Hej!
Håller på med vedeldning.
Har två tankar på 500l - varav en tank innehåller vv-beredare.
Har ett expansionskärl - slutet system (det skall vara på 80l)
Men har aldrig fått systemet att fungera helt perfekt.

1) Luftas alla element sticker trycket iväg, ifall tankarna fylls över t.ex 90grader.
(och övertrycksventilen löser ut) Detta skapar ett "undertryck" i elementen på andra våningen i huset.)
Sedan uppstår inga problem med trycket i systemen (men alla element blir förståss inte varma …)

2) Har inte fått koll hur jag enklast ska mäta trycket i expansionskärlet (utan att spruta ned hela pannrummet med vatten...)
2a) Brukar först stänga kranen till expansionskärlet och sedan öppna anslutningen till expansionskärlet - Då brukar det spruta / forsa vatten en stund från expansionskärlet (inte trevligt)
Ibland känns det som 80liter forsar ut i rummet (innan vattnet hittar fram till brunnen)
2b) Sedan mäts och fylls trycket upp till ca. 0.9bar (och oftast får jag fylla på med luft)
2c) Anslutningen skruvas igen
2d) Samt kranen till expansionskärlet öppnas.

Vad kommer att mätas ifall trycket i expansionskärlet mäts under systemtryck? (dvs. utan att frigöra anslutnings röret?) Aktuellt systemtryck syns redan på en mätare på pannan.
Om systemtrycket och trycket i expansionskärlet är lika borde "bälgen" i expansionskärlet befinna sig i mitten?
Om trycket i expansionskärlet är högre än systemtrycket borde bälgen befinna sig "uppåt".
Om trycket i expansionskärlet är 0bar borde bälgen vara i botten.
(eller har jag helt fel?)

3) Skulle vilja sätta in fler tankar (500-1000l till)
Fler än ett expansionskärl känns förnuftigt, men hur ska dessa hanteras?
När vet jag att något av dessa är trasiga?
eller Hur vet jag om något av dessa har gått sönder?

4) Det är väl ingen nackdel att ha för stort expansionskärl?
Hur länge brukar ett expansionskärl hålla?

Tycket på systemsidan och luftsidan är alltid samma.

Edit: Om det finns något vatten i kärlet.

Oj det var snabbt svar!
Även om...? (I 100% av fallen?)
Känns kanske inte helt korrekt.

Så länge som bälgen befinner sig mellan sina max/min nivåer, håller jag med.

Men med bälgen på min-nivå dvs. bälgen bottnar (eller kanske till och med tätar ventilen) borde bälgtrycket kunna bli lägre (inte högre) än systemtrycket.
Är bälgtrycket högre än systemtrycket, borde bälgen bottna på sin maxnivå?

Men blir det samma "fenomen" med en trasig bälg?
Vad kan inträffa med ett expansionskärl? (Vad kan gå sönder?)
Är det vanligt att det går sönder?

• Gilla
Enestigen
  • Laddar…
Det var fallet med bälgen i botten jag avsåg med ”om det finns vatten i kärlet”. Är det tomt på luft stämmer det ju inte häller. Om om det finns både luft och vatten i kärlet så är trycken lika.

Består ett expansionskärl endast av ett membran (av EPDM-gummi?)
Eller är det en "balong" med vatten som växer / eller minskar beroende på systemtryck? (och bälgtryck)

Eller det kanske finns en fjäder i expansionskärlet som "håller emot" systemtrycket?
I detta fall skulle ett expansionskärl med öppen ventil och öppet system få bälgen "längst upp"
Vissa expansionskärl står "för fyllda" med 0,5bar - varför? (har det med någon "fjäder inblandning"?)

Nåväl detta löser nog inte mina funderingar runt hur jag ska hantera mitt kärl (känns inte helt bra att byta en massa vatten och tillföra syre i systemet varje gång jag vill kolla trycket) - man drar sig.....

”Fjädern” är luften som finns i kärlet. Gummibälgen är för att separera luft och vatten. Den påverkar inte trycket signifikant.

Jag tycker det låter som om expkärlet är för litet. Hur hög är vattenpelaren?

Vattenpelaren är ca 7m
Ja, expansionskärlet är för litet (som det är nu).
a) Grundfrågan är egentligen ska jag byta ut mot ett 150-200l expansionskärl eller ska jag köpa ytterligare ett på 80l (totalt 160l)

b) Hur hanteras flera kärl på ett enkelt sätt? (Om något av kärlen går sönder - hur vet jag vilket?)

Som det nu är, får jag en känsla att kanske 50l vatten (mycket vatten) sprutar / flödar när anslutningen till expansionskärlet öppnas - endast för att kunna kolla trycket. (inget jag vill göra flera ggr / år).

Har funderat om jag först ska pumpa in i expansionskärlet - kanske 2,5-3 kg - innan systemtrycket kopplas bort (för att minimalt med syrefritt vatten ska behöva "kastas bort". (tror övertrycksventilen är på 3-4kg) - Men det "lilla" vatten som är kvar får ganska bra tryck och det kommer ändå att "spruta"....

Finns det något trevligare sätt att hantera en kontroll av trycket i expansionskärlet på?

Funderar lite till runt "fjädern" - Den skulle kanske göra att expansionskärlet blev virtuellt större.
Eller varför inte en gammal "hydrofor"?

Blir det samma "vattensprut" för alla, när lufttrycket i expansionskärlet ska kontrolleras?
Finns det någon bättre lösning? (kran avtappning mm)

Trycket i kärlet ska vara ca 0,6 bar ( luft ) vid tomt kärl. Sen är det normalt med ca 1 bars tryck i driftläge ( vattenpåfyllnad ) . Töm ut vatten så manometern står på noll, fyll luft till 0,6 bar, öppna för att tömma vatten till noll på manometern igen, fortsätt så tills det inte kommer vatten och fyll luft till 0,6 bar. Nu är blåsan fylld med luft till rätt värde, fyll sakta med vatten, håll koll på manometern, den ska öka sakta.

J jonaserik skrev:
Trycket i kärlet ska vara ca 0,6 bar ( luft ) vid tomt kärl.
Inte med sju meter vattenpelare.
Sju meter vatten motsvarar 0,7 bar i tryck, sen brukar det vara lämpligt att lägga förtrycker 0,2 bar över vattenpelarens tryck. 0,7+0,2=0,9.
Detta påverkar även storleken på kärlet, som behöver vara större.

Fotografen Fotografen skrev:
Inte med sju meter vattenpelare.
Rätt med 0,7 pelare men det trycket kommer att uppnås med råge när vatten fylls på till 1 bar så där finns inga bekymmer med trycksättning, det kan gå att sätta förtrycket till 0,7 med, så det inte understiger höjden.

Intressant (tack för svaren)

Jag har alltid "fyllt" expansionskärlet till ca. 0,9 (utan systemtryck)
Sedan (när expansionskärlet blir anslutet igen) har jag justerat systemtrycket till 0,9
(Har aldrig mätt trycket i expansionskärlet under drift...Och i sommar fick jag i stort sett gratis el - har då inte eldat så mycket)

Men jag kanske borde ha 1,0 i expansionskärlet (bälgen bottnar uppåt (påfyllningen sitter längst upp)
Sedan när systemet ansluts, bör systemtrycket sättas på >0,7 och mindre än t.ex. 1,0

Med öppet expansionskärl, Borde man inte kunna se på trycket när expansionskärlet är fullt med luft? (= 80liter i mitt fall)
Pumpa, pumpa, pumpa... (trycket förändras inte så mycket i början) "plötsligt" börjar trycket stiga "kraftigt" - då är kärlet fullt.
(Skulle inträffa ifall membranet inte ger så stort motstånd)

Eller är membranet en ganska trög "balong" som hela tiden kommer att ge ett linjärt motstånd?
(Då kommer jag aldrig att kunna maximera expansionskärlet.)
0,7bar kanske bara trycker upp membranet en liten bit... (står membranet i mitten med anslutet systemtryck blir expansionskärlet bara hälften så stort.)

Men praktiskt hur kollar ni trycket - blir det mycket "slask" vid varje mätning?

Fast elda med ved till kanske ganska höga temperaturer och sen ha slutet system med ett litet kärl måste bara bli väldigt konstigt......1000 liter vatten i tankar plus allt annat är ändå ganska mycket expansion.

Membranet påverkar inte trycket signifikant. Bortse från det helt. Om du har samma systemtryck som förtryck har du ju i princip tomt kärl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.