Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Man blir lite förundrad när man läser denna tråd.

Två frågor, om påslag vid löpande räkning, till hantverkarna:
1. Vilka är nackdelarna för kunden om denne fick veta vilket materialpåslag ni har?
2. Vilka är nackdelarna för er som företagare om kunden fick reda på vilket materialpåslag ni har?

(Svar på fråga 2 som "Kunden har inget att göra med mitt materialpåslag" är inte svar på frågan.)

Redigerat:
Mikael_L
Tja, puhhhh, nu har jag äntligen lyckats ögna mig genom tråden ... :x

mr_bygg skrev:
Jag tycker jag sett att någon mer än mig haft synpunkter på påslag, grossistprislistor och liknande här på forumet, men jag kanske misstagit mig helt:O. Kanske jag är helt ensam om min åsikt och ...
Nejdå, vi är många som har debatterat detta förut.
Jag orkar inte ge mig in i det igen. Jag försöker dessutom undvika att skriva i hantverkare-delen i forumet.
Men jag är väl lite glad att det finns några andra som orkar. Värdet i denna diskussion ser jag främst i att nyare medlemmar på forumet, som inte liksom jag själv redan har sett denna diskussion ett flertal ggr, får lite inblick i hur skojiga materialpåslagen kan vara i branschen. Och så dom därmed får lite lagom med vaksamhet vid upphandling av hantverkartjänster.

tille1 skrev:
När jag läser hur du resonerar så inser jag att du inte vet något om hur det funkar i hantverksvärlden.
Nä vi är nog några fler som inte alls fattar hur det funkar (är tänkt att funka) :P

tille1 skrev:
Eftersom du inte svarar rakt på mina frågor så får du stå ut med att jag tolkar det
Jag tror inte du skulle gilla att jag la på tex 50 kr per timme när jag felsöker din tvättmaskin istället för att jag la på 50 kr på ev matrial för att laga den om det behövdes "det kanske räckte med handpåläggning"
Angående "din kompis" så finns det bra sätt att kring gå kinkiga kunder
Det skulle du kunna om du hade branchkunskap
Mvh Tille
Vilket bevisas av fortsättningen ...

Mikael_L
Snickar-Urban skrev:
Man blir lite förundrad när man läser denna tråd.

Två frågor, om påslag vid löpande räkning, till hantverkarna:
1. Vilka är nackdelarna för kunden om denne fick veta vilket materialpåslag ni har?
2. Vilka är nackdelarna för er som företagare om kunden fick reda på vilket materialpåslag ni har?

(Svar på fråga 2 som "Kunden har inget att göra med mitt materialpåslag" är inte svar på frågan.)
Ja problemet är ju rätt uppenbart när man på fakturan från elektrikern kan hitta posten 400 meter FK 1,5 (när det dessutom bara gått 180 meter, men delade förpackningar går inte för sig) för 3160:-
Och sen hittar kunden samma kabel på Byggmax för 756:- (och det är Nexans eller ericsson cable eller något annat märke som man även får hos elgrossisten).

Då behöver ju inte hantverkaren yppa det minsta om sina inköpspriser utan kunden inser ju ändå lätt att han var "lättlurad kalle koskit".

mr_bygg skrev:
TS talade faktiskt om att det var ett ROT-jobb direkt i början på tråden

Sen svarade du dessutom på inlägget och ni diskuterade ROT i några inlägg så ett tydligt tecken på att tråden spårat ut och blivit för lång är att man knappt minns hur det började;)
Fel av mig. Sorry!:blushing:

Du slutar inte att förvåna mig micke l
Först talar du om att du inte orkar delta i diskusionen sen kastar du ut dina floskler igen hur synd det är om en konsumenter
Gör dig gärna lustig över mig men kom ihåg att jag har nog glömt mer om företagande en du kommer att lära dig i ditt liv
mvh tille

Tror nog att vi börjar närma oss slutet på den här tråden nu men är Ni några som absolut vill skriva nåt mer låter jag den vara öppen till imorrn. Men TS frågeställning är så pass besvarad som det är möjligt och övriga frågor har diskuterats tidigare har jag sett ;)

Visst är det märkligt att hantverkarna i den här tråden som inte vill redovisa materialpåslag vid löpande arbeten inte svarar på mina tidigare frågor.

Skriver ni inte avtal med era kunder vid löpande arbeten?
Vid kontraktsskrivning för löpande arbeten skall materialpåslag redovisas! Se: http://www.konsumentverket.se/Globa...n/Boende/Dokument/Hantverkarformularet_09.doc
och
http://www.konsumentverket.se/Globa...Boende/Dokument/Entreprenadkontrakt_ABS09.doc
OBS! Dessa avtalsmallar har Sveriges Byggindustrier varit med och tagit fram.

