19 253 läst ·
92 svar
19k läst
92 svar
Hantverkare höjer timpris utan att informera
Tack för många svar - kul att det engagerar 
Jag borde givetvis kollat priset - igen. Men det var mycket riktigt en fortsättning på arbetet de genomförde 5 månader tidigare. Priset höjdes 11% så priset är inte oskäligt. Men dels är det många timmar vilket blir många tusenlappar men framförallt tycker jag det handlar om etik och moral.
Men jag tolkar på era svar att det inte finns någon direkt juridiskt case här. Ett angivet pris borde dock ha ett bäst före datum, även om det inte står i ett avtal. Men jag lyckas inte hitta något om det.
Jag borde givetvis kollat priset - igen. Men det var mycket riktigt en fortsättning på arbetet de genomförde 5 månader tidigare. Priset höjdes 11% så priset är inte oskäligt. Men dels är det många timmar vilket blir många tusenlappar men framförallt tycker jag det handlar om etik och moral.
Men jag tolkar på era svar att det inte finns någon direkt juridiskt case här. Ett angivet pris borde dock ha ett bäst före datum, även om det inte står i ett avtal. Men jag lyckas inte hitta något om det.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det där med oskäligt, hanteras inte bara i avtalslagen. Klausulen om oskäligt i avtalslagen är rätt extrem, och tillämpas sällan.
Men det finns även i konsumentjänstlagen finns bestämmelser om oskäligt pris.
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Så hantverkaren kan sätta sin timpeng till 50 000, men om han inte informerar om det i förväg så behöver konsumenten inte betala mer än ca 5 - 700 i timmen. Och en taxa på 50 000 i timmen skulle kanske gå som oskälig även i avtalslagen, så det är tveksamt om det fungerar även om hantverkaren berättar att han kommer att debitera så mycket.
Men det finns även i konsumentjänstlagen finns bestämmelser om oskäligt pris.
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Så hantverkaren kan sätta sin timpeng till 50 000, men om han inte informerar om det i förväg så behöver konsumenten inte betala mer än ca 5 - 700 i timmen. Och en taxa på 50 000 i timmen skulle kanske gå som oskälig även i avtalslagen, så det är tveksamt om det fungerar även om hantverkaren berättar att han kommer att debitera så mycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men om du tidigare accepterat ett pris som nu höjts 11%, så ligger det med stor sannolikhet inom vad som kan anses skäligt.
Hantverkaren kanske dessutom inte kom ihåg att du tidigare betalat det lägre priset, så jag skulle nog inte ens förutsätta att han medvetet misslett dig.
Hantverkaren kanske dessutom inte kom ihåg att du tidigare betalat det lägre priset, så jag skulle nog inte ens förutsätta att han medvetet misslett dig.
När man gör den typen av bedömning tittar man på respektive parts ställning. Då en part är konsument och den andra parten är näringsidkare, så bedöms konsumenten betydligt svagare. Därför blir förväntningarna på näringsidkaren högre. Mot bakgrund av det kan bli svårt att hävda att det är tillräckligt att den inte "kommer i håg". Utifrån dess professionella ställning är det kanske till och med "dennes jobb" att komma ihåg. Framför allt när det var så pass nära i tiden som första jobbet utfördes. Att den dessutom har bokföringsskyldighet gör att den är skyldig att spara tidigare fakturor.H hempularen skrev:
En höjning med 11% blir dock svår att få igenom som orimligt då priset i slutändan fortfarande, i all väsentlighet, är rimligt och hantverkaren kan motivera med att det krävde mer kompetens eller dyl.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det jag menade med att han kanske inte kom ihåg, var inte tänkt i ett formellt perspektiv, utan mer om det finns anledning att känna sig lurad.
Jag anlitade samma grävare två ggr, med 1-2 år mellanrum någonting.
Jag frågade faktiskt "Men vad har du för timpenning idag då?".
Det var naturligtvis lite högre, men inte direkt omotiverat högt, kanske typ 10% mer eller nåt sånt. Det var ju under en tid då byggandet tog fart ordentligt, så de flesta hantverkare höjde nog relativt bra.
Jag frågade faktiskt "Men vad har du för timpenning idag då?".
