41 945 läst ·
402 svar
42k läst
402 svar
Hantverkare som backar när man frågar om materialet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vidhåller att det borde vara mindre "risk för avhopp" om man diskuterar materialkostnaderna efter en offert-accept än innan. Min erfarenhet där är att mindre byggare helt enkelt slutar prata med mig om jag ifrågasätter offerten... Men det var liksom inte det den här tråden skulle handla om...
Jag tycker inte heller liknelserna med andra brancher är helt relevant. I det här fallet har jag räknat på mitt inköpspris som konsument från samma brädgård som byggaren och landat på 30kkr istället för 50kkr. Då finns det bara två alternativ, antingen har jag räknat tokfel, vilket jag utgick ifrån när jag kontaktade byggaren, eller så har byggaren lagt på ett groteskt påslag.
Jag är fullt medveten om hur det funkar med VVS och EL, där hantverkaren ofta har upp 70% rabatt på en kabel som han sedan säljer för grossistens listpris + 10%. Men skillnaden där är att man oftast inte som konsument kan gå till samma firma och köpa samma pryl.
Men kärnan i tråden då? Varför backa? Det jag tror själv är att han försökte blåsa mig på en slant på materialet och kände sig synad när jag började fråga.
Jag tycker inte heller liknelserna med andra brancher är helt relevant. I det här fallet har jag räknat på mitt inköpspris som konsument från samma brädgård som byggaren och landat på 30kkr istället för 50kkr. Då finns det bara två alternativ, antingen har jag räknat tokfel, vilket jag utgick ifrån när jag kontaktade byggaren, eller så har byggaren lagt på ett groteskt påslag.
Jag är fullt medveten om hur det funkar med VVS och EL, där hantverkaren ofta har upp 70% rabatt på en kabel som han sedan säljer för grossistens listpris + 10%. Men skillnaden där är att man oftast inte som konsument kan gå till samma firma och köpa samma pryl.
Men kärnan i tråden då? Varför backa? Det jag tror själv är att han försökte blåsa mig på en slant på materialet och kände sig synad när jag började fråga.
För egen del har jag ännu inte klagat på hur mycket hantverkaren tjänar, jag klagar enbart på hur affärsmodellen ser ut, dvs med materialpåslag istället för timpenning. Materialet är mycket svårare att hålla kolla på än antalet nedlagda timmar, precis som Mikael_L skriver så riskerar därför fakturan på löpande räkning bli en obehaglig överraskning. Om det klart och tydligt innan arbetet påbörjas har specificerats exakt vad som kommer att gå åt och priserna för varje liten grej finns tillgängliga för konsumenten så kan det gå att få en uppfattning om vad totalpriset blir, men det är nog sällan ett bygge kan specificeras på det sättet i förväg.
Men eftersom det är som Glufsglufs skriver, dvs kunderna tittar enbart på timpenningen när de väljer hantverkare så skapar det incitament att försöka ta in pengar på det som kanske inte granskas lika noga och som är svårare för konsumenten att kontinuerligt kontrollera och följa upp, dvs milpengar och material. Detta synsätt har dock drivits in absurdum så att det nu finns hantverkare som vägrar att ta jobben om de inte får sälja materialet (det har jag varit med om personligen), eller att de lämnar projektet om det ens yppas från kunderna att man vill även granska materialpriserna. Detta alltså trots att, som i mitt fall, timpenningen inte ens har börjat diskuterats, eller som i TS fall där priset redan var överenskommet och ändå lämnar byggaren projektet när det börjar pratas materialpriser.
Jämförelsen med andra branscher haltar delvis, höga materialpåslag i byggbranschen blir inte automatiskt ok bara för att de gör likadant i t.ex. bilbranschen. Detta är byggahusforum, jag är övertygad om att liknande saker diskuteras på olika bilforum, fast då med materialpåslag på reserdelar i fokus istället. Sen är det också inom byggmaterial väldigt lätt att ta reda på vad det "normala" konsumentpriset är i byggbranchen. Det är bara att gå in på vilken byggmarknad som helst som säljer kvalitetsgrejor och se vad man får betala där och sedan jämföra med hantverkarens prislista (eller efterhand genom fakturan från hantverkaren). Jag har mycket svårare att ta reda på vad amalgam kostar för jag har ingen butik som säljer tandläkarmaterial till konsumenter i närheten där jag bor. Den transparansen gör att hantverkarens materialpriser har lätt att hamna på konsumentens radar, framförallt i efterhand när konsumenten råkar gå in på bygghandlaren och ser att han betalat 3 ggr så mycket för den där FK-kabeln eller strömbrytaren.
