inköpspriser så skulle jag säga att det är bättre om han fixar matrialet själv

Är det någon mer än han som vill att hantverkarna höjer tim priset o slutar att "Tjäna på matrialet" Knappast kan man lite om ekonomi så verkar det helt befängt
Mvh Tille
 
Köper jag en korv på ICA så är det ett fast pris så då har jag inget intresse av att veta inköpspriset, samma gäller om jag köper en tjänst till et fast pris. Men köper jag som kund en tjänst på löpande räkning tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att företagaren måste redovisa och styrka sina kostnader samt att ange ett eventuellt påslag på material i ett avtal.
 
mr_bygg skrev:
Köper jag en korv på ICA så är det ett fast pris så då har jag inget intresse av att veta inköpspriset, samma gäller om jag köper en tjänst till et fast pris. Men köper jag som kund en tjänst på löpande räkning tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att företagaren måste redovisa och styrka sina kostnader samt att ange ett eventuellt påslag på material i ett avtal.
Ok, så om du får ett fast pris i form av en prislista så är du nöjd??
 
tille1 skrev:
Så visar den här tråden hur snett det fungerar om jag kom hem till herr byggare o han kräver o få se mina inköpspriser så skulle jag säga att det är bättre om han fixar matrialet själv

Är det någon mer än han som vill att hantverkarna höjer tim priset o slutar att "Tjäna på matrialet" Knappast kan man lite om ekonomi så verkar det helt befängt
Mvh Tille
Jag tycker jag sett att någon mer än mig haft synpunkter på påslag, grossistprislistor och liknande här på forumet, men jag kanske misstagit mig helt:O. Kanske jag är helt ensam om min åsikt och uppenbarligen är jag också helt okunnig inom ekonomi eftersom jag ens funderar på alternativa lösningar till den perfekta modellen som finns idag.
 
På äpplen o päron herr bygg att diskutera rimligt påslag är skillnad mot att hävda att inget påslag skall ske
Svara gärna på mina frågor i stället för att svamla runt
Tycker du att det är rimligt att alla betalar högre timpris hos mig än att jag lägger på en del på ev matrial ?
Mvh Tille
 
pappskallen skrev:
Ok, så om du får ett fast pris i form av en prislista så är du nöjd??
Jag förstår faktiskt inte problemet med att bara redovisa sina kostnader med exempelvis kvitton och ange påslaget. På vilket sätt kan det vara en så farligt om Hasses allbygg avslöjar för en kund vad hans inköpspriser på den lokala brädgården är?

Har en bekant som är förvaltningschef på ett stort fastighetsbolag och de kräver av sina entreprenörer att de redovisar sina originalfakturor och på dessa får de sen göra ett påslag på 15%. De ville inte veta av några prislistor eller liknande och visst knorrades det bland hantverkarna i början men nu funkar det bra och alla är nöjda och glada:D
 
Jag tror att hantverkarna som TS råkat ut för är rädda för att TS snabbt skall se att TS kan tjäna 20 000 på att åka till bygghandlen själv och skaffa fram materialet.
Och därmed tackar hantverkaren nej till jobbet för hela hanterkarens vinst ligger i materialpåslaget, (med en för låg arbetskostnad, då hantverkaren tror att TS bara ser till timkostnaden och inte totalen)

Skall man då som kund bra acceptera att det är så och betala 20 000 kr mer än nödvändigt för materialet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.