Det var naturligtvis lite högre, men inte direkt omotiverat högt, kanske typ 10% mer eller nåt sånt. Det var ju under en tid då byggandet tog fart ordentligt, så de flesta hantverkare höjde nog relativt bra.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Avtalslagen är inte tillämpbar på avtal mellan konsumenter och näringsidkare. Då gäller konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen.D Daaaaaniel skrev:Nej. Det är just det som är grejen. Även om ni har skrivit avtal, på 50.000kr/h, så kan ena parten komma i efterhand och hävda att avtalet var oskäligt och därför ska "jämkas".
Lag 1915:218, om avtal och andra rättshandlingar på förmgenhetsrättens område ("Avtalslagen")
36§ Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
Om ett rimligt pris är låt oss säga 500kr/h, så är troligtvis 50.000kr, dvs 100gånger mer, att ses som oskäligt.
Men att efteråt komma och försöka säga att 1500kr, dvs 3 gånger mer, är orimligt, kan vara svårare att få igenom.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Detta gäller för avtal om tjänster mellan konsumenter och näringsidkare (ur konsumenttjänstlagen):
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
KKöpL och KtjL är tvingande till konsumentens fördel. Det innebär inte att AvtL inte är tillämpbar utan reglerar t.ex. avtalsslut. Prisfrågan och reklamation regleras däremot i KtjL.F Fredrik Sjödin skrev:
Du kan ju påpeka att du tycker timpriset ökat väldigt mycket på fem månader och du hade hoppats på en långvarig relation med hamtverkaren (om det är aktuellt)så kanske hen ger en viss rabatt.
Det minsta du bör göra är att fråga varför timpriset ökat så mycket då kostnader för löner mm knappast ökat 11% på fem-sex månader. Det kan ge en tankeställare till hantverkis.
11% är inte en oskälig höjning så det är mera oppsan sa, glömde visst att kolla upp.
Se det som en förhandling, inte svart och vitt.
Det minsta du bör göra är att fråga varför timpriset ökat så mycket då kostnader för löner mm knappast ökat 11% på fem-sex månader. Det kan ge en tankeställare till hantverkis.
11% är inte en oskälig höjning så det är mera oppsan sa, glömde visst att kolla upp.
Se det som en förhandling, inte svart och vitt.
Frågeställningen var ju specifikt vad juridiken säger om detta, samt ifall man har några rättigheter.
Så tråden kanske startades för att reda ut ifall något sådant föreligger, bra att veta innan man tar snacket med hantverkaren.
Bara en tanke ...
Så tråden kanske startades för att reda ut ifall något sådant föreligger, bra att veta innan man tar snacket med hantverkaren.
Bara en tanke ...
i detta fall är det självklart.
Anlitar du en firma så ligger det självklart på dig att ta reda på vad deras timmpenning ligger på. Även om de tidigare har arbetat på ett annan projekt hos dig.
Sen har vi juh inte fått veta vad de faktiskt debiterat dig sen tidigare. Du kan juh tex fått ett extremtlågt prisi ett tidigare projekt bara för att fylla upp tidshål för firman. Men sen kan du juh såklart redan haft ett listpris, men det vet juh inte vi.
Frågan var juh om de får höjja priset. Självklart får de ta det pris de önskar. Sen är det upp till varje kund att självklart ta reda på vad det är för timtaxa som gäller om man beställer ett jobb. Det är rättsjälvklart eller hur. Samma princip juh om jag köper en tv på elgiganten och går till kassan utan att kolla priset. Tvpriset kan juh ha höjts sen jag köpte en sist.
Anlitar du en firma så ligger det självklart på dig att ta reda på vad deras timmpenning ligger på. Även om de tidigare har arbetat på ett annan projekt hos dig.
Sen har vi juh inte fått veta vad de faktiskt debiterat dig sen tidigare. Du kan juh tex fått ett extremtlågt prisi ett tidigare projekt bara för att fylla upp tidshål för firman. Men sen kan du juh såklart redan haft ett listpris, men det vet juh inte vi.
Frågan var juh om de får höjja priset. Självklart får de ta det pris de önskar. Sen är det upp till varje kund att självklart ta reda på vad det är för timtaxa som gäller om man beställer ett jobb. Det är rättsjälvklart eller hur. Samma princip juh om jag köper en tv på elgiganten och går till kassan utan att kolla priset. Tvpriset kan juh ha höjts sen jag köpte en sist.