A Albireo skrev:
Grundfrågan är egentligen ska jag byta ut mot ett 150-200l expansionskärl eller ska jag köpa ytterligare ett på 80l (totalt 160l)
Du kan med fördel sätta hur många kärl du vill och plats finns och koppla dom paralellt, så ett nytt stort behövs inte. Jag har 1500 L tankar och 300 L kärl.

Skulle också vilja ha minst 1500liter tank. :thinking: (men rymmer - just nu - inte en tank till)
Försöker även få koll på verkningsgrader mellan sofångare (vätskebrurna) eller solceller (el-producerande)
Blir det solfångare behöver jag en separat tank till detta.

Känner att jag inte har full koll på läget!

Absolut fungerar två kärl lika bra som ett, men om något av dessa slutar fungera, blir felsökningen "knepig" (tror jag)
(eftersom jag inte i nuläget vet om kärlet jag har fungerar som tänkt) Senaste vintrarna har jag använt vanliga element som "expansionskärl")

Hur vet man om ett kärl inte fungerar som tänkt eller vilket kärl har slutat fungera?

Syns direkt om manometern dyker när man tappar bara lite, den ska sjunka sakta.Vid felaktigt kärl ( hål på bälgen ) eller ingen luft eller för lite luft i bälgen, så stiger och sjunker trycket på manometern med raketfart

Låter enkelt (med ett kärl) men....
(Jag förmodar att du menar manometern på pannan = systemtrycket)

1.) Jag brukar försöka att aldrig tappa vatten från systemet avsiktligt.

2.) Vid hål i bälgen borde väl vatten spruta i luftpåfyllningsventilen när den "öppnas"?(enkelt)
Men
J jonaserik skrev:
... ingen luft eller för lite luft i bälgen, så stiger och sjunker trycket på manometern med raketfart
Analysen blir svårare med två expansionskärl...
Det fungerar ju lite... ibland... eller ibland inte...

Om bälgen inte rör sig (up och ned) borde max någon liter tömmas ut när systemtrycket avlägsnas från expansionskärlet. (varför töms mitt kärl)?

A Albireo skrev:
(varför töms mitt kärl)?
2 jepp då kommer det vatten ur ventilen om blåsan är läck
Att det kommer lite vatten beror nog på att trycket i systemet sjunker under värdet och lufttrycket i kärlet pressar ut vattnet och blåsan går i topp ini kärlet tills det inte finns vatten kvar. Fullt normalt. Det är när det fylls med vatten som trycket ökar och visas på manometern. Enbart lufttryck i blåsan visas inte på manometern.Du har som sägs 7 meter som är 0,7 bar och upp till 1 bar är steget inte stort, det är nog så att du måste ha mera kärlvolym för att få det bra.

Just nu lutar det mot ett 150l kärl (ställer undan detta 80l till det blir fler tankar)
Ingen aning om det är mer än priset som skiljer dessa åt. (kvalité?)

Tänkte på blåsan - Men den måste röra sig väldigt mycket.
Ska expansionskärlet rymma 80l vatten (utan att trycket nämnvärt höjs) måste blåsan gå från "max" till "min"
dvs. nyttja hela expansionskärlets volym.

Ska fundera hur jag ska få till en "tapp slang" - istället för att skruva upp och igen anslutningen till expansionskärlet.
Finns det ingen färdig lösning för detta?

Det du har står på golvet troligen, då kan man sätta ett T-stycke med en ventil på och ha en ventil som stänger mot systemet, den sistnämnda ska alltid vara öppen och vredet hänga på sidan om. Då kan man stänga mot systemet och tömma mot kärlet utan att tappa ner huset.

• Schematisk ritning av rörsystem med ventil och T-stycke kopplade till ett kärl för underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bara till att säkerhetsventilen är på rätt sida om den ventilen.

Fotografen Fotografen skrev:
Inte med sju meter vattenpelare.
Sju meter vatten motsvarar 0,7 bar i tryck, sen brukar det vara lämpligt att lägga förtrycker 0,2 bar över vattenpelarens tryck. 0,7+0,2=0,9.
Detta påverkar även storleken på kärlet, som behöver vara större.
Inte över, under. Har du förtrycket 0,2 bar över vattenpelaren så får du inget vatten i kärlet! Tänk till!

Det är ett slutet system, trycket stiger med temperaturen, förtrycket ska vara över vattenpelaren och kärlet måste vara tillräckligt stort!

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är ett slutet system, trycket stiger med temperaturen, förtrycket ska vara över vattenpelaren och kärlet måste vara tillräckligt stort!
Du får lägga in "Tänk till!" också det passar bättre här än i inlägget före, :)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Inte över, under. Har du förtrycket 0,2 bar över vattenpelaren så får du inget vatten i kärlet! Tänk till!
Vattenpelaren i det här fallet är inte systemtrycket. Utan det tryck vid vilket det börjar bli undertryck i de översta radiatorerna. Så lågt tryck ska det således aldrig bli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.