Om man t.ex. skriver ramavtal för kommande arbeten som sker på löpande arbeten hos företag och kommuner så kräver de ofta att påslag skall vara en viss procent. Detta skall kunna verifieras.
Som underentreprenör kan man också behöva redovisa detta.

Varför skall privatkunder behandlas annorlunda?

Jag anser att de hantverkare/företagare som inte kan tänka sig att visa hur mycket som läggs på materialets inköpspris vid löpande arbeten varken är seriösa eller hederliga. Oavsett vad de själva tycker.
Men vi får hoppas att det beror på okunskap.

(Jag hoppas att du inte låser tråden än.)

MathiasS skrev:
Jo det var väl just det Glufs. Du är ELEKTRIKER. Inte säljare eller affärsutvecklare, någon som förhandlar avtal, skriver avtal, lägger säljstrategier, prisstrategier och analyserar hur kunder reagerar på olika erbjudanden. Det är många här inne som har just det som YRKE. Vad får dig att tro att du är något annat än en glad amatör på dessa områden?

På samma sätt som du vill att hemmafixaren lyssnar på dig i frågor kring hur man utför ditt yrke kanske du skulle göra detsamma för dessa områden?

Det är många många här inne som har avsevärt större erfarenhet av kundhantering och prissättning av produkter och tjänster än vad du har (ja, några har nog mer erfarenhet än alla hantisar tillsammans här inne). Prismodeller och sätt att ta betalt utvecklas hela tiden med mål att i högre grad tilltala kunden och samtidigt hantera företagets intresse - byggbranschen har garanterat mycket att lära.

Att detta skulle vara en helt branschspecifik kunskap är fel och det vet alla som jobbat med dessa frågor i mer än en bransch. Detta drar förstås ett löjets skimmer över dina uttalanden kring att andras yrkeskunskap inte är något värt. Det är DU som klampar in på andras yrkesområden, inte tvärtom.

För att undvika en lång och meningslös diskussion avslutar jag med att påpeka att det i kombination med ovanstående yrkesgrupps kunskaper förstås krävs kunskap om ämnesområdet, tex hur lång tid tar en viss uppgift, hur mycket material behövs och vilken sort etc. Det är ju dock något helt annat än vad som diskuteras i tråden ovan....

Glufs, du gav ett svar i klartex i inlägg #2 i denna tråd, efterföljande meningslösa raljerande om hantverkarens vardag blir bara tråkigt när du envisas med att fylla ALLA trådar med samma information.
Hahaha...ja jösses. Jag har varit inblandad i företagande genom familjen sen barnsben och då även i andra brancher än inom byggsektorn. Jag hade mitt första registrerade säljföretag som 17 åring medans jag gick gymnasiet, jag har varit delägare i 3 handelsbolag, drivit ett AB samt haft enskild firma lite på och av beroende på vad jag haft för sysslor i övrigt. Jag har varit anställd med både A-skatt och F/A skatt, jag har närmaste släkten i positioner där det handlar om avtal och liknande som du radade upp de senaste 20 åren, jag har "hyrt" ut mig själv till ett företag som ville slå sig in på elinstallationer som ett narturligt steg i deras utveckling i företaget och där byggt upp kundstock, avtalhantering osv osv åt dom, ja, de grejer som du räknade upp. Nu är jag egen med min lilla firma (har haft anställda också) och kör bland annat "vanliga" installationsjobb men genom att kunna arbeta med avtal också sett till att jag har ensamrätt på ett par saker i landet (samt nyttjas för det av företag i Norge, Tyskland och Holland och snart i Asien). Så, då fick jag "skryta" lite om mig själv och min erfarenhet av företagande.

Elektriker är min officiella gymnasieutbildning med lite extra utbildningar och kurser för att breddas i yrket, yrkeserfarenheterna utöver det och annan "insupen" erfarenhet är betydligt bredare och har betydligt fler år i "kunskapsbanken" än gymnasietiden om man ska räkna in att jag varit aktivt inblandad i företagande ända sen jag "fick vara" löntagare.

