tensiden tensiden skrev:
Jag hade direkt frågat vad han gör när datorn är betald, dvs när den använts hos 40 kunder. Blir den gratis för efterföljande då?
Då är den nog utsliten och han behöver köpa en ny. Ad infinitum.

H
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Volvo ska börja ta en månadskostnad på 99kr för att få använda deras backkamera i deras bilar. Jag har en ny affärside, jag ska börja ta betalt för spolningarna på dom toaletterna jag installerar.
såg det, rattvärmen med

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Ska lärlingen/prao-eleven få instruktioner och handledning så tar det tid. Den tiden vill nog inte kunden betala för. Samtidigt är det inte så att alla lärlingar/prao-elever tillför så mycket (men det är såklart olika). Tar arbetet längre tid att utföra än om hantverkaren var ensam - så ska det såklart inte drabba kunden.... Eller?

Senast jag var på ICA betalade jag lika mycket i kassan för mjölken oavsett om det tog 5 sekunder eller 200 sekunder att slå in varan. Men så här de också en annan prismodell än hantverkare... :crysmile:
Du jämför priset med mjölk hur lång tid det tog att slå in den i kassan med en annan prismodell som hantverkare har?
Jag förstår inte?

B Bastikk skrev:
500kr är väl ändå skäligt?
Nej, 20:- påslag på timpris vore skäligt. Det är rimligt för IT-utrustning i den prisklassen.

• Gilla
elone
  • Laddar…
G
Lulaua Lulaua skrev:
Låter som en schysst bror!
Kanske därför det står "(fd) bror", ibland får man avsäga sig släktskap också när dom är nog jävliga.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
J JohanT75 skrev:
Du är troligtvis inte företagare eller ens hantverkare va? Tror folk att företagare inte tar betalt för sina investeringar. Skillnaden på investering och gåva borde vara ganska uppenbar för precis alla. Dessutom har datorer, mjukvara och licenser en väldigt begränsad livslängd. Det är förbluffande att se att det finns folk som sitter och tror och tycker saker.
Alla vet ju att det är hantverkarna täljer guld dag ut och dag in. Det är hantverkare som bor i 30miljoners villor i Djursholm eller en våning på strandvägen. Eller varför inte båda. Pengar är ju inget problem när man kan krama ur en IT-teknikers hårt förvärvade korvören.

skatt betalar dom knappt och alla kostnader är ju bara att ”dra av”.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Du kan bli hur bestört du vill, det är (ni?) hantverkarna själva som skapat detta.
:crysmile:

J jugge37 skrev:
Självklart skall alla verktyg och förbrukningsmaterial ingå i timpenningen, skillnaden är väl om hantverkaren är tvungen att hyra in specialutrustning kopplad till just ditt jobb, dock bör ju detta meddelas innan och få ett godkännande.
Hur ska förbrukningsmaterial kalkyleras in i timpriset? Och för den delen maskiner. Finns knappt 2 jobb som är lika varandra.
Varför inte bara betala för arbetet man har anlitat någon att utföra pga brist på kunskap (jag menar självklar tid)

Glad att vi håller oss till B2B på vår firma
Lycka till alla som har med privatpersoner att göra.

• Gilla
MHK2
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..

Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
vad är det som gör att ni hatar hantverkare så mycket? Vad har du för yrke?

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
N Nps skrev:
vad är det som gör att ni hatar hantverkare så mycket? Vad har du för yrke?
Dom är professionella snickarsnackare på det här forumet.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.[/QUOTE
Inte nödvändnings vis utan det är en förhandlings fråga. Kunden måste stå för den utrustning som ev hyras in för att kunna göra uppdraget. ta in offert och tydliggör vad som ingår i

imported_Benno imported_Benno skrev:
Snart kommer väl hantverkarnas studielån upp på fakturan också. Någon måste ju betala. :)
Ja, vi får ju betala läkarnas studielån, så varför inte.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
katos katos skrev:
Alla vet ju att det är hantverkarna täljer guld dag ut och dag in. Det är hantverkare som bor i 30miljoners villor i Djursholm eller en våning på strandvägen. Eller varför inte båda. Pengar är ju inget problem när man kan krama ur en IT-teknikers hårt förvärvade korvören.

skatt betalar dom knappt och alla kostnader är ju bara att ”dra av”.
haha IT-tekniker, snorungar som växer upp idag sitter ju på bättre kunskap än vad ni skolade gör. =)

Gå och klipp dig skaffa dig lite ärr och börja arbeta med ett riktigt jobb istället. Hårt förvärvade korvören, knäckte du ett nagelband eller??

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
afSumpan afSumpan skrev:
Jag blir inte klok på det här forumet.
Vad spelar det för roll om kostnaden är gömd i timpriset eller ligger som en egen post? Förutom att hantverkaren behöver lägga upp en massa olika timdebiteringar beroende på vilka maskiner han ska använda.

Och som nån stjärna frågar "är den gratis när den är slutbetald" har du nånsin haft ett arbetsverktyg som inte behövde underhåll, service eller lagerhållning?

Är man främmande inför fakta att när man anlitar någon att göra nått man inte kan/hinner själv kostar det pengar. Och varför frågar man inte innan vad kommer det här kosta och vad kan jag förvänta mig för resultat.
Det som jag tror börjar sticka i ögonen på folk är när vi kommer till ett läge där folk börjar få svårt att ha råd att anlita hantverkare. Kostnaderna för hantverkare anser jag har stuckit iväg rejält. Timkostnaden för en hantverkare har firmorna fortsatt lägga band på så de har inte sprungit iväg så väldigt mycket. Men när man istället lägger stora påslag på allt annat så som material, utkörningsavgift, fakturering, lämna offert, felsökningsavgift, hyra av utrustning etc. för att trycka upp priserna så blir totalkostnaden för att anlita hantverkare för hög för att vanliga Svenssons ska ha råd. Att fler mellanled ska ha sin del av kakan då fler och fler tjänster köps in, utrustning leasas och hyrs av hantverksfirmor istället för att anställa egen personal och köpa in dagligutrustning så driver det också upp priserna. Det är inget konstigt egentligen att det har blivit så. I princip alla vill ha så mycket lön det går för att ha en så hög levnadsstandard som man kan så man tar ut de priser som marknaden är villig att betala. Alla vill ha nya bilar, flera semesterresor varje år, spabad och dyra prylar. Men som några andra varit inne på så tror jag att vi står inför en tuff framtid inom hantverkssektorn. Jag tror inte att det kommer finnas en marknad för att anlita hantverkare på dagens prisnivåer så länge till. Tyvärr tror jag att många hantverkare kommer att få det tufft framöver.

• Gilla
elone och 3 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Du kan bli hur bestört du vill, det är (ni?) hantverkarna själva som skapat detta.
Så dum jag känner mig nu. Jag som trodde att det var alla Svenssons som bara anlitar efter lägsta timpenning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.