Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tille, varför skiter du i hur mycket firman tjänar? Skiter du i hur mycket din chef tjänar också? Eller vad din kommunalpolitker tjänar? Jag tror säkert att även du har dina gränser för vad du skulle tycka var skäligt.

För det är ju faktiskt lite det som är kärnan i det här problemet, vad som är skäligt.

Enligt konsumenttjänstlagen ska det pris du betalar vara just skäligt, och det känns väl ganska tveksamt att ett påslag på nästan 100% på varor jag kan köpa själv är skäligt? Vidare så har man ju lagligt rätt att avkräva en specificerad räkning, så rent krasst skulle jag väl kunnat låta byggaren bygga klart allt och sen inte betalat förrän jag fått denna...

Sen fattar jag ingenting av ditt påhopp på Snickar-Urban... Vet du inte vad ett nettorpris är eller vad var problemet?

Hej vad är nettopriser ?
Vissa vill visst inte svara tydligen
Jag skulle tro att om vi frågar ett antal hantverkare så får vi nästan lika många svar
Hur ska slutkunden kunna gemföra olika leverantörer (läs hantverkare) om det inte finns samma grund för prisgemförelsen jag vet att säkert finns det många firmor som har samma pris hos tex grossister men det finn ochså många som har olika. Dessutom är det vanligt med olika rabattsatser på olika varugrupper.
Det borde sådana som utgersig att vara kunniga veta
jag förstår att det är svårt att förstå sig på för en utomstående elgross priser kan va så bökigt att tränga igenom så att många använder sig av speciela program för att hålla koll
Mvh Tille

qrz skrev:
Jag kan ju egentligen inte vara helt säker på att materialkostnaden var felaktig, jag kanske hittar min räknemiss med tiden...
En god möjlighet till avstämning finns när du låter annan hantverkare räkna på material och arbete för altanen.

Nettopriset är ju det hantverkaren får betala, och med hjälp av detta kan du exempelvis bedöma om priset till kund kan anses skäligt.

Jag får väll fråga igen Varför är det intressant med vilket påslag firmorna har ? Är det inte det slutgiltiga priset som är intressantas ?
Eftersom hantverkarna kan handla på olika ställen o till olika förutsättningar
Om kunden frågar tre rörisar vad en blandare kostar måste det va vettigast att dom svarar tex 1200 första firman 1400 andra firman o 800 tredjefirman än att dom svarar att jag lägger på 40 50 eller 20 % på mitt nettopris
Eller Hur
mvh Tille

För mig spelar det roll hur mycket firman tjänar på uppdraget, precis som det spelar mig roll vad min kommunalpolitiker plockar ut för lön. Jag är intresserad av att firmans debitering av både arbete och material är skälig. Med det inte sagt att jag inte vill att firman ska tjäna pengar.

Angående exemplet med rörisarna så.. Både och. Alltså om man frågar om en speciell pryl så är det ju enkelt att helt enkelt avkräva pris, men oftast vet man ju inte på förhand vilket material som kommer att gå åt och då kan ju nettopåslaget vara en bra måttstock...

tille1 skrev:
Jag får väll fråga igen Varför är det intressant med vilket påslag firmorna har ? Är det inte det slutgiltiga priset som är intressantas ?
Hur vet man det slutgiltiga priset på ett arbete som skall gå på löpande räkning, innan det börjat?

Det jag försökt att berätta o som tydligen inte går fram är
Vad är netto priser ?
Om nån frågar mig hur många % lägger du på ? Kan jag svara 10% på nettopriserna
Det låter ju bra
Det innebär att jag kan tjäna mycket mer än vad gör idag när jag lägger på 40 % på mitt inköpspris
Förstår ni nu ?
Jag har ingen anledning att slå nån på fingrarna
Det jag är ute efter är att få "vanligt folk" att förstå hur det fungerar så dom kan köpa tjänster utan att känna sig lurade efteråt
Men ibland när jag läser vad vissa "experter" utalar sig om blir jag mörkrädd tyvärr
Mvh Tille

Snickar-Urban skrev:
Hur vet man det slutgiltiga priset på ett arbete som skall gå på löpande räkning, innan det börjat?
Eftersom man inte vet det bör man väl på löpande arbeten sätta ett takpris. Eller ett ungefärligt pris som ju då endast får överskridas med 15 %. Funderar just på vilket alternativ som är bäst.

tille1 skrev:
Vad är netto priser ?
Nettopris är det samma som ditt inköpspris. Det som du skall betala för materialet när din rabatt är borträknad.

Om nån frågar mig hur många % lägger du på ? Kan jag svara 10% på nettopriserna
Det låter ju bra
Det innebär att jag kan tjäna mycket mer än vad gör idag när jag lägger på 40 % på mitt inköpspris
Förstår ni nu ?
Nej.

Jag har ingen anledning att slå nån på fingrarna
Det jag är ute efter är att få "vanligt folk" att förstå hur det fungerar så dom kan köpa tjänster utan att känna sig lurade efteråt
Intentionen är god men uppriktigt sagt så tycker jag inte att du lyckas så bra med det.

