Gissar att alla hantverkshatande it-tekniker sällan behöver anlita och betala för just en IT-tekniker själva..

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Alltså jag blir faktiskt lite glad nu.

En riktig aha-upplevelse.

När du sitter och retar upp dig på det bottenlösa trams som skrivs här så tänk på att det kanske är en tolvåring eller IT-strateg du blir sur på. Vad är poängen, liksom? De fattar helt enkelt inte bättre.

M McFace skrev:
"Rashad från vårt team i Lahore sitter med idag för att lära sig hur vi jobbar."

Snubben säger inte ett ord och fakturerar 1650kr/h för att sitta och pilla sig i naveln på teams.

Fan, att höra en IT-snubbe beklaga sig över oärlighet gör hela min vecka.
"Har en lärling med från gymnasiet"

Bär något i 3 minuter och tittar sedan på, kostade 750kr i timman.

Om vi ska dra anekdoter från personliga situationer.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
katos katos skrev:
hela 70-talets ironivåg bara svepte förbi och missa dig helt
Ja jag var så jävla sugen på att trycka ner hela armen som har badat i bajs idag i halsen på en IT-tekniker som inte uppskattar skiten vi fixar för att dom ska sitta på arslet hela dagarna, att ironin inte syntes på min halvskitiga bajsskärm.

• Gilla
Nike.1972 och 2 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det som jag tror börjar sticka i ögonen på folk är när vi kommer till ett läge där folk börjar få svårt att ha råd att anlita hantverkare. Kostnaderna för hantverkare anser jag har stuckit iväg rejält. Timkostnaden för en hantverkare har firmorna fortsatt lägga band på så de har inte sprungit iväg så väldigt mycket. Men när man istället lägger stora påslag på allt annat så som material, utkörningsavgift, fakturering, lämna offert, felsökningsavgift, hyra av utrustning etc. för att trycka upp priserna så blir totalkostnaden för att anlita hantverkare för hög för att vanliga Svenssons ska ha råd. Att fler mellanled ska ha sin del av kakan då fler och fler tjänster köps in, utrustning leasas och hyrs av hantverksfirmor istället för att anställa egen personal och köpa in dagligutrustning så driver det också upp priserna. Det är inget konstigt egentligen att det har blivit så. I princip alla vill ha så mycket lön det går för att ha en så hög levnadsstandard som man kan så man tar ut de priser som marknaden är villig att betala. Alla vill ha nya bilar, flera semesterresor varje år, spabad och dyra prylar. Men som några andra varit inne på så tror jag att vi står inför en tuff framtid inom hantverkssektorn. Jag tror inte att det kommer finnas en marknad för att anlita hantverkare på dagens prisnivåer så länge till. Tyvärr tror jag att många hantverkare kommer att få det tufft framöver.
Undrar om du förstår hur stora steg som tas innom "hantverkaryrken" inom arbetsmiljö, nyteknik och säkerhet. Allt kostar mer att implementera men nu kanske dom flestas kroppar håller efter 50. Vi kanske kan få in mer kvinnor nu när pajade knän och axlar inte är ett garanti längre.

Nu blir det lite brett eftersom Hantverkare är lite för stor grupp yrken. Men på det här forumet refereras det mest till inredning- och byggsnickare, målare, rörmokare (standardyrkena) och såna serviceyrken har stora kostnader som bara höjs. Du känner säkert av det i privatekonomin själv och för ett enmansföretag eller ett litet företag har du den smällen dubbelt (dyrare att driva och dyrare att leva).

Och jag ser ingen risk i att efterfrågan går ner eftersom färre och färre har nån kunskap hur man bygger, byter eller gör så där snyggt hemma som man sett på TV.

Och alla som anlitar östeuropeiska hantverkare har nog märkt att deras priser snabbt kommer i fas med svenskafirmor. Varför? Jo för att levnadskostnader är höga här och är dom duktiga blir dom kvar här. Så då får alla "Svenssons" vänta in att nästa gäng svultna hantverkare kommer som går med på att bo 4st i en 2a och jobba 12h/pass.

Jag tror gnället här inne är 20% skam att inte kunna själv och 80% att man är en sån som gnäller på allt. ;)

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
afSumpan afSumpan skrev:
Undrar om du förstår hur stora steg som tas innom "hantverkaryrken" inom arbetsmiljö, nyteknik och säkerhet. Allt kostar mer att implementera men nu kanske dom flestas kroppar håller efter 50. Vi kanske kan få in mer kvinnor nu när pajade knän och axlar inte är ett garanti längre.

