41 939 läst ·
402 svar
42k läst
402 svar
Hantverkare som backar när man frågar om materialet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du behöver inte ta det två gånger
Va är det som är svårt att fatta
Varför ska jag sälja till samma pris som jag köper in det till ?
I sådanafall skulle jag gå back pga att jag behöver leka bank är du med ?
Jag har bestämmt mig för att tillämpa % påslag men olika påslag beroende på vad det är
Jag slår på mer % om varan är billig än om den är dyr
20 % på 2 kr är inte så mycket i min värld 40 öre närmare bestämt
Men 20 % på ett mätarskåp för 3000 är betydligt mer 600 kr är du med ?
Är det rimligt ? Jag vet inte kan bara berätta varför jag gör som jag gör
Men jag lovar dig vill du köpa ett element o 1426 klammer o betala kontant så får du samma pris som din granne som betalar på 30 dgr
Mvh Tille
Va är det som är svårt att fatta
Varför ska jag sälja till samma pris som jag köper in det till ?
I sådanafall skulle jag gå back pga att jag behöver leka bank är du med ?
Jag har bestämmt mig för att tillämpa % påslag men olika påslag beroende på vad det är
Jag slår på mer % om varan är billig än om den är dyr
20 % på 2 kr är inte så mycket i min värld 40 öre närmare bestämt
Men 20 % på ett mätarskåp för 3000 är betydligt mer 600 kr är du med ?
Är det rimligt ? Jag vet inte kan bara berätta varför jag gör som jag gör
Men jag lovar dig vill du köpa ett element o 1426 klammer o betala kontant så får du samma pris som din granne som betalar på 30 dgr
Mvh Tille
Om min kund vill ha en prisuppgift på matrialet får han det
Om han kommer o säger att han kan köpa samma saker billigare nån annanstans
grattis då får han det jag brukar fråga var det är alltid bra att få veta var man köper billigare grejor
Jag har aldrig prutat på ett lagt pris
mvh Tille
Om han kommer o säger att han kan köpa samma saker billigare nån annanstans
grattis då får han det jag brukar fråga var det är alltid bra att få veta var man köper billigare grejor
Jag har aldrig prutat på ett lagt pris
mvh Tille
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vet att vi hade en liknande diskussion för ganska längesedan och då dividerade vi om priser på bl.a kakelfix och någon tyckte det var fördjävligt att hantverkaren debiterade en viss summa efter hur den lokala leverantören tog betalt eftersom det gick att köpa billigare via internet...
En företagare som bedriver verksamhet kan inte hålla på att handla via internet för då får man inte verksamheten att fungera speciellt smidigt...
En företagare som bedriver verksamhet kan inte hålla på att handla via internet för då får man inte verksamheten att fungera speciellt smidigt...
Bra, så skall det gå till, men förklara då varför hantverkarna TS pratat med tackar för sig så fort han frågar om materialpriset?tille1 skrev:
Har jag påstått att du ska det?tille1 skrev:
Nej jag är inte helt med. Du leker väl alltid bank för du ligger väl ute med pengar oavsett om du tar 0% eller 1000% påslag, gör du inte?tille1 skrev:
Ja, 20% av 3000 kr är 600kr, jag är med.tille1 skrev:
Men, men, du skrev ju ovan att du måste leka bank och vill ha betalt för det, men nu skriver du att du struntar i att ta betalt för att leka bank.tille1 skrev:
Ständigt detta konstiga att göra påslag på allt..för allt och sedan har man ursäkter som att jag har 30% varför ska kunden ha det?
Jag har min bil och verktyg på plats och varför ska inte kunderna betala för det?
Vad är det vi betalar för med timlönen?....
Jag har min bil och verktyg på plats och varför ska inte kunderna betala för det?
Vad är det vi betalar för med timlönen?....
Ni kunder gnäller ju så förbannat över priser så vi hantverkare kan ju lika gärna gnälla över den otroligt låga betalningsviljan.
Hur många av er känner till en hantverkare/småföretagare inom byggbranchen som blivit rik på det och lever som en furste utan lån, leasing och sådana saker samt sköter allt mot skattemyndigheten och andra fodringsägare? Ni lär inte kunna komma fram med många där. Ni verkar ju tro att hantverkarna täljer guld. Jag säger bara, var glada så länge det finns småfirmor som vill hålla på för att det är lönsamt för dom för om de slutar och de stora drakarna tar över då jäklar får ni nog damma ur plånboken ordentligt.
Hur många av er känner till en hantverkare/småföretagare inom byggbranchen som blivit rik på det och lever som en furste utan lån, leasing och sådana saker samt sköter allt mot skattemyndigheten och andra fodringsägare? Ni lär inte kunna komma fram med många där. Ni verkar ju tro att hantverkarna täljer guld. Jag säger bara, var glada så länge det finns småfirmor som vill hålla på för att det är lönsamt för dom för om de slutar och de stora drakarna tar över då jäklar får ni nog damma ur plånboken ordentligt.
