16 682 läst ·
42 svar
17k läst
42 svar
Hantverkare gör sig okontaktbar
Tack för svar!GlennB skrev:
Det är absolut ingen lag, det är rent lagligt tillåtet att skarva så, däremot är det inte att rekommendera.
Det största problemet är att ett försäkringsbolag lär anse attd et inte är fackmannamässigt utfört och neka ersättning vid en eventuell framtida skada.
Så kan du ju göra om du känenr dej säker på vad du gör och kan acceptera en dold skarv.
Mitt hus har dolda skarvar på vattenledninsgrör i väggarna, lödna sådana, utförda på 70-talet.
Det betyder dock inte att det är ntå jag rekommenderar![]()
Jag ska prata med handläggaren på försäkringsbolaget innan någon åtgärd görs, så att jag har svart på vitt från honom att det görs korrekt enl deras regler. Om jag nu får tag på hantverkaren vill säga.
Lödda skarvar känns ju helt klart säkrare än alla andra typer tycker jag.
Förstår - gör som jag säger, inte som jag gör! 😉
Tack för länken!mexitegel skrev:
Det finns branschregler som ska följas för att det ska anses vara ”fackmannamässigt” utfört. Det är det försäkringsbolagen lutar sig emot när de bedömer ersättningen för en skada. Hur skarvar på rör får utföras beskrivs i Säkert Vatten, [länk]
Du ska under alla omständigheter rådgöra med ditt försäkringsbolag om den uppkomna situationen. Personligen skulle jag under inga omständigheter acceptera att en skada som en hantverkare gjort åtgärdas på ett sätt som försäkringsbolaget friskriver sig från.
Nej, det är precis så jag också känner! Det är ju inte meningen att huset ska vara "sämre" efter lagning av vattenskadan än innan genom att bygga in risker för framtida problem.
Har du tänkt att han kan ha semester? Vad är skadat läcker det vatten ? Är det de röret som orsakade vatten skadan ? Har hhan ställt dit en luftavfuktare? De tar tid att torka sommartid . Jag försvarar inte hantverkarn. Bara lite funderingar avvakta lite de löser sig nogP Peter Karlsson5655 skrev:Hej!
Fick en vattenskada i ett rum i huset och tog då in en hantverkare som skulle hjälpa till med det hela. Det var inget stort jobb.
Det blev sagt att han skulle öppna golvet och se hur långt fukten spridit sig, vilket han gjort. Han tog bort gammal spån och vi kom överens om att det skulle stå öppet och torka några veckor. Några veckor har nu gått, och lite mer än så. Flera månader faktiskt. Rötmånaden är här så jag tror inte det torkar särkilt bra nu heller.
Vid öppnandet av golvet så skadade han ett kopparrör som kom upp genom golvet. Påpekade detta och det var inga problem, han skulle fixa det utan kostnad.
Sist jag fick tag i honom var i början av juli och då skulle han komma imorgon för att fuktmäta och se om det gick att bygga igen. Han dök inte upp, och har inte gjort det sedan dess heller. Jag har ringt massa gånger men får inget svar.
Undrar över mina möjligheter här. Det är en försäkringsskada så jag tänker kontakta försäkringsbolaget och höra vad dom säger, men jag är ju sugen på att ta in någon annan som får bygga igen det hela. Det jag undrar över är det skadade vattenröret. Om jag tar in en vvs:are som fixar det, hur får jag då snickaren att stå för det hela? Kan jag på något sätt bestrida hans faktura den dag den kommer och hålla inne med betalningen tills han har ersatt kostnaden för att återställa röret?
Om jag får honom att dra av det på fakturan så hjälper det mig ju inte mycket då den fakturan går till försäkringsbolaget och dom knappast kommer vilja betala för hans misstag.
Är det bara att bita i det sura och betala det själv? Vad skulle ni gjort?
//Peter
Ja det har jag tänkt på. Därför har jag legat lågt med det hela.B Bjorngote skrev:
Igår mötte jag honom längs vägen i sitt arbetsfordon med arbetskläder på och då vart jag lite småförbannad att han inte åtminstone kan svara med ett sms eller liknande och semestern verkar ju uppenbarligen vara slut.