Men ibland när jag läser vad vissa "experter" utalar sig om blir jag mörkrädd tyvärr
Ja här är vi överens.

Mikael_L
Ja att få veta ett påslag på hantverkarens nettopris hjälper ju inte mig som konsument.
Där håller jag med tille.

Om hantverkare 1 verkar bra, med jättelågt påslag, men den dumme typen har inte alls sett till att skaffa sig ett konto med rabattsats hos ahlsells (kanske nystartad ..) och bara åker och köper ut mina prylar till ordinarie prislista, då lär elinstallationen till en hel villa bli minst 20.000:- dyrare bara i materialpris, trots det låga påslaget.

Så slutsatsen är fortfarande densamma.
Ni hantverkare låter mig som kund stå där med rumpan bar, så jag kan bli rövsparkad när som helst.
Jag vet inte riktigt hur man ska bära sig åt att som kund av hantverkstjänster i Sverige idag ska kunna gardera sig någorlunda från att bli lurad, uppskjörtad och rövkn***.

Det rätta svaret är ju att hitta de bra hantverkarna, men det svaret skickar ju mig tillbaka till ruta 1 igen.

Jag tror inte problemet är gigantiskt, så där rent generellt. Men för den som råkar illa ut blir det givetvis ett gigantiskt problem.
Jag kan inte riktigt heller se varför vi konsumenter ska hitta lösningen på ett problem inom branschen.

Det är väl bättre att göra sakerna själv helt enkelt. För bara den tid jag skulle lägga på offertunderlag, offertanskaffande, kontroll och noggrannare specning av offerterna, ev förhandlingar om offerten och slutligen kontroll under och efter jobbet är väl mer tid än det tar att byta det där taket själv eller bygga om badrummet själv.

Ni som är hantverkare, har ni inga andra funderingar kring varför det hela tiden ska "tjafsas" så mycket om prispåslaget på material än att det skulle bero på att kunder är dumma och snikna.
Kan ni inte komma på någon annan bransch där dessa diskussioner saknas? Är dessa branscher på något underligt vis befriade från dessa dumma snikna kunder, dvs det enda dessa idioter till kunder gör av sina lönepengar är att köpa hantverkstjänster och därför slipper alla frisörer, hemelektronikförsäljare, bussföretagägare osv försvara sina prismodeller?
Ni behöver inte svara, men kan ju gärna fundera lite över det.

Mikael_L
Jag kan ju också ge ett tips till TS och andra som tar in anbud på ett jobb.
Är det tänkt att ROT'as kan ni ju ange i offertunderlaget att ni tänker nyttja ROT.
Så därför kommer ni i valet av firma främst välja den som tar den timpenning som verkligen behövs för verksamheten och inte täcker upp motsvarande kapital genom stora påslag på materialet.

Då finns det ju en morot från första början att tänka till på timpenning vs materialpåslag.

Bättre att vara proaktiv än reaktiv.

Man undrar ju om påslaget ska räknas mot inköpspriset eller "nettopriset". De flesta grossister har ju en nettoprislista, men den är det ju ingen som betalar efter i praktiken. De som visar "nettopriset" tenderar att visa det som står i listan och inte priset efter avtalad rabatt.
Ber jag om offerter så ser jag vad det kan kosta mig. Jag skiter väl i hur mycket leverantören tjänar. Skulle jag bry mig om det skulle jag aldrig kunna handla mat eller kläder.

Det är roligt att någon förstår vad jag menar och hur det funkar
Om Jag anlitar en firma så frågar jag vad får jag betala ? All firman "tjänar pengar" förutser jag men om priset är rätt så får firman ha vilka % påslag som helst
Jag ger alltid prisuppgift om mina kunder vill ha det
Jag tycker det verkar sjukt att kräva insyn i företagen men vi är alla olika

Tydligen har vissa svårt att läsa o förstå så här kommer det igen
jag har avtal med olika grossister alla har olika "grundnetto priser" jag har även olika rabattsatser med dem
Om jag skall jämföras med mina konkurrenter så bör jag jämföras med mina utpriser o inte in priser men tydligen har några andra uppfattningar allt är fritt förstås .
mvh Tille

Mikael_L skrev:
Ja att få veta ett påslag på hantverkarens nettopris hjälper ju inte mig som konsument.
Där håller jag med tille.

Om hantverkare 1 verkar bra, med jättelågt påslag, men den dumme typen har inte alls sett till att skaffa sig ett konto med rabattsats hos ahlsells (kanske nystartad ..) och bara åker och köper ut mina prylar till ordinarie prislista, då lär elinstallationen till en hel villa bli minst 20.000:- dyrare bara i materialpris, trots det låga påslaget.
Hur vanligt tror du att detta är?

Rabatterna för företagen är ganska lika. Det som skiljer är egentligen beroende på företagens storlek. Alltså Bygg-Pelle har lägre rabatter än Skanska.

Mellan de jämstora hantverkarföretagen så skiljer det inte så mycket i vad man får i rabatter.

Konsumentverket, Villaägarna och Sveriges Byggindustrier tycker att detta med att redovisa påslag på material ger en rättvisande bild av kostnaderna för kunden och jag håller med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.