Det är väl bara ROT-avdraget som gör den här diskussionen intressant egentligen? Eftersom ROT finns vill jag som kund ha så mycket som möjligt av kostnaden som arbetskostnad för att kunna maximera mitt avdrag.
I övrigt är jag bara intresserad av totalpriset när jag hyr in en hantverkare, jag väljer mellan att göra det själv eller leja nån annan.
Jag gör en bedömning av priset och bestämmer mej sen för om det är värt att betala för eller om jag ska använda min fritid till att göra jobbet själv. Så mycket svårare än så är det inte i min värld
I övrigt är jag bara intresserad av totalpriset när jag hyr in en hantverkare, jag väljer mellan att göra det själv eller leja nån annan.
Jag gör en bedömning av priset och bestämmer mej sen för om det är värt att betala för eller om jag ska använda min fritid till att göra jobbet själv. Så mycket svårare än så är det inte i min värld
Jag ger upp.Glufsglufs skrev:Jaha, vi för nu en akademisk debatt med personlig inriktning....och det efter att ett av mina inlägg blev redigerade efter att "någon" tyckte det var personliga påhopp. Nä, behåll dina teoretiska kunskaper för dig själv och applicera dom på verksamhet i stort och ta sen ett djupt andetag, kamma luggen och sätt dig in i byggbranchen specifikt. Hur tror du att så många både små och stora företag klarat sig genom 1-2 kriser ekonomiskt utan att behöva sparka folk i stor omfattning?
Att sen lägga orden i munnen på mig och anspela på att jag pratar om nationalekonomi i stort är ju bara ett tecken på att du sitter i ett hörn och inte vet hur du ska ta dig ut då du uppenbarligen inte har koll på exakt det som diskuteras om just byggbranchen, så bara där borde du lägga ner din vilja till att försöka strida. Eftersom du inte ens kan kläcka ur dig vilket ditt yrke är vid förfrågan är ju också ett tecken på att du för en diskution genom teoretiska kunskaper utan verklig förankring i dit personliga liv på just det som diskuteras...byggbranchen. Teori och praktik är inte detsamma i alla situationer och för specifika objekt.
På mitt korta, helt teoretiska inlägg har jag fått tre mångordiga repliker. Trots det har Glufsglufs inte lyckats presentera vad som var fel med mitt inlägg, eller vad som gäller i stället. Det enda är någons slags ståndpunkt att jag inte har "rätt" att uttala mig om någon aspekt av byggbranschen, ett tjatande om vilket yrke jag har, och huvudsakligen direkta påhopp på mig personligen. De värsta påhoppen slipper övriga forumdeltagare dock läsa, de var så pass grova att de raderades av moderatorn.
Det här är ju inte en normal diskussion. Så här låter det inte när man i vanliga fall diskuterar ekonomi, teknik eller ens politik. Jag vet bara en annan situation när man får den här typen av svar, och det är när man diskuterar med religiösa fanatiker.
Det är alltså så det ligger till - vi diskuterar inte ekonomi, vi diskuterar religion. Byggbranschen är inte en sektor inom näringslivet, det är ett skrå, en orden, en sekt. Grossistens riktprislista är deras Heliga Skrift och materialpåslaget är deras sakrament. De medeltida frimurarna har återuppstått.
Orden är hemlig och helt sluten för utomstående, och om någon utomstående ens skulle försöka diskutera de hemliga riterna går medlemmarna omedelbart till angrepp.
Det förklarar ju också Glufsglufs stora intresse för mitt yrke:
Som sagt, ett helt slutet sällskap, där vi stackars dödliga icke-hantverkaren aldrig kommer att beredas tiltträde:Wikipedia skrev:
Glufsglufs skrev:
Amen!andersmc skrev:Jag ger upp.
På mitt korta, helt teoretiska inlägg har jag fått tre mångordiga repliker. Trots det har Glufsglufs inte lyckats presentera vad som var fel med mitt inlägg, eller vad som gäller i stället. Det enda är någons slags ståndpunkt att jag inte har "rätt" att uttala mig om någon aspekt av byggbranschen, ett tjatande om vilket yrke jag har, och huvudsakligen direkta påhopp på mig personligen. De värsta påhoppen slipper övriga forumdeltagare dock läsa, de var så pass grova att de raderades av moderatorn.
Det här är ju inte en normal diskussion. Så här låter det inte när man i vanliga fall diskuterar ekonomi, teknik eller ens politik. Jag vet bara en annan situation när man får den här typen av svar, och det är när man diskuterar med religiösa fanatiker.
Det är alltså så det ligger till - vi diskuterar inte ekonomi, vi diskuterar religion. Byggbranschen är inte en sektor inom näringslivet, det är ett skrå, en orden, en sekt. Grossistens riktprislista är deras Heliga Skrift och materialpåslaget är deras sakrament. De medeltida frimurarna har återuppstått.
Orden är hemlig och helt sluten för utomstående, och om någon utomstående ens skulle försöka diskutera de hemliga riterna går medlemmarna omedelbart till angrepp.
Som sagt, ett helt slutet sällskap, där vi stackars dödliga icke-hantverkaren aldrig kommer att beredas tiltträde:
Väldigt, väldigt bra skrivet!
Du menar att TS är gnällig när han acepterar totalpriset, men sen är lite nyfiken på vad i materialet han kan missat och frågar om detta då det skiljer 20 000 på hans uträkning mot hantverkarens.Glufsglufs skrev:
Du menar att även om man hittar prisskillnader i offert jämfört med sin egen uträkning så skall man bra acceptera priset rakt av utan att ifrågasätta, för att alla hantverkre är ärliga personer som aldrig skulle få sig för att blåsa sina kunder, egentligen så borde man när man betalar räkningen lägga på 10 % för det är egentligen riktigt synd om hantverkaren.
Jaja, glida undan med en massa fina ord, referenser till totala ovesentliga saker och personer utan att kunna krypa till korset och förklara vad sin egen personliga erfarenhet är i branchen är något vi sett många göra på detta forum och som vanligt så blir det inte mer än att dessa personer gråter ut hos någon moderator för att få de som kräver relevans i inläggen kickade eller få inlägg borttagna. Kastar man ur sig en massa kvalificerat skitprat så får man väl räkna med att få mothugg där man kräver att någon typ av relevans i diskutionen ska komma fram men än har du ju inte visat något sådant själv. Jag har inget stort intresse i ditt yrke utan påvisar bara att du genom ditt yrke och din yrkeserfarenhet inte vet ett dugg vad du pratar om gällande just det här ämnet och det bevisas ju genom att du inte vill/vågar nämna det, vilket inte borde vara något problem att göra. Jag är elektriker och inte sjutton fast jag har idéer och hypoteser om vården så sitter jag och försöker lära läkare hur saker funkar i deras verklighet. Blir mest patetiskt att försöka få något vettigt ur personer som diskuterar med grund av hypoteser grundade i en verklighet som inte finns.andersmc skrev:Jag ger upp.
Som sagt, ett helt slutet sällskap, där vi stackars dödliga icke-hantverkaren aldrig kommer att beredas tiltträde:
Och till slut, det som är fel i dina inlägg står klart och tydligt i samtliga mina, du vet helt enkelt inte vad du snackar om.
Angående personliga påhopp....jösses!!! Tar du så illa vid dig efter att du själv skriver som du gör så sluta för sjutton att diskutera i forum då, speciellt när du är ute och snurrar långt bort utanför dina kompetensramar.
Nej, jag menar i allmänhet, ingen specifik. Om du läser mina inlägg så hade du inte behövt ställa den frågan eller glider du med vissa "förståsigpåares" stridslysnad mot hantverkare och vägrar inse hur verkligheten skiljer sig mot de hypotetisk "så här borde det vara" tankar som går runt. Jag har sagt hela tiden att vill kund köpa själv eller har andra idéer som jag inte kan gå med på pga kavllitetssänkning eller annat så får dom helt enkelt vända sig till någon annan, däremot om dom köper själva det jag rekomenderar så är det en annan femma men dom drar sig oftast ur då när dom ser vad det kostar och/eller märker att dom inte kan hitta alla produkter på egen hand i de butiker dom vanligen handlar ifrån. Jag lattjar varken med materialens kvallite, reglerna för elinstallation eller ekonomin mot myndigheter eller andra fodringsägare.Zixten skrev:Du menar att TS är gnällig när han acepterar totalpriset, men sen är lite nyfiken på vad i materialet han kan missat och frågar om detta då det skiljer 20 000 på hans uträkning mot hantverkarens.
Du menar att även om man hittar prisskillnader i offert jämfört med sin egen uträkning så skall man bra acceptera priset rakt av utan att ifrågasätta, för att alla hantverkre är ärliga personer som aldrig skulle få sig för att blåsa sina kunder, egentligen så borde man när man betalar räkningen lägga på 10 % för det är egentligen riktigt synd om hantverkaren.
Du hänvisar hela tiden till "verkligheten", men jag tror att de flesta konsumenter här på forumet faktiskt också representerar "verkligheten", men då konsumentens verklighet. Jag anser den minst lika viktig som företagarens verklighet.Glufsglufs skrev:
Det här tycker jag om. Jag har själv konton hos olika grossister så jag har inga problem med att få fram det material som behövs. Så jag personligen betalar mycket hellre en högre timpenning till en bra hantverkare än betalar konstiga överpriser på material där jag inte har kontroll över kostnaderna.Glufsglufs skrev:Jag har sagt hela tiden att vill kund köpa själv eller har andra idéer som jag inte kan gå med på pga kavllitetssänkning eller annat så får dom helt enkelt vända sig till någon annan, däremot om dom köper själva det jag rekomenderar så är det en annan femma men dom drar sig oftast ur då när dom ser vad det kostar och/eller märker att dom inte kan hitta alla produkter på egen hand i de butiker dom vanligen handlar ifrån. Jag lattjar varken med materialens kvallite, reglerna för elinstallation eller ekonomin mot myndigheter eller andra fodringsägare.