Nu blir det lite brett eftersom Hantverkare är lite för stor grupp yrken. Men på det här forumet refereras det mest till inredning- och byggsnickare, målare, rörmokare (standardyrkena) och såna serviceyrken har stora kostnader som bara höjs. Du känner säkert av det i privatekonomin själv och för ett enmansföretag eller ett litet företag har du den smällen dubbelt (dyrare att driva och dyrare att leva).

Och jag ser ingen risk i att efterfrågan går ner eftersom färre och färre har nån kunskap hur man bygger, byter eller gör så där snyggt hemma som man sett på TV.

Och alla som anlitar östeuropeiska hantverkare har nog märkt att deras priser snabbt kommer i fas med svenskafirmor. Varför? Jo för att levnadskostnader är höga här och är dom duktiga blir dom kvar här. Så då får alla "Svenssons" vänta in att nästa gäng svultna hantverkare kommer som går med på att bo 4st i en 2a och jobba 12h/pass.

Jag tror gnället här inne är 20% skam att inte kunna själv och 80% att man är en sån som gnäller på allt. ;)
Ja jag känner mig inte orolig som rörmokare, folk kommer alltid få stopp i sitt avlopp då dom aldrig lär sig vad och vad man inte får spola ner där. :)

yonna yonna skrev:
Kan väl också jämföras med när man anlitar förare med en byggkran. Betydligt dyrare än bara hantverks/förarkostnaden. Verkar inte orimligt.
Orimligt med tanke på att priset var ganska nära det för en kranbil. Jag har fått offert på 700kr. Det är betydligt större skillnad i pris på en 20000 kr dator och en kranbil. Min slunga kostade runt vad datorn kostade. Jag kanske ska börja ta 500 kr mer betalt för en honungsburk, det måste ju vara rimligt. Hantverkare vet hur de ska ta betalt. Om biodlare skulle ta betalt efter verkliga kostnader skulle en honungsburk kosta 1000kr även utan att vi tog extra betalt för inköp av utrustning och körningar.

V verktygsgurun skrev:
Så om ett byggföretag redan har en byggställning eller någon "udda maskin" som inte ingår i den normala utrustningen så skall det ingå i timpenningen?
Det är väl snarare så att utrustning att felsöka motorn här borde anses ingå i standardutrustningen om man kallar in en expert på den speciika motorn/märket.

Och om det inte gör det borde kunden upplysas om det innan.

• Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
"Har en lärling med från gymnasiet"

Bär något i 3 minuter och tittar sedan på, kostade 750kr i timman.

Om vi ska dra anekdoter från personliga situationer.
750 i timmen för en lärling låter väldigt dyrt.

Men jag tror vi kan konstatera att det finns saker som är svåra att svälja i precis alla branscher.

Jag skulle höja på ögonbrynen om en snickare specificerade hammare på fakturan, men jag skulle förbehållslöst acceptera exempelvis en byggställning och jag tycker verkligen inte det är konstigt att ta betalt specifikt för de stora kapitalvaror som är unikt nödvändiga för just mitt uppdrag.

Ett mätverktyg för 20 000 är åtminstone för mig på "rätt" sida om den gränsen även om det antagligen finns mer pedagogiska sätt att ta betalt för tjänsten än att rycka på axlarna och säga att "någon måste betala".

Det spelar i sammanhanget ingen roll hur många gånger han tagit betalt för den. Det är en kapitalinvestering som ska förränta sig och precis som en grävmaskin eller en byggställning måste hantverkaren ha betalt för kapitalrisken han antagit.

Vad är vitsen med att ta en kapitalrisk om man inte får ersättning för det?

Jag misstänker att du gick en utbildning i något format med förhoppningen att tjäna pengar på det. Skulle det vara rimligt att kräva av dig att du tar betalt samma som exempelvis en undersköterska med hänvisning till att din studieskuld redan är betald?

C Ceci skrev:
Orimligt med tanke på att priset var ganska nära det för en kranbil. Jag har fått offert på 700kr. Det är betydligt större skillnad i pris på en 20000 kr dator och en kranbil. Min slunga kostade runt vad datorn kostade. Jag kanske ska börja ta 500 kr mer betalt för en honungsburk, det måste ju vara rimligt. Hantverkare vet hur de ska ta betalt. Om biodlare skulle ta betalt efter verkliga kostnader skulle en honungsburk kosta 1000kr även utan att vi tog extra betalt för inköp av utrustning och körningar.
Om du säljer honung för mindre än det kostar dig att tillverka den har du inte ett yrke utan en hobby.

