90 345 läst ·
290 svar
90k läst
290 svar
Hantverare debiterar för dator
Ytterligare ett exempel på när sättet att ta betalt på skapar problem.
Varför inte ta ut en fast felsökningsavgift som inkluderar X timmar och därefter Ykr/h för vidare felsökning. Då vet alla vad som gäller och man slipper bli förbannad på korkade poster på fakturan som kan ifrågasättas eller irritera.
Varför inte ta ut en fast felsökningsavgift som inkluderar X timmar och därefter Ykr/h för vidare felsökning. Då vet alla vad som gäller och man slipper bli förbannad på korkade poster på fakturan som kan ifrågasättas eller irritera.
Byggnovis
· Hjalmars hemtrakter
· 36 inlägg
Är inte Datorns precis som andra verktyg avdragsgilla för hantverkaren ?F fyhrnils skrev:Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Och kostnaden för datorn tas väl på firman så priset är utan moms.
Betalade du moms på hela arbetet inklusive datorn ?
Jag vill verkligen inte att någon stackare ska gå i konkurs eller få det jävligt ekonomiskt - men en liten näsknäpp vore nog inte fel för en del. Bad om offerter från fyra olika snickar/målarlag. Det som skulle göras var att sätta upp gipsskivor i två rum, inkl. spackling samt nya lister (tillsågning och uppsättning). Sen måla alt. tapetsera. Material ingick INTE i offerten. Alla fyra offerter höll sig inom spannet 199.000 - 225.000:- Trodde på riktigt att första offerten fått en siffra för mycket med sig. När fjärde damp in och var i paritet med de andra insåg jag att jag valt helt fel yrkesbana. Massor av ansvar, lång utbildning och betalas med typ matkuponger. Hantverkare täljer ju liksom platina med smörkniv numer.H HM2020 skrev:Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..
Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
Man kan väl ändå inte tro att ett företag INTE skall ta betalt för utrustning? Eller skall bara den första kunden betala för datorn, 20.000:- + arbetstid? Eller så räknar företagaren ut vad hans potentiella kunder behöver betala för utrustningen som behövs för att tillhandahålla servicen som efterfrågas. Det finns formler för att räkna på det. Klart som fan att man får betala.F fyhrnils skrev:Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Det ska väl ingå i timpenningen, vilken timpenningen man måste ta ut får man räkna ut efter vad man vill ha i lön och vilka kostnader man har för att bedriva sin verksamhet. Ska man fakturera varje gång man använder hammaren eller skruvdragaren så blir det väldigt mycket administration.
J JohanT75 skrev:Man kan väl ändå inte tro att ett företag INTE skall ta betalt för utrustning? Eller skall bara den första kunden betala för datorn, 20.000:- + arbetstid? Eller så räknar företagaren ut vad hans potentiella kunder behöver betala för utrustningen som behövs för att tillhandahålla servicen som efterfrågas. Det finns formler för att räkna på det. Klart som fan att man får betala.
Jag trodde du drev med TS i ditt tidigare inlägg. Men tydligen inte. Man blir ju mörkrädd över hur naiva vissa människor är. Tror du alltså på fullaste allvar att en grävmaskinist inte tar betalt för grävmaskinen?J JanneJoh56 skrev:
Om denna dator normalt inte behöver användas är det väl rimligt att det kostar extra på de jobb den behövs. Annars betalar alla andra kunder mer än de borde betala.
Men detta måste såklart kommuniceras när han lämnar prisuppgift. Precis som han skulle berättat om minidebitering och de andra sakerna han inte tog upp.
Men detta måste såklart kommuniceras när han lämnar prisuppgift. Precis som han skulle berättat om minidebitering och de andra sakerna han inte tog upp.
Ska lärlingen/prao-eleven få instruktioner och handledning så tar det tid. Den tiden vill nog inte kunden betala för. Samtidigt är det inte så att alla lärlingar/prao-elever tillför så mycket (men det är såklart olika). Tar arbetet längre tid att utföra än om hantverkaren var ensam - så ska det såklart inte drabba kunden.... Eller?katos skrev:
Hur tänker du där? Om vi lämnar att personen i fråga är bröder. En hantverkare tar med sig två prao elever. Är de verkligen praoelever eller lärlingar vilka har en lön.
Oavsett utför de ett jobb som ger dig som kund ett värde vilket du bör betala för.
