H
Det har varit långa trådar om hantverkare som inte kommer på utsatt tid, inte lämnat offerter, dåligt utföra arbete, oskäligt högt pris på arbete och material........
Då finns det rena ymmningshornet...... :)
Det negativa kommer ju alltid först upp till ytan, men det borde också finnas många bra hantverkare också men de är ju som bekant, svåra att hitta.

Frågar man efter bra hantverksreferenser på badrum så är det ett fåtal svar!
Det är inte utan att man slås av tanken att man har väldigt svårt att dela med sig med namn på bra hantverkare, man vill ha dem för sig själva, det verkar som att man, stoppar ner telefonnummer och namn på "sin hantverkare" i byrålådan för att kunna ta fram det när man behöver hantverkaren igen.

Dumt att dela med sig för då är ju risken högre att hantverkaren är upptagen när man själv vill ha tag i SIN hantverkaren, för den "sin egna" hantverkaren skall givitvis komma direkt!!

Jag har frågat han som gör "allt" på firmans hus och som ska hjälpa mej om han vill att jag rekommenderar han här på forumet, killen är både elektriker och rörmokare med egen firma vilket är en perfekt kombination, men han har sagt nej tack!! Han jobbar redan 12 timmar per dag 7 dar i veckan sa han och vill inte ha fler som ringer. :D Så kan det också vara, i byrålådan har ja honom inte direkt utan jag får vänta som alla andra men hellre det för han gör bra jobb när han väl kommer, det kan man inte va säker på annars:p

Hemmakatten
Jag har samma erfarenhet som Jan-Å. Hantverkarna vill inte bli överösta med telefonsamtal om de redan har fullt upp. Dessutom får de jobb via andra kunder och då en liten "referens" på en blivande kund. De får jobbet direkt, utan att behöva utsättas för prutningar, de behöver aldrig konkurrera med 10 andra anbud utan får nästan alltid jobbet.

Jag skulle inte rekommendera någon av de hantverkare jag anlitat till någon som är ute efter någon som är "billig och bra" eller frågar "vad tar han per timme" eller vill ha "några fler att jämföra med".

Det har hänt att jag vid några tillfällen rekommenderat någon hantverkare eller företag i några inlägg här på forumet. Kommentarer jag fått har varit "har du provision, eller?" , "om han är så himlans bra behöver väl inte du rekommendera honom", "varför har du rekommenderat honom flera gånger" och andra liknande, sura kommentarer. Det får en att verkligen tappa lusten.

Det verkar som om det är något skumt på detta forum att ha goda, ja t.o.m. utmärkta erfarenheter av hantverkare.

Trots det har jag rekommenderat hantverkare till ett antal personer här på forumet via PM. Då har jag frågat hantverkaren om han kan tänkas vara intresserad eller har tid för andra jobb. jag har sedan skrivit ganska utförliga PM till personen som ville ha rekommendationer. Dvs. jag har lagt ned ganska mycket tid på att försöka hjälpa andra. För det mesta har jag inte ens fått ett tack till svar, än mindre en bekräftelse på att mailet/PMet är mottaget.

Men, det finns 3 tillfällen där förmedlingen av hantverkare gått bra, tycke uppstått mellan kund o hantverkare med avtal om jobb som följd.

H
Det klart man ska fråga hantverkaren om man får rekomendera dem!

Har efter mycket möda hittat "min" hantverkare och det var genom rekomendationer.

Man vill ju så gärna hjälpa till, för det tar både tid och kraft att leta efter seriösa hantverkare! Det besparar både tid och ork.

Att det finns folk som tror att man har provision får man väl ta med en klackspark, det avslöjar ju vad det är för personer, förmodligen hjälper inte dessa personer ens sin släkt och sina närmaste vänner utan att ta ordentligt betalt!

Lite synd det där att man inte kan rekommendera dom man använder själv :( speciellt om man är en av dom som inte tvekar att "ge på" klantiga hantverkare när lurade kunder startar trådar på forumet :D men vill dom inte ha mer jobb så är det ju så. Sen kan det va lite knepigt OM man skulle känna nån som jobbar svart (de gör man ju inte bara ett exempel :cool:) att tipsa nån man inte vet nåt om alls på ett forum. :D

H
Det är nog en anledning att några inte vill bli rekommenderade.
Dock inte hela sanningen!
Ärligt talat, man är nog lite rädd att släppa "sin" hantverkare också.
Men vem vill inte ha beröm offentligt, ett erkännande!?
De kan ju alltid tacka nej, tidena kan förändras snabbt,
det har vi ju sett under det senaste året.
Å det blir inte den anstormningen att det ringer stup i kvarten :) :D

HEM2121=> Du kan inte tänka att dela med dig av "din" hantverkare? jag söker en till att inreda vår ÖV!

Sen är det väl med stigande medvetenhet och kvalitetskrav svårt att kombinera förutseende heltäckande lösningar och hög kvalitet med billig. Jag jobbar själv som elmontör och vill i första hand göra ett bra jobb, inte ett hastverk. Däremot kan man ju alltid rekommendera billigare material, t ex ljusarmaturer, som det skiljer mycket i pris på.

H
patrik659 skrev:
HEM2121=> Du kan inte tänka att dela med dig av "din" hantverkare? jag söker en till att inreda vår ÖV!
Har skickat ett PM till dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.