Det är också intressant att notera att dessa tafatta argument till försvar av dessa höga materialpåslag med ekonomiska motiv som att man "leker bank", håller med garantier eller har lagerhållning blir totalt söndersmulade gång på gång på gång i dessa trådar. Varför fortsätter vissa hantverkare här att med en dåres envishet hävda att man måste ta ut dessa priser för att inte gå back på materialet, är dessa hantverkare verkligen så dåliga på att räkna att de faktiskt tror att det är sant?
Varför inte bara säga som det verkligen är, vilket Glufsglufs försöker med, dvs låg timpenning och höga materialpåslag är det som visat sig fungera för att tjäna mest pengar, punkt slut.
Men eftersom det är som Glufsglufs skriver, dvs kunderna tittar enbart på timpenningen när de väljer hantverkare så skapar det incitament att försöka ta in pengar på det som kanske inte granskas lika noga och som är svårare för konsumenten att kontinuerligt kontrollera och följa upp, dvs milpengar och material. Detta synsätt har dock drivits in absurdum så att det nu finns hantverkare som vägrar att ta jobben om de inte får sälja materialet (det har jag varit med om personligen), eller att de lämnar projektet om det ens yppas från kunderna att man vill även granska materialpriserna. Detta alltså trots att, som i mitt fall, timpenningen inte ens har börjat diskuterats, eller som i TS fall där priset redan var överenskommet och ändå lämnar byggaren projektet när det börjar pratas materialpriser.
Jämförelsen med andra branscher haltar delvis, höga materialpåslag i byggbranschen blir inte automatiskt ok bara för att de gör likadant i t.ex. bilbranschen. Detta är byggahusforum, jag är övertygad om att liknande saker diskuteras på olika bilforum, fast då med materialpåslag på reserdelar i fokus istället. Sen är det också inom byggmaterial väldigt lätt att ta reda på vad det "normala" konsumentpriset är i byggbranchen. Det är bara att gå in på vilken byggmarknad som helst som säljer kvalitetsgrejor och se vad man får betala där och sedan jämföra med hantverkarens prislista (eller efterhand genom fakturan från hantverkaren). Jag har mycket svårare att ta reda på vad amalgam kostar för jag har ingen butik som säljer tandläkarmaterial till konsumenter i närheten där jag bor. Den transparansen gör att hantverkarens materialpriser har lätt att hamna på konsumentens radar, framförallt i efterhand när konsumenten råkar gå in på bygghandlaren och ser att han betalat 3 ggr så mycket för den där FK-kabeln eller strömbrytaren.
Det är också intressant att notera att dessa tafatta argument till försvar av dessa höga materialpåslag med ekonomiska motiv som att man "leker bank", håller med garantier eller har lagerhållning blir totalt söndersmulade gång på gång på gång i dessa trådar. Varför fortsätter vissa hantverkare här att med en dåres envishet hävda att man måste ta ut dessa priser för att inte gå back på materialet, är dessa hantverkare verkligen så dåliga på att räkna att de faktiskt tror att det är sant?
Varför inte bara säga som det verkligen är, vilket Glufsglufs försöker med, dvs låg timpenning och höga materialpåslag är det som visat sig fungera för att tjäna mest pengar, punkt slut.
Redigerat av moderator:
qrz skrev:Jag vidhåller att det borde vara mindre "risk för avhopp" om man diskuterar materialkostnaderna efter en offert-accept än innan. Min erfarenhet där är att mindre byggare helt enkelt slutar prata med mig om jag ifrågasätter offerten... Men det var liksom inte det den här tråden skulle handla om...
Jag blev nyfiken på hur han backade.
Drog han?
Avsa han sig jobbet?
Hörde han inte av sig igen?
Eller?
Så här var det:
Vi tackar ja till offerten 28 mars och bestämmer även ett möte för att reda ut några saker.
Dagen efter sker följande mailkonversation:
Först frågar jag om det är påslag på materialet och sen hur har räknat.