Jag är inte ekonom och låter därmed andra sköta de tunga bitarna efter det att jag sammanställt alla papper och har då alltså inte samma erfarenheter, jag är inte jurist och låter därmed någon annan ta hand om dom tunga bitarna efter det att jag har "bråkat" till mig något avtal för att jag har inte kunskaperna om det finstilta för att undgå div tvister men det jag har erfarenhet av är företagande och hur man ska ha ett företag levande samt vinstdrivande, speciellt inom byggsektorn. Sen som jag skrivit tidigare, skulle jag anställa kalkylator eller för den delen någon som ska arbeta med avtal så skulle jag inte ge ett rött öre för någon som inte har erfarenhet av byggbranchen, spelar ingen roll hur länge personen i fråga har jobbat med avtal och strategier och hur duktiga dom än är, ingen erfarenhet av byggbranchen så är det inte värt ett skit.

Men, du verkade ju veta vad jag har för erfarenheter d^_^b.....jag brukar fråga om folks erfarenheter men får sällan svar :x

Sen får alla "förståsigpåare" säga vad dom vill men att raljera med historiska personer, teoretiska kunskaper om nationalekonomi och markandsekonomi samt annat akademiskt ger mig ingenting om man inte kan inse att de hantverkare som sitter här och besvarar de ständiga funderingarna om priser och upplägg är öppna och talar om precis hur dom tänker, arbetar och hur verkligheten SER UT, inte vad det hypotetiskt ur kunds synvinkel borde vara. Teoretiska hypoteser kan ju aldrig slå ut en praktisk verklighet, speciellt inte om en del ska sitta och whina på ett forum, ut och lobba för sjutton istället.

Det var också någon som skrev nått om att byggbranchen inte var (tar ur minnet nu bara) typ en separat bit i ekonomin utan en del i det stora hela, men är det verkligen så? Varför blir byggbranchen särbehandlad i kristider av staten? Tänk på den ni. Var hade landet varit utan industri och byggsektor? Inte hade vi klarat oss långt på ett gäng akademiskt utbildade ekonomer och jurister endast.
Var tror ni prisnivån på en hantverkare hade varit om inte småföretagarna med sina påslag osv funnits? Tänk er ett läge där det bara funnits 4-5 stora byggföretag och ungefär lika många i de andra yrkena spridda över landet med filialer, inte hade det diskuterats några 10, 20, 30, 40 procents påslag då inte, snarare 100, 500 1000 kanske.

Och till sist, jag Tille1 och andra är ju tvungna att fylla med samma info gång på gång för de stridslystna motståndare som är i trådarna har fastnat i att hantverkare är djävulens redskap och lurar folk på pengar medans då hantverkarna i trådarna ärligt talar om när, var och hur inkomsterna tas in i företaget, helt öppet och ärligt, det är så det funkar och så länge det finns kunder så fortsätter det.

Och nej, jag är inte smartare än en femteklassare.

Snickar-Urban skrev:
Visst är det märkligt att hantverkarna i den här tråden som inte vill redovisa materialpåslag vid löpande arbeten inte svarar på mina tidigare frågor.

Skriver ni inte avtal med era kunder vid löpande arbeten?
Vid kontraktsskrivning för löpande arbeten skall materialpåslag redovisas! Se: [länk]
och
[länk]
OBS! Dessa avtalsmallar har Sveriges Byggindustrier varit med och tagit fram.

Om man t.ex. skriver ramavtal för kommande arbeten som sker på löpande arbeten hos företag och kommuner så kräver de ofta att påslag skall vara en viss procent. Detta skall kunna verifieras.
Som underentreprenör kan man också behöva redovisa detta.

Varför skall privatkunder behandlas annorlunda?

Jag anser att de hantverkare/företagare som inte kan tänka sig att visa hur mycket som läggs på materialets inköpspris vid löpande arbeten varken är seriösa eller hederliga. Oavsett vad de själva tycker.
Men vi får hoppas att det beror på okunskap.

(Jag hoppas att du inte låser tråden än.)
Personligen talar jag gärna om det om kunden frågar samt att jag gärna låter dom handla själva så länge dom köper det jag rekomenderar eller likvärdigt i kvallité. I övrigt så har jag (företaget) en prislista ut mot kund som jag självklart rabatterar på om det görs stora inköp så frågan är, vad har kunden med mina inköpspriser att göra när jag säljer material från en av företagets redan färdiga prislista? Företaget säljer både tjänster och saker och företaget vill tjäna pengar på det, det vill ju alla företag.
Av någon anledning så verkar kunderna live förstå precis vad som menas med påslag från grossistpris till pris för slutkund men det kanske är lättare att förklara oralt än i skrift.

