4 320 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Hängande altandörr, hjälp!
Jag ör med, tänkte franskskruv och bricka för att det skulle ge mer yta i karmen, för att slippa dra sönder trät. Träskruvar har jag gått om, så jag hittar nog nån passande med torxskalle, men avvaktar nog med detta steg till efter lite mer justerande, blir inte riktigt klok på hur lite det svarar, trots att det känns OK att skruva samt att hylsorna rör sig, har ju ingen koll på reglarna kring karmen då jag inte var hemma och såg på. Funderar på att öppna fodren på utsidan, men regn och jobb kommande period.E egge80 skrev:
Ja, är lite ”putt” på snickarna att dom lämnade det så här, men frun var nöjd att få dit dörren, jag sa direkt att den inte hänger rätt, ett par år har gått och snart är det nött hål på aluminiumet på utsidan där det tar emot mest. Så nu började jag greja lite men når för lite framgång i förhållande till upplevd insats😇🙂 Jag är ingen snickare men inte helt ohändig i övrigt. Men jag tycker inte att dörren reagerar logiskt utifrån justeringarna, knappt alls. Kilar som någon nämnde eller spikade foder skulle förklara hur det reagerar, men ser inte nya spikar eller tror att gubbarna kilat dörren och använt karmskruvar, dom är mer erfarna för det. Men man ska aldrig säga aldrig, jag har inte sett reglar och infästning. Om jag inte lyckas justera så blir nog nästa steg att öppna upp utsidan. Men det kanske först hinns nästa sommar då lite panel bör bytas i samma veva och målas.A AFMIH skrev:Jag hade också problem med att båda mina balkongdörrar behövde justeras (i lite alla möjliga ledder). Bor i nyproduktion, så en hantverkare fick komma hit då det går på garanti.
Jag har, likt dig, insexskruvar som justerar dörrbladet i sidled. Utöver det går dörrbladet justera i höjdled (dock enbart på ett av gångjärnen). Och så kan man ju justera karmen.
I mitt fall var det lite liknande som för dig, men istället för högst upp så tog min dörr i nere i nederkant på handtagssidan. Hantverkaren som var här försökte först lite grann med insexskruvarna men övergick snabbt till att justera karmen. Nu minns jag inte exakt vilka han var på, men han "drog in" överdelen något och eventuellt tvärtom med nederdelen. Allt på gångjärnssidan. Därefter blev det bättre. Han behövde inte justera flera varv, utan vi pratar om kanske ett halv varv max per karmhylsa.
Det var lite trial and error - skruva lite, prova, skruva lite, prova osv. I slutändan fick han även justera karmen på handtagssidan också då dörren inte tätade helt efter justeringen.
Hoppas det löser sig för dig! Det är lite meckigt![]()
Med vattenpass tycker jag karmen är rätt, men dörrbladet snett, hänger i överkant och motsvarande åt andra hållet nere. Gissar att vad som går att göra är att kompensera karmen, men hittills blir det för lite. Meckigt var ordet🤣 Dörren är 3-