Byggaren svarar:
Hej
Det du får betala för materialet är bruttopris från bygghandeln utan några påslag. Och arbetskostnaden i offerten är för arbetet, där ligger inga timmar när jag ritar och beställer material.vilket jag inte tar betalt för. utan det jag menar är att där äts rabatten upp.
Jag kan väl inte debiterad dej för timmar utöver offerten? du vill ju ha ett fast pris
Jag svarar:
Jag missförstod ditt tidigare mail som att det var ett påslag, saken är den att jag räknade efter själv och fick materialkostnaden till ca 30kkr med bestorps virke. Men då har jag säkert missat någon del, har du möjlighet att skicka något underlag på hur du har räknat?
Byggaren svarar:
Hej
Nu är det så här! Du/ni har velat ha en offert av på er altan, ni har fått en av mej och ni säger att ni tycker den ser bra ut.
Sedan börjar ni fråga sätta alltting i den,
Jag tackar härmed nej till att bygga er altan
Vi tackar ja till offerten 28 mars och bestämmer även ett möte för att reda ut några saker.
Dagen efter sker följande mailkonversation:
Först frågar jag om det är påslag på materialet och sen hur har räknat.
Byggaren svarar:
Hej
Det du får betala för materialet är bruttopris från bygghandeln utan några påslag. Och arbetskostnaden i offerten är för arbetet, där ligger inga timmar när jag ritar och beställer material.vilket jag inte tar betalt för. utan det jag menar är att där äts rabatten upp.
Jag kan väl inte debiterad dej för timmar utöver offerten? du vill ju ha ett fast pris
Jag svarar:
Jag missförstod ditt tidigare mail som att det var ett påslag, saken är den att jag räknade efter själv och fick materialkostnaden till ca 30kkr med bestorps virke. Men då har jag säkert missat någon del, har du möjlighet att skicka något underlag på hur du har räknat?
Byggaren svarar:
Hej
Nu är det så här! Du/ni har velat ha en offert av på er altan, ni har fått en av mej och ni säger att ni tycker den ser bra ut.
Sedan börjar ni fråga sätta alltting i den,
Jag tackar härmed nej till att bygga er altan
Wow.
Han måste haft en djävligt dålig dag.:x Eller vecka.
Eftersom jag förmodar att det handlade om ett rotjobb, och du hade godtagit totalpriset finns väk absolut ingen anledning att hinka på sådant materialpåslag.
Han måste haft en djävligt dålig dag.:x Eller vecka.
Eftersom jag förmodar att det handlade om ett rotjobb, och du hade godtagit totalpriset finns väk absolut ingen anledning att hinka på sådant materialpåslag.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det är väldigt bra att du har en prislista men den kan inte ersätta att redovisa påslagsprocenten. En kund skall inte behöva gå igenom prislistor i förväg för att kunna jämföra priser. Påslagsprocenten är tydligare och enklare för kunden vid löpande räkning.Glufsglufs skrev:
Visst, så är det. Men kan du inte tjäna pengar om du redovisar påslagsprocenten? Om jag får vara lite elak så skulle man ju kunna tro att ditt påslag är så högt att du skulle skämmas inför kunden (och därför inte kunna lägga på så mycket som du vill).
Tyvärr så jämför du äpplen med päron. Tandläkare har fasta priser som du kan jämföra.är det någon som kollat med en tandläkare vad dom köper in grejerna dom lagar tänderna med och bedövning osv osv för? Jag tycker "materialet" är dyrt (ersättningen för tid säger jag inget om pga utbildning osv även om jag tycker även det är dyrt). Dom säljer ju också både tjänster och "material" fast utan valmöjlighet direkt för "kunden".
Här handlar det om hur vi ser på privatkunderna (och i viss mån även vilken människosyn vi har). Vi som företagare måste fundera på om vi äger ett förakt för privatkunder. Är det så finns det bara två alternativ: inte ta jobb hos dem eller bearbeta detta hos mig själv.
Det är självklart att kunder vill ha det mest kostnadseffektiva arbetet utfört.
Och för att avgöra vilken hantverkare som passar kunden bäst, vid löpande räkning, måste alla parametrar, som kan påverka valet, redovisas.
Vi som vill se oss som seriösa och hederliga hantverkare måste ha kundperspektiv. Det innebär bland annat att vi måste sätt oss in i hur kunden ser på det hela. Vad kan jag göra för att kunden skall kunna göra ett bra val.