• Gilla
  • Haha
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
afSumpan afSumpan skrev:
Så är det i de flesta branscher idag, så att det är så i hantverksbranschen är inte så förvånande.

afSumpan afSumpan skrev:

Ja, men att folk vill renovera är inte någon garanti för att efterfrågan förblir hög. Finns inte pengarna så kommer inte beställningarna heller. Det går ett tag att höja priserna för att täcka kostnadsökningar men till slut minskar konsumtionen när priserna drivs upp. Privatkonsumtionen kommer att gå ner framöver och då blir det tuffare för den marknaden, det slår i sin tur på B2B då B2C-aktörer flyttar över dit.
Jag säger inte att det är ett bra scenario, men jag är övertygad om att hantverksbranschen kommer att bli tuff framöver, likt många andra branscher.

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja jag känner mig inte orolig som rörmokare, folk kommer alltid få stopp i sitt avlopp då dom aldrig lär sig vad och vad man inte får spola ner där. :)
Ja, men det kommer att vara fler som kommer att konkurrera om att fixa stoppen. De som tidigare drog om rören hos folk som ville flytta vasken 20 cm kommer att leta andra uppdrag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Jag hatar inte hantverkare, gillar bara inte deras stil dom kör. Uppkörda priser, debiterar 100% påslag på i princip allt dom kan ( rörisar gärna 300-400% påslag)
Diviga med vilka jobb dom tar, kommer allt för ofta sent, slänger gärna på någon timme extra, etc etc.

Jag arbetar inom IT.

Nej, jag fakturerar INTE slitaget på mitt tangentbord, min mus eller min dator!

Lägger heller inte på 100% på mina priser på hårdvara/mjukvara och lurar kunden.

Fakturerar inte tid som jag inte jobbat heller.

nu ska vi inte dra alla, men väldigt många hantverkare sysslar med just ovan. Det är ju bara läsa på forumet, kommer ju nästan dagligen upp trådar där användare blivit uppkörda helt...

Önskar bara fler personer inser detta och kanske börjar ifrågasätta hantverkarna.

Ta bara rörisarnas relation till ahlsell och deras gemensamma affärsmodell, vad går den ut på om inte att blåsa folk?!
Säkert jättemysigt för hantverkarnaatt starta dagen med lite gratis fika på ahlsell (där vi kunder betalar för den timmen samt deras jävla bil som kostar 700kr att bara vrida om nyckeln på) hämta materialet som dom sen vet att dom tjänar 200-400% på och sedan ut och arbeta 4 timmar och fakturera 8 timmar, 2x700kr för den där bilen och sedan materialet.

Därför hoppas jag att det kommer något "positivt" ur denna inflation och lågkonjuktur.

Vad arbetar du själv med?
Jag är snickare. Driver eget företag. Jag har gjort det i ca 20 år.

Håller absolut med dig om att det är helt åt helvete med priserna från både elektriker, rörmokare. Det är lika jävla illa att nästan alla hantverkare tar betalt för maskiner som de redan äger och använder dagligen. Personligen så ger jag inte någon rabatt utan jag har ett påslag priset jag betalar i byggvaruhuset det anser jag är mer rätt.

Problemet är att båda sidor är lika dåliga. Tex. om en kund ber om ett pris mellan tummen och pekfingret jag förklarar att jag måste sitta ner och räkna på det. Deras svar är kom igen ge mig ett pris lite fort nu, efter mycket om och men och ett snabbt överslag så säger du att det kommer landa runt 100-150 tusen. Kunden accepterar och säger vi kör på detta. Du gör jobbet plus en hel del som inte var inkluderat ca 20 tusen. Totalt landar det på säg 110 tusen. Det första som kunden säger är men du sade ju 100 tusen. Istället för att säga fan va bra det blev ju minst 10 lapp billigare än vad du trodde. Där är dilemmat

• Gilla
uplj och 6 till
  • Laddar…
S
H HM2020 skrev:
Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..

Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
Du har en sjukt skev uppfattning om världen.
Nog för att hantverkarnas påslag är sjuka allt som oftast, men kom igen. En hantverkare tjänar ALDRIG lika bra som någon som sitter och låtsas "utveckla" något i ett par 3 timmar per dag.

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Ja, men det kommer att vara fler som kommer att konkurrera om att fixa stoppen. De som tidigare drog om rören hos folk som ville flytta vasken 20 cm kommer att leta andra uppdrag.

Du tror verkligen att alla gillar att köra ner sina söta naglar i den bruna sörjan som finns därnere, bara för att det står rörmokare i pannan på dig??
Tillåt mig att småle, hör att du inte har råkat ut för bajsduschen någon gång i ditt liv. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.