Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tille1 skrev:
Tydligen så måste jag vara ännu tydligare för att det ska gå hem
Så fort jag hämtar något matrial så genereras en faktura till mig
Det är så gott somm omöjligt att skicka en faktura till kund i samma stund därför måste jag ligga ute med pengar det kostar
Ska alla mina kunder betala det ? även dom som bara köper timmar ?
Tänk en stund herr byggare
Mvh Tille
Har du ingen kredit hos din grossist? Som exempel har jag 30 eller 45 dagars kredit hos den lokala bygg/färghandlaren vilket är otroligt smidigt. Jag tänker så det knakar men jag får inte ihop det:O. För att gör det lite tydligare, kan du uppskatta de kostander som du har för att du agerar bank åt dina kunder under exempelvis ett år.
 
tille1 skrev:
Tydligen så måste jag vara ännu tydligare för att det ska gå hem
Så fort jag hämtar något matrial så genereras en faktura till mig
Det är så gott somm omöjligt att skicka en faktura till kund i samma stund därför måste jag ligga ute med pengar det kostar
Ska alla mina kunder betala det ? även dom som bara köper timmar ?
Tänk en stund herr byggare
Mvh Tille
Jag tror att herr byggare vill ha fram att en del hanterkare har låga timdebiteringar, för låga, där dom inte har täckning för sina kostnader, och går med förlust på dom som bara köper timmar.
Detta täcker dom upp med höga påslag på material.

Herr byggare vill ha en riktig timdebitering där hantverkaren har täckning för sina kostnader. och lite lägre påslag på material.
Ett system där materialdelen går jämnt ut för hantverkaren, tar bara ett litet påslag för sin egen hantering, och tar en timpeng där det finns utrymme för att plocka ut vinsten i företaget.
 
Jag vet inte hur jag ska förklara klarare för dig herr byggare
Varför ska jag beställa matrial sköta fakturering o leka bank samt sköta ev returerer o ev fellevereringar om jag inte får betalt för det ?
Det logiska måste ju vara att kunderna som köper av mig får bekosta det o dom andra betalar för arbete bara eller hur ?
Tror du att jag håller på med det här för min passion att ge kunderna elsäkerhet o ett bra liv enbart , även jag behöver få in pengar för att sköta mitt liv tro det eller ej
Mvh Tille
 
Mina kunder har även kredit hos mig en del anser att kredittiden är lång
Törs man fråga vad du själv jobbar med o i vilken form ?
Mvh Tille
 
Varför ska man som hantverkare inte få betalt för sin hantering av materialet? Man är ett led till i kedjan och lägger på ett antal procent för att täcka de kostnader som det genererar att se till att rätt material finns på plats. Det är ju inte bara timmar som är direkt debiterbara till den just nu aktuella kunden. I vissa trådar här på forumet verkar folk stå med stoppur och kontrollera hantverkarna så att de inte debiterar extra tid...

Det finns väl ingen annan verksamhet där man köper något för att sälja vidare och inte tar mer betalt?
 
Herr mäkinen nån som förstår hur det fungerar
Sen är det en mer intressantare debatt att reda ut hur mycket påslag hantverkaren skall ha
mvh tille
 
tille1 skrev:
Herr mäkinen nån som förstår hur det fungerar
Sen är det en mer intressantare debatt att reda ut hur mycket påslag hantverkaren skall ha
mvh tille
Vad är lämpligt påslag då??
1% 5% 10% 20% 50% 100% 150%???
 
tille1 skrev:
Jag vet inte hur jag ska förklara klarare för dig herr byggare
Varför ska jag beställa matrial sköta fakturering o leka bank samt sköta ev returerer o ev fellevereringar om jag inte får betalt för det ?
Det logiska måste ju vara att kunderna som köper av mig får bekosta det o dom andra betalar för arbete bara eller hur ?
Tror du att jag håller på med det här för min passion att ge kunderna elsäkerhet o ett bra liv enbart , även jag behöver få in pengar för att sköta mitt liv tro det eller ej
Mvh Tille
Fakturering och hantering av material ingår väl i din yrkesroll på samma sätt som många andra moment. Jag frågar igen, kan du uppskatta dina kostnader som är relaterade till din "bankverksamhet".

Om det inte framgått tidigare så menar jag att en högre timpenning som inte är beroende av ett materialpåslag skulle innebära samma vinst för hantverkaren, så jag är inte ute efter att du ska jobba gratis men du tar in din vinst på ett lite annat sätt än idag.

Om vi ännu en gång försöker bortse från din omtanke om att vissa kunder ska slippa betala för att andra köper material så vad är det annars som gör att det är helt otänkbart att ha en modell där du tar ut den faktiska kostnaden direkt på timpenningen och bara fakturerar materialet vidare direkt till kund utan påslag? Samma vinst i slutet på året men olika sätt att debitera.
 
L. Mäkinen skrev:
Varför ska man som hantverkare inte få betalt för sin hantering av materialet? Man är ett led till i kedjan och lägger på ett antal procent för att täcka de kostnader som det genererar att se till att rätt material finns på plats. Det är ju inte bara timmar som är direkt debiterbara till den just nu aktuella kunden. I vissa trådar här på forumet verkar folk stå med stoppur och kontrollera hantverkarna så att de inte debiterar extra tid...

Det finns väl ingen annan verksamhet där man köper något för att sälja vidare och inte tar mer betalt?
Men tar du ut en högre timdebitering istället för materialpåslag så får du ju indirekt betalt för materialhanteringen. Enda skillnaden är att du inte lägger på x % varje gång du fakturerar utan den summan finns redan utslaget på timmarna.
 
Jag vet inte vad du är ute efter egentligen herr byggare
Är det så att du aldrig har varit i närheten av att vara näringsidkare ?
Varför skulle jag hantera matrial utan att lägga på nåt ?
Som jag skrev förrut så vore diskusionen roligare om vi pratade om hur mycket man ska lägga på matrialet men det kräver att du herr byggare förstår hur det fungerar med företagande
mvh Tille
 
Du herr byggare vill alltså att alla mina kunder ska betala mer för mina timmar så dom som behöver matrial ska få det billigare jag tycker du är helt fel ute ska jag göra likadant med debitering av körsträcka ?
Mvh tille
 
tille1 skrev:
Jag vet inte vad du är ute efter egentligen herr byggare
Är det så att du aldrig har varit i närheten av att vara näringsidkare ?
Varför skulle jag hantera matrial utan att lägga på nåt ?
Som jag skrev förrut så vore diskusionen roligare om vi pratade om hur mycket man ska lägga på matrialet men det kräver att du herr byggare förstår hur det fungerar med företagande
mvh Tille
Jag försöker förklara en gång till. Du SKA ta betalt för din hantering av material! Den summan som du uppskattar att du måste få in på den delen slår du ut på förväntat antal sålda timmar under ett år och lägger på det på din befintliga timkostnad.
 
mr_bygg skrev:
Men tar du ut en högre timdebitering istället för materialpåslag så får du ju indirekt betalt för materialhanteringen. Enda skillnaden är att du inte lägger på x % varje gång du fakturerar utan den summan finns redan utslaget på timmarna.
För hundrade gången.........
Som marknaden ser ut så funkar inte det så länge kunden stirrar på timpriset.
 
TS frågeställning gällde svårigheten att få materialkostnaden specificerad om jag tolkat den rätt, kunden är beredda att betala för material och materialhantering men vill ha kostnaden specificerad vilket inte är konstigt.
Som kund vill jag inte ha materialkostnaden inbakad i timdebiteringen utan jag vill veta vad jag betala för.

Tråden har delvis bytt ämne och börjar påminna om andra trådar i liknande ämnen :P det är helt ok men håll Er till ämnet och var snälla mot varandra ;)
Jag har raderat ett inlägg som inte är relevant och inte tillför diskussionen något.
 
tille1 skrev:
Jag vet inte vad du är ute efter egentligen herr byggare
Är det så att du aldrig har varit i närheten av att vara näringsidkare ?
Varför skulle jag hantera matrial utan att lägga på nåt ?
Som jag skrev förrut så vore diskusionen roligare om vi pratade om hur mycket man ska lägga på matrialet men det kräver att du herr byggare förstår hur det fungerar med företagande
mvh Tille
Men Tille, tala då om hur mycket du anser anser är ett lämpligt materialpåslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.