Det vore intressant om du svarade på mina frågor i inlägg nr 136.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det hade varit illa nog om han en dålig dag hade nöjt sig med att skriva: Take it or leave it.qrz skrev:
Hej kan du förklara hur du tänker När jag köper varor så skiter jag i hur mycket firman tjänar det jag är intresserad av är hur mycket varan kostar mig
Jag tror du blandar in entreprenörsarvode (alltså hur mycket huvudentreprenören lägger på på under entreprenörernas fakturor mot slutkund) i diskusionen
Kör du samma grej när du handlar bilar ? om du lovar att lämna in den på märkesverkstad så får du bilen till nettopris
Mvh Tille
Jag tror du blandar in entreprenörsarvode (alltså hur mycket huvudentreprenören lägger på på under entreprenörernas fakturor mot slutkund) i diskusionen
Kör du samma grej när du handlar bilar ? om du lovar att lämna in den på märkesverkstad så får du bilen till nettopris
Mvh Tille
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ungefär detta jag menade tidigare...tille1 skrev:
Varför ifrågasätter man saker och ting EFTER att man godkänt en offert...
Ska man ifrågasätta något så gör man väl detta innan...
Att det blev efter godkännandet var egentligen bara slump / missförstånd. Jag och frugan diskuterade den och jag fattade det som att hon hade räknat på materialet och att det var rimligt. Dagen efter pratade jag av en slump med en vän som har ett liknande projekt på gång och han hade räknat mycket lägre...
Till en början var det mest för att motivera kostnaden för min vän som jag gjorde en egen uträkning, och när den inte gick ihop med offerten så ville jag gärna veta vad jag hade missat... Och om jag inte hade missat något och byggaren hade en marginal på 20kkr på materialet så tyckte jag att det borde gå att justera en del av den kostnaden till arbete av ROT-mässiga skäl...
Jag håller med om att man ifrågasätter orimligheter i en offert innan man tackar ja. Men min avsikt var ju inte att påpeka felaktigheter, jag frågade bara om jag kunde få ta del av underlaget, och om allt står rätt till borde det väl inte vara något problem? Jag kan ju egentligen inte vara helt säker på att materialkostnaden var felaktig, jag kanske hittar min räknemiss med tiden...
Till en början var det mest för att motivera kostnaden för min vän som jag gjorde en egen uträkning, och när den inte gick ihop med offerten så ville jag gärna veta vad jag hade missat... Och om jag inte hade missat något och byggaren hade en marginal på 20kkr på materialet så tyckte jag att det borde gå att justera en del av den kostnaden till arbete av ROT-mässiga skäl...
Jag håller med om att man ifrågasätter orimligheter i en offert innan man tackar ja. Men min avsikt var ju inte att påpeka felaktigheter, jag frågade bara om jag kunde få ta del av underlaget, och om allt står rätt till borde det väl inte vara något problem? Jag kan ju egentligen inte vara helt säker på att materialkostnaden var felaktig, jag kanske hittar min räknemiss med tiden...
En godkänd offert må vara juridiskt bindande. Och naturligtvis ska man alltid granska noga innan man godkänner. Men... kunden kan alltid be snällt om att få omförhandla offerten pga att den upptäckt något konstigt. Den seriöse företagaren erkänner att den räknat fel (om så är fallet) och justerar offerten. Den oseriöse företagaren säger till kunden "otur att du inte såg det innan du godkände offerten, känn dig blåst och betala". Att företagaren "känner sig ifrågasatt" när kunden ber om klargöranden tycker jag låter som att företagaren försöker dölja något.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har varit med i flera projekt där avtal justerats i god anda under projektens gång (it-branchen, ej byggbranschen) pga att det missats detaljer och att saker och ting och förutsättningar har förändrats på ett sätt att den ena parten riskerar att bli stor förlorare om inte avtalet justeras.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Om en kund vill ha ett jobb gjort på löpande räkning och söker efter bästa pris måste hon kunna jämföra priserna.tille1 skrev:
Ex.
El-Nisse tar 450kr/tim och har 10% materialpåslag på nettopriset.
El-Johan tar 420kr/tim och har 80% materialpåslag på nettopriset.
Om vi bara tittar på priset, undrar jag: Vem skulle du välja om du inte kände till materialpåslaget? Vem skulle du välja när du känner till hur många procent som läggs på materialet.
Nej jag blandar inte ihop.