De som vägrar visa hyser jag ingen mindre respekt för heller för det är upp till varje företag att bestämma, jag menar, är det någon som kollat med en tandläkare vad dom köper in grejerna dom lagar tänderna med och bedövning osv osv för? Jag tycker "materialet" är dyrt (ersättningen för tid säger jag inget om pga utbildning osv även om jag tycker även det är dyrt). Dom säljer ju också både tjänster och "material" fast utan valmöjlighet direkt för "kunden". Finns ju en massa exempel på yrken där både tjänster och saker säljs där inte många ens tänker tanken att ifrågasätta priserna, men hantverkare (och i viss mån verkstäder) är det ett grymt gå-påande på, varför? Jo, för att det handlar om plånboken och den personliga sfären (hemmet och bilen) och där ska allt vara kanonbäst men helst gratis om det går.

.

Som en sista grej för min del i den här tråden (har redan upprepat mig ett antal gånger utan gehör) så gjorde jag precis en reflektion över en sak som jag tänkte dela med mig av. Det är inte så stor idé att försöka diskutera vidare med mig för jag kommer inte kunna svara på några dagar och tråden hinner nog stängas (jag kan ju svara genom pm senare förstås) men hur som helst:

Jag upplever det som att det finns många (speciellt akademiker tror jag) som antingen skäms för att dom själva har "tummen mitt i handen" eller är besvikna över att efter mångårig studietid inte tjänar något mer än hantverkaren som gick 2-3 år på gymnasiet och även hunnit starta eget gör. Detta återspeglar sig sen i både diskutionerna om hur duktig eller inte en hantverkare varit samt vilken prisnivå hantverkare ska ha. Varför kan inte gemene man göra arbetet själv om hantverkaren är för dyr eller att man inte litar till dennes kompetens? Klåpare kan man inte säga så mycket om för har dom gjort fel så har dom ju uppenbarligen gjort fel.
Ja, kan ni inte så kan ni inte och då måste man ju anlita någon som kan och denne person tar betalt för sin kunskap som i många fall grundar sig i en yrkesutbildning eller genom lärlingstjänst men framförallt mångårig yrkeserfarenhet. En läkare eller jurist har många års pluggande efter gymnasiet men betyder det att dom är de bästa i sitt yrke då? Nä, det finns dåliga jusrister och läkare men likförbannat kostar dom, och inte lite heller. Så vad ni än själva jobbar som så finns det bra och dåliga utövare i det yrket men ändå så tar den dåliga lika betalt som den som är bra vare sig vi som nyttjar tjänsten tycker att det är värt dom pengarna, detta just för ett företag måste omsätta X antal kronor hur man än vrider och vänder på det. Någon gång eller flera får till slut varje privatperson öppna plånboken för att nyttja en tjänst inom ett område där man inte själv har kompetensen och det kostar, varför? Jo för att företaget har kostnader samt vill gå i vinst.
Varför kostar en jurist i stora fina lokaler i centrala Stockholm så förbannat mycket? Varför kostar en jurist i ett gårdshus i Täby lika mycket?
Se er om i er egen bakgård hur det ser ut, är det överpriser inom erat eget yrke? Skulle erat eller det företaget ni är anställda på kunna ha lägre priser? Om inte, varför?

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Personligen talar jag gärna om det om kunden frågar samt att jag gärna låter dom handla själva så länge dom köper det jag rekomenderar eller likvärdigt i kvallité. I övrigt så har jag (företaget) en prislista ut mot kund som jag självklart rabatterar på om det görs stora inköp så frågan är, vad har kunden med mina inköpspriser att göra när jag säljer material från en av företagets redan färdiga prislista?
Jamen så bra.
Då skulle du och trådskaparen inte alls kommit i någon besvärlig situation. På TS (eller din förmodade kund's) förfrågan skulle du snabbt och ärligt redovisat hur du beräknat materialpriset, sen vore allt frid och fröjd. TS hade accepterat offerten och du gjort jobbet. Ev efter en för revisorn och skattemyndighetens helt godkänd justering av materialpris vs timpris gjorts.

Både i tråden du skapade om timpenning och även när du framför sådana här åsikter så kan jag inte irritera mig över nåt.
Du verkar, ja så här på forumet iaf, vara en rätt schysst egenföretagare, och det är jag övertygad om ni finns många av. Problemet är att det finns många "svin" också. Och man vet aldrig i förväg vilken sort det är.
Jag har inte anlitad så många, men det har än så länge gått bra, från superbra (obs inte gratis, men bra) till typ halvsvin ...
Men köper man hantverkstjänster i någon viss regelbundenhet så verkar det som att man får räkna med att råka riktigt illa ut förr eller senare. Du får inte glömma att det är sådana erfarenheter som delvis göder dessa diskussioner. Och det beror ju inte på dig, och du kan inte göra så mycket åt det.

Skulle jag anlita en elektriker eller rörmokare så går jag väl antagligen och har ont i magen fram till att fakturan dimper ner, ont i magen av oron att nu ska jag debiteras 1,5mm FK för 10:-/meter (enligt ahlsells officiella prislista +15%) (obs. jag har absolut ingen koll på deras prislista, så det jag skrev är inte verklighetsförankrat, utan mest hörsägen) eller en massa R15-kopplingar för 250:-/st.
Men står det sen FK - 2:-/meter (byggmax-pris) eller 2.50 /meter (Jula-pris) så är det för mig absolut helt OK. Och då skiter jag fullständigt ifall du endast betalar 10 öre per meter pga dina gigantiska inköpsvolymer. (Men jag gissar att du har något mellan 1.50 - 2:- /meter ;)) och jag struntar även ifall du endast vill debitera hela 100-meters rullar, för jag förstår besväret med att hålla på och mäta upp. Men då vill jag att den kvarvarande kabeln ligger på mitt hallgolv sen. :)

Jag är en fan av löpande arbete med timpenning, rörlig ränta, och obundet elpris osv. Det gynnar mig så länge jag har en motpart (jag vill väl egentligen se det som en medpart) med heder. Men problemet kommer med att när jag anlitar hantverkare X så kommer jag inte få veta slutet på historien förrns jag får fakturan av X. Den osäkerheten är lite jobbig att leva i.
Där har vi problemet med materialpåslag, som jag ser det.

jag menar, är det någon som kollat med en tandläkare vad dom köper in grejerna dom lagar tänderna med och bedövning osv osv för? Jag tycker "materialet" är dyrt (ersättningen för tid säger jag inget om pga utbildning osv även om jag tycker även det är dyrt). Dom säljer ju också både tjänster och "material" fast utan valmöjlighet direkt för "kunden". Finns ju en massa exempel på yrken där både tjänster och saker säljs där inte många ens tänker tanken att ifrågasätta priserna, men hantverkare (och i viss mån verkstäder) är det ett grymt gå-påande på
Du har rätt, men nu råkar ju materialkontot ofta vara rätt litet på t.ex. en tandläkarräkning. Det gör ju inte sådär jättestor skillnad ifall röntgenbilderna gick på 160:- eller 80:-
Men du har ändå helt klart rätt.
Jag har en vän som åkt omkring och sålt motorolja till bilverkstäderna(alla oljor antagligen) åt en av de större aktörerna. Jag har glömt den exakta summan, men verkstäderna köper olja i bulk, 200-liters fat eller t.o.m tankbil till deras egna tankar. Dom betalar nåt på 10-20:-/liter på en olja som sen kunden får betala minst 100:-/liter för.
Ja det känns ju lite knepigt. Men trots allt kan jag ju inte själv köpa denna olja för speciellt mycket mindre. Och det är ju lite det som räknas också.

, varför? Jo, för att det handlar om plånboken och den personliga sfären (hemmet och bilen) och där ska allt vara kanonbäst men helst gratis om det går.
Gratis har jag aldrig förespeglat mig att det kan vara, bara svensk skattelagstiftning sätter ju priset för en tjänst rätt högt redan vid svältlön.
Men normal hantverksskicklighet och lite heder, det är vad jag förväntar mig, vare sig mer eller mindre.
Och det tror jag många, (de flesta?), av hantverkarna som diggar byggahus har.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Jag är inte upplagd för att läsa genom exakt hela tråden igen men det känns lite som att ifall TS hade ifrågasatt saker och ting innan han godkände priset så hade det varit relevant att diskutera det hela.

Nu godkänner han priset och i efterhand börjar det diskuteras och då blir det lätt "en jobbig kund"...

Gg du gör ett bra jobb Mikael L du pendlar mellan ytterligheterna Jag blir riktigt trött p dig o i nästa sekund fattar du galoppen
O sen kan jag säga det igen Varför är det så svårt att fråga först ?
Får ni inga svar ta en annan Skit i påslaget i % Det är vad ni betalar som är intressant
Mvh Tille

Mikael_L
tille1 skrev:
Gg du gör ett bra jobb Mikael L du pendlar mellan ytterligheterna Jag blir riktigt trött p dig o i nästa sekund fattar du galoppen
Du blandar nog ihop saker jag skriver med vad andra skriver.
Jag gör också det misstaget ibland.

Eller "så fattar man galoppen" bara när man håller med? :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.