De flesta accepterar väl att någon gång i livet är alla nya på sitt jobb. På sjukhuset eller i mataffären. Ska du ha rabatt på ICA för att den i kassan är ny? Men inte om det är en hantverkare och ser kostnaden direkt.
Senast jag var på ICA betalade jag lika mycket i kassan för mjölken oavsett om det tog 5 sekunder eller 200 sekunder att slå in varan. Men så här de också en annan prismodell än hantverkare...
Du är troligtvis inte företagare eller ens hantverkare va? Tror folk att företagare inte tar betalt för sina investeringar. Skillnaden på investering och gåva borde vara ganska uppenbar för precis alla. Dessutom har datorer, mjukvara och licenser en väldigt begränsad livslängd. Det är förbluffande att se att det finns folk som sitter och tror och tycker saker.J jugge37 skrev:
"Min" bilverkstad gör det gratis för de vet att jag bokar en tid för att fixa problemet när de läst av felkoder och gett en prisuppskattning på vad det kostar att åtgärda. Bästa bilverkstaden i byn. Finns dock bara två men de är lysande båda. Bra kundvård växer inte på träd.H Hallerudsbo skrev:
Volvo ska börja ta en månadskostnad på 99kr för att få använda deras backkamera i deras bilar. Jag har en ny affärside, jag ska börja ta betalt för spolningarna på dom toaletterna jag installerar.H Hallerudsbo skrev:
Fast de löste ju inte problemet?A AG A skrev:Den aktuella firman kunde naturligtvis ha låtit bli att köpa in datorn. Firman hade sannolikt tjänat på att inte ha datorn, då varje jobb tar längre tid. Vilket också kostar kunden/TS mycket mer.
Men nu köpte firman in datorn någon gång. Frågan är då varför...för att förlora pengar?
Nej, sannolikt för att tjäna pengar. Det är liksom det som är meningen med ett företag/arbete.
Var istället jävligt glad att firman hade datorn. Tack vare den gick arbetet mycket fortare, samt att problemet blev löst.
Både du som kund och firman vann på detta. Win win kallas det.
Men det enda viktiga för många tycks vara att hantverkare INTE får tjäna pengar.
Varför ska inte kunden betala för det? Du gör det på precis alla andra ställen. Du ser det inte lika tydligt bara.@ @ndreas skrev:Ska lärlingen/prao-eleven få instruktioner och handledning så tar det tid. Den tiden vill nog inte kunden betala för. Samtidigt är det inte så att alla lärlingar/prao-elever tillför så mycket (men det är såklart olika). Tar arbetet längre tid att utföra än om hantverkaren var ensam - så ska det såklart inte drabba kunden.... Eller?
Senast jag var på ICA betalade jag lika mycket i kassan för mjölken oavsett om det tog 5 sekunder eller 200 sekunder att slå in varan. Men så här de också en annan prismodell än hantverkare...![]()
Det är ju det som är min poäng på ICA. Om det tar två minuter extra i kassan så drabbar det bara dig med två förlorade minuter. Men hen betjänar 200kunder om dagen. Förlorad tid fast inte lika tydligt för dig som enskild.
hur många livslånga vårdskador har oerfarna läkare orsakat?
Jag blir inte klok på det här forumet.
Vad spelar det för roll om kostnaden är gömd i timpriset eller ligger som en egen post? Förutom att hantverkaren behöver lägga upp en massa olika timdebiteringar beroende på vilka maskiner han ska använda.
Och som nån stjärna frågar "är den gratis när den är slutbetald" har du nånsin haft ett arbetsverktyg som inte behövde underhåll, service eller lagerhållning?
Är man främmande inför fakta att när man anlitar någon att göra nått man inte kan/hinner själv kostar det pengar. Och varför frågar man inte innan vad kommer det här kosta och vad kan jag förvänta mig för resultat.
Vad spelar det för roll om kostnaden är gömd i timpriset eller ligger som en egen post? Förutom att hantverkaren behöver lägga upp en massa olika timdebiteringar beroende på vilka maskiner han ska använda.
Och som nån stjärna frågar "är den gratis när den är slutbetald" har du nånsin haft ett arbetsverktyg som inte behövde underhåll, service eller lagerhållning?
Är man främmande inför fakta att när man anlitar någon att göra nått man inte kan/hinner själv kostar det pengar. Och varför frågar man inte innan vad kommer det här kosta och vad kan jag förvänta mig för resultat.