Ett kopparrör som är ihoptryckt av en kofot. Läcker inte vatten. Nej, det var inte inblandat i skadan. Ingen luftavfuktare.
När jag nämnde skadan åt honom så tog han genast på sig allt och skulle fixa det. Men jag ångrar lite nu att jag inte skrev det till honom också eftersom jag nu har svårt att bevisa att jag reklamerat det inom skälig tid. (2månader)
Min sambo hörde visserligen samtalet men jag vet inte om hon betraktas som ett trovärdigt vittne med tanke på hennes partiskhet i ärendet.
Det låter som en bra plan, jag tror nog att dom gärna hjälper dej, om inte annat frö att undvika framtida skador.P Peter Karlsson5655 skrev:
Ja, personligen känner jag mej också säkrare med lödna skarvar, däremot använder man det ju i praktiken aldrig numera, inte yrkesmässigt iaf.P Peter Karlsson5655 skrev:
Du beställer ingenting företagen/företaget har ett ramavtal med ditt försäkringsbolag.P Peter Karlsson5655 skrev:Som jag förstått det så är det jag som är beställare av arbetet och ytterst ansvarig för att det blir gjort ordentligt. Det ekonomiska regleras sedan mellan mig och försäkringsbolaget.
Min handläggare är på semester denna vecka men jag ska narurligtvis prata med han också när han kommer tillbaka.
Fram till dess försöker jag skaffa mig information om vilka alternativ jag har att gå vidare med. Därav denna tråd.
Om du/ni inte har kommit överens om en annan deal.
Att du vill finna/söka info det gör du helt rätt i. Då är dubbelt så erfaren till nästa gång.
Vänder lite på frågan vad förväntar du dig av din premie du pyntar i månaden eller varje år? Menlöst att vara försäkrad om man ska göra jobbet själv..
Det är väl det att löder man så går det under "heta arbeten" med allt vad det innebär, därför udviker man det, i alla fall i sverige.mexitegel skrev:
vad jag förstår löder man mycket fortfarande i exempelvis storbritannien.
I mitt hus är det knappt en enda skruvkoppling, ALLT är lödet, sitter inte ens ballofixer på kranar osv.
Det enda undantaget jag hittat är diskmaskinen, och den är troligen adderad långt senare.
Vet du vart han bor någonstans så kanske du kan ta med någon kompis och plinga på?
Alltså - jag menar ärligt att BARA för att prata och ta upp ärendet. INGET ANNAT - DET ÄR HELT MOT MINA PRINCIPER!!! Tänk på att han kanske har fru och barn, så på ett snällt, lugnt och sakligt sätt, så att han förstår att han har satt dig och familjen i skiten. Inte skrika och gorma eller se arg ut. Inte försöka skrämma på något vis. Det kommer man ingen vart med. Säg att du gärna vill ha det här löst så fort som möjligt för ni vill ju komma vidare och kunna använda rummet som vanligt igen.
De flesta människor kan faktiskt man prata med, även fast man är lite oense och kanske har gjort något tokigt. Om man försöker vara trevlig, kanske lägga in något skämt här och där. Vem vet - han kanske ändå har lite dåligt samvete gentemot er.
Alltså - jag menar ärligt att BARA för att prata och ta upp ärendet. INGET ANNAT - DET ÄR HELT MOT MINA PRINCIPER!!! Tänk på att han kanske har fru och barn, så på ett snällt, lugnt och sakligt sätt, så att han förstår att han har satt dig och familjen i skiten. Inte skrika och gorma eller se arg ut. Inte försöka skrämma på något vis. Det kommer man ingen vart med. Säg att du gärna vill ha det här löst så fort som möjligt för ni vill ju komma vidare och kunna använda rummet som vanligt igen.
De flesta människor kan faktiskt man prata med, även fast man är lite oense och kanske har gjort något tokigt. Om man försöker vara trevlig, kanske lägga in något skämt här och där. Vem vet - han kanske ändå har lite dåligt samvete gentemot er.
Du skriver att röret är skadat ”efter böjen”.P Peter Karlsson5655 skrev:Ok! Detta är ett vattenledningsrör. Hur löser man då det?
Röret kommer från ett annat rum i golvet som inte är upprivet och det är precis efter böjen där det går upp genom det nu upprivna golvet som skadan är. Precis i höjd med golvet, så skarven måste hamna under golvet.
Jag kan väl knappast kräva att han ska riva upp golvet i bägge rummen för att åtgärda detta utan skarv i golvet, eller?
När du säger att man inte får skarva sådana rör i golvet, är det enl lag eller rekommendation eller vad kan man hänvisa till om det blir snack om det?
Enklast hade ju varit om man enkelt kan skarva det själv och låta någon annan göra klart resten av jobbet så man slipper lägga tid på att jaga denna person.
1. Vad är det för rör ?
2. På vilket sätt är det böjt ?
3. Andra ändan på röret måste vara anslutet någonstans, hur och var ?
Du skulle ha tagit kontakt med ditt försäkringsbolag, inte någon hantverkare. De har kontrakterade företag/hantverkare som utför jobbet. Så var det för mig och mitt försäkringsbolag, när jag fick en vattenskada. Hur det går nu, när du har anlitat ”Nisse på hörnet”, som dessutom klantat till det, vet jag inte… Men kontakta försäkringsbolaget snarast. Hoppas de är snälla och att det löser sig.P Peter Karlsson5655 skrev:Hej!
Fick en vattenskada i ett rum i huset och tog då in en hantverkare som skulle hjälpa till med det hela. Det var inget stort jobb.
Det blev sagt att han skulle öppna golvet och se hur långt fukten spridit sig, vilket han gjort. Han tog bort gammal spån och vi kom överens om att det skulle stå öppet och torka några veckor. Några veckor har nu gått, och lite mer än så. Flera månader faktiskt. Rötmånaden är här så jag tror inte det torkar särkilt bra nu heller.
Vid öppnandet av golvet så skadade han ett kopparrör som kom upp genom golvet. Påpekade detta och det var inga problem, han skulle fixa det utan kostnad.
Sist jag fick tag i honom var i början av juli och då skulle han komma imorgon för att fuktmäta och se om det gick att bygga igen. Han dök inte upp, och har inte gjort det sedan dess heller. Jag har ringt massa gånger men får inget svar.
Undrar över mina möjligheter här. Det är en försäkringsskada så jag tänker kontakta försäkringsbolaget och höra vad dom säger, men jag är ju sugen på att ta in någon annan som får bygga igen det hela. Det jag undrar över är det skadade vattenröret. Om jag tar in en vvs:are som fixar det, hur får jag då snickaren att stå för det hela? Kan jag på något sätt bestrida hans faktura den dag den kommer och hålla inne med betalningen tills han har ersatt kostnaden för att återställa röret?
Om jag får honom att dra av det på fakturan så hjälper det mig ju inte mycket då den fakturan går till försäkringsbolaget och dom knappast kommer vilja betala för hans misstag.
Är det bara att bita i det sura och betala det själv? Vad skulle ni gjort?
//Peter
Vi har en pågående vattenskada där vårt försäkringsbolag säger "ni behöver tala om för oss exakt vad som är fel, var vattnet läcker ifrån och hur det läckt ur badrummet" (för det har tagit sig ut i vårt sovrum). Så vi behöver i princip ta in en våtrumskille som ska ta reda på vad som är fel och sedan kan dom tänka sig att skicka någon som åtgärdar felet. Men bara exakt det som vi sagt till dom är fel.A Agility skrev:Du skulle ha tagit kontakt med ditt försäkringsbolag, inte någon hantverkare. De har kontrakterade företag/hantverkare som utför jobbet. Så var det för mig och mitt försäkringsbolag, när jag fick en vattenskada. Hur det går nu, när du har anlitat ”Nisse på hörnet”, som dessutom klantat till det, vet jag inte… Men kontakta försäkringsbolaget snarast. Hoppas de är snälla och att det löser sig.
Tycker det låter helt befängt att vi ska felsöka så pass långt. Men det viktigaste här är nog att olika försäkringsbolag verkar köra efter olika regler. Vi har dessutom den största villaförsäkringen de kunde erbjuda...