90 353 läst ·
290 svar
90k läst
290 svar
Hantverare debiterar för dator
Allt är dyrt nu förtiden… Min katt fick väckas upp ur sin sövning pga oregelbundna hjärtslag… så de rekommenderade att jag skulle låta scanna hjärtat…
Scannade hjärtat några veckor senare… från det vi gick in genom dörren till scanningen var klar och vi gick ut tog under 5 minuter… Kostnad 3.000:-
Så det är expertisen + utrustning man betalar för… Och 3.000:- för 5 minuter blir ju en bra timpenning… Jag kan ju som i det här fallet undra hur många gånger utrustningen ska betalas egentligen..?
Scannade hjärtat några veckor senare… från det vi gick in genom dörren till scanningen var klar och vi gick ut tog under 5 minuter… Kostnad 3.000:-
Så det är expertisen + utrustning man betalar för… Och 3.000:- för 5 minuter blir ju en bra timpenning… Jag kan ju som i det här fallet undra hur många gånger utrustningen ska betalas egentligen..?
Självbyggare
· 252 inlägg
Eh, jo för jag har tre små barn som tror att man löser problem genom att trycka ner mer skit. Skulle jag ringa en röris varje gång så skulle det vara skralt i kassanvvsavlopp skrev:
Men jag är ju såklart glad för din skull om du får ha dina jobb i fred
Helt otroligt, snubben tar nästan 4000 för knappt en timmes jobb.Och han klarar inte ens av att hitta felet. Sen tycker han inte summan är tillräcklig utan hittar på lite kostnader för batteriurladdning och handskslitage.F fyhrnils skrev:Fakturan jag fick gällde felsökning av en båtmotor som krånglar. Felet jag gjorde var att inte begära en offert. Jag frågade endast vad dom tog i timmen och det var 960 kr + moms. Vad om inte informerade om var att det var minimidebitering 2 timmar, Servicebil 520 kr + moms, Bränsletillägg bil 33 kr + moms, Datorn 530 kr + moms. summa att betala 3754 kr för en knapp timmes arbete som dessutom inte resulterade i att problemet löstes.
När jag ringde och ifrågasatte fakturan blev han upprörd och påpekade att jag dessutom hade ringt ett par gånger och frågat när dom kunde komma och felsöka. Tog säkert flera minuter....
Bra betalt tycker jag men det är klart, att ha båt är dyrt men ändå kan jag inte riktigt smälta kostnaden.
Han har uppenbarligen ingen skam i kroppen. Skulle jag utföra ett entimmesarbete och misslyckas med att utföra det skulle jag nog bjuda på den timmen.
När det gäller felsökning finns egentligen bara två förklaringar om felet inte kan hittas.
1 Felet är omöjligt att hitta med den utrustning som finns tillgänglig.
2 Den som felsöker är inte tillräckligt duktig för att finna felet.
Av någon anledning så tror jag att vår hjälte hamnar i kategori 2
Skillnaden är att det är din egna skit. Säg till när du börjar räkna majsen i korvarna som flyter förbi, tills dess u aint seen a shit.J Johan.Andersson.81 skrev:
Självbyggare
· 252 inlägg
Självbyggare
· 252 inlägg
Helt otroligt vad luddigt det är med just hantverkarnas debiteringar. Och ännu konstigare är nästan hur många på forumet som ändå faktiskt verkar tycka att det är okej "för att dom måste ju få betalt för sina kostnader".
Skulle nog säga att det är ganska standard inom de flesta branscher att man inkluderar sina vanliga kostnader i timpriset. Måste man köpa in/hyra material/extratjänster åt kunden så köper man det med rabatter hos sin leverantör och lägger sedan på ca 8-15% marginal.
Jag håller med många i att det är något särskilt med just hantverkare. En väldigt stor del av dom jag anlitat (inte alla) verkar faktiskt ha som standard att just:
-Köpa in varor/extratjänster för 200% dyrare pris än vad man som privatperson kan göra, trots att man som hantverkare handlar för stora volymer varje år. Detta är såklart pga. fina kickbacks mm.
-Salta antalet timmar. Antingen genom att bara salta lite i slutet av dagen, eller genom extremt dålig planering där halva dagen går åt att handla prylar som är så pass standard att man bör ha med dom i bilen på morgonen. (troligtvis gör man detta för att åka till andra kunder under dagen eller för att sitta och löka någonstans).
-Komma sent eller dyker inte upp alls.
-Lägga på tramsiga tillkommande kostnader på fakturan.
-Göra dåliga/slarviga jobb med bristfällig städning.
Jag och många jag känner upplever precis samma sak. Och jag tycker mig se en del i tråden som också verkar tycka att vissa av dessa saker är befogade eller alltid kundens fel.
Vad problemet ligger i tror jag är att det finns några hantverkare som faktiskt är/försöker vara ärliga och tar tex. 700kr/timme samt gör vanliga påslag på inhandlat (för vettiga priser) materiel. Samt har en rimlig taxa (som förmedlas till kund innan) för bil och bränsle, som sedan redovisas tydligt.
En sådan här hantverkare kan man ofta ta hem för att göra något väldigt enkelt som att byta blandare utan att det kostar 5 000kr, även om jobbet är på löpande.
Då blir det lite konstigt när nästa hantverkare enligt sig själv tar 700kr/timme och man sedan får en faktura som ser ut ungefär så här (såklart lite överdriven):
Arbetstid 5 timmar x 700kr = 3 500kr
Startavgift bil 1 x 500kr = 500kr
Bränsleavgift 10mil x 50kr = 500kr
Slitage Skruvdragare 0,1 x 2 000kr = 200kr
Batteri Skruvdragare 0,1 x 1 000kr = 100kr
Slitage handskar 0,5 x 300kr = 150kr
Slitage skor 0,1 x 1 000kr = 100kr
Munskydd 1 x 100kr = 100kr
Skruvmejselslitage 0,1 x 100kr = 10kr
Bitsslitage 0,1 x 100kr = 10kr
Lampsladd 2m x 400kr = 800kr
Montageskruv 5st x 10kr = 50kr
Gipsplugg 5st x 10kr = 50kr
Summa: 6 070kr exkl. moms
För att skruva upp en lampa på en vägg, som vem som helst klarar av men man inte får göra enligt lag. Medan den första hantverkaren kanske hade debiterat drygt hälften så mycket, men framförallt inte saltat timmar eller gjort orimliga påslag på material.
Varför det har blivit så här med en stor del hantverkare tror jag beror delvis på vilka typer av människor som ofta blir hantverkare (åtminstone vad gäller att hålla tider mm) men till största del faktiskt att det är en stor brist på hantverkare.
Marknaden styr och dom kan göra lite som dom vill och kommer ha kunder ändå.
Här skulle jag önska att dom istället gjorde som i många andra brancher och ökade sina timpriser till tex 1 000kr (om det är marknadspriset) men sen ge fan i att försöka lura kunderna med dolda avgifter och annat skit.
Klart dom ska ha betalt, men ta då skäligt betalt. om någon anlitar dig för 1 000kr/timme för att dom tycker att det är värt det så är det skäligt. Att ta betalt för slitage på arbetsredskap som man alltid använder på sina jobb utöver timdebiteringen är inte skäligt. Att ta betalt 1 000kr/m kabel som man hittar på bauhaus för 200kr/m är inte heller skäligt.
Det är ett riktigt dåligt det många håller på med, och att många här på forumet hejar på är vidrigt (man skulle tro att många är hantverkare själva som gör likadant).
Skulle nog säga att det är ganska standard inom de flesta branscher att man inkluderar sina vanliga kostnader i timpriset. Måste man köpa in/hyra material/extratjänster åt kunden så köper man det med rabatter hos sin leverantör och lägger sedan på ca 8-15% marginal.
Jag håller med många i att det är något särskilt med just hantverkare. En väldigt stor del av dom jag anlitat (inte alla) verkar faktiskt ha som standard att just:
-Köpa in varor/extratjänster för 200% dyrare pris än vad man som privatperson kan göra, trots att man som hantverkare handlar för stora volymer varje år. Detta är såklart pga. fina kickbacks mm.
-Salta antalet timmar. Antingen genom att bara salta lite i slutet av dagen, eller genom extremt dålig planering där halva dagen går åt att handla prylar som är så pass standard att man bör ha med dom i bilen på morgonen. (troligtvis gör man detta för att åka till andra kunder under dagen eller för att sitta och löka någonstans).
-Komma sent eller dyker inte upp alls.
-Lägga på tramsiga tillkommande kostnader på fakturan.
-Göra dåliga/slarviga jobb med bristfällig städning.
Jag och många jag känner upplever precis samma sak. Och jag tycker mig se en del i tråden som också verkar tycka att vissa av dessa saker är befogade eller alltid kundens fel.
Vad problemet ligger i tror jag är att det finns några hantverkare som faktiskt är/försöker vara ärliga och tar tex. 700kr/timme samt gör vanliga påslag på inhandlat (för vettiga priser) materiel. Samt har en rimlig taxa (som förmedlas till kund innan) för bil och bränsle, som sedan redovisas tydligt.
En sådan här hantverkare kan man ofta ta hem för att göra något väldigt enkelt som att byta blandare utan att det kostar 5 000kr, även om jobbet är på löpande.
Då blir det lite konstigt när nästa hantverkare enligt sig själv tar 700kr/timme och man sedan får en faktura som ser ut ungefär så här (såklart lite överdriven):
Arbetstid 5 timmar x 700kr = 3 500kr
Startavgift bil 1 x 500kr = 500kr
Bränsleavgift 10mil x 50kr = 500kr
Slitage Skruvdragare 0,1 x 2 000kr = 200kr
Batteri Skruvdragare 0,1 x 1 000kr = 100kr
Slitage handskar 0,5 x 300kr = 150kr
Slitage skor 0,1 x 1 000kr = 100kr
Munskydd 1 x 100kr = 100kr
Skruvmejselslitage 0,1 x 100kr = 10kr
Bitsslitage 0,1 x 100kr = 10kr
Lampsladd 2m x 400kr = 800kr
Montageskruv 5st x 10kr = 50kr
Gipsplugg 5st x 10kr = 50kr
Summa: 6 070kr exkl. moms
För att skruva upp en lampa på en vägg, som vem som helst klarar av men man inte får göra enligt lag. Medan den första hantverkaren kanske hade debiterat drygt hälften så mycket, men framförallt inte saltat timmar eller gjort orimliga påslag på material.
Varför det har blivit så här med en stor del hantverkare tror jag beror delvis på vilka typer av människor som ofta blir hantverkare (åtminstone vad gäller att hålla tider mm) men till största del faktiskt att det är en stor brist på hantverkare.
Marknaden styr och dom kan göra lite som dom vill och kommer ha kunder ändå.
Här skulle jag önska att dom istället gjorde som i många andra brancher och ökade sina timpriser till tex 1 000kr (om det är marknadspriset) men sen ge fan i att försöka lura kunderna med dolda avgifter och annat skit.
Klart dom ska ha betalt, men ta då skäligt betalt. om någon anlitar dig för 1 000kr/timme för att dom tycker att det är värt det så är det skäligt. Att ta betalt för slitage på arbetsredskap som man alltid använder på sina jobb utöver timdebiteringen är inte skäligt. Att ta betalt 1 000kr/m kabel som man hittar på bauhaus för 200kr/m är inte heller skäligt.
Det är ett riktigt dåligt det många håller på med, och att många här på forumet hejar på är vidrigt (man skulle tro att många är hantverkare själva som gör likadant).
Produkter som diskuteras: "Montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Javisst är det så för det är inte farten som dödar utan smällen, eller som cowboysarna brukar säga när dom sitter runt lägerelden och käkar bönor.J Johan.Andersson.81 skrev:
It isnt the fart that kills, its the smell.
FELSÖKNING AV BÅTMOTORF fyhrnils skrev:Fakturan jag fick gällde felsökning av en båtmotor som krånglar. Felet jag gjorde var att inte begära en offert. Jag frågade endast vad dom tog i timmen och det var 960 kr + moms. Vad om inte informerade om var att det var minimidebitering 2 timmar, Servicebil 520 kr + moms, Bränsletillägg bil 33 kr + moms, Datorn 530 kr + moms. summa att betala 3754 kr för en knapp timmes arbete som dessutom inte resulterade i att problemet löstes.
När jag ringde och ifrågasatte fakturan blev han upprörd och påpekade att jag dessutom hade ringt ett par gånger och frågat när dom kunde komma och felsöka. Tog säkert flera minuter....
Bra betalt tycker jag men det är klart, att ha båt är dyrt men ändå kan jag inte riktigt smälta kostnaden.
Heter inte detta forum ”Byggahus”?
Eller ska vi diskutera alla typer av reparationer nu?
Är det ens en ”hantverkare” som utför båtreparationer?
————
Yrken som definieras som hantverkare
- Målare
- Snickare
- Murare
- Elektriker
- Golvläggare
- Rörmokare/VVS
- Markentreprenör
- Värmepumpsinstallatör
- Flyttgubbe
- Takläggare
Suck
F fyhrnils skrev:Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Affärsprogrammets fel har vi fått lära oss av den allvetande McFace. Och alla som inte fattar det är dumma i huvudet.
(Men snälla TS, säg att detta ironiserar på tråden om arbetshandske-elektrikern.)
Nu ränner du med osanning igen. Det är ett återkommande problem verkar det som.K Kekistan skrev:
Men visst, du verkar inte ha alla IT-strateger i teams-mötet.
Hela problemet är ju att det inte finns nån standard för hur det debiteras och för att många är dåliga på att kommunicera (eller avsiktligt inte talar om allt i förväg). Här hade ju TS frågat efter timpriset i förväg ... det var ju tydligen ett misstag då han för att få veta alla kostnader skulle ha begärt offert. Men vem begär offert för felsökning av en motor?afSumpan skrev:
Jag blir inte klok på det här forumet.
Vad spelar det för roll om kostnaden är gömd i timpriset eller ligger som en egen post? Förutom att hantverkaren behöver lägga upp en massa olika timdebiteringar beroende på vilka maskiner han ska använda.
Och som nån stjärna frågar "är den gratis när den är slutbetald" har du nånsin haft ett arbetsverktyg som inte behövde underhåll, service eller lagerhållning?
Är man främmande inför fakta att när man anlitar någon att göra nått man inte kan/hinner själv kostar det pengar. Och varför frågar man inte innan vad kommer det här kosta och vad kan jag förvänta mig för resultat.
Knappast samma sak. Mekanikern får betalt för sitt arbete.. de e där han tjänar sin vinst. Att ta betalt 1/40 för en dator o sen fortsätta göra det efter den e betald är bedrägeri. En annan sak om de är en licens som kostar 20k per år... men tvekar på de..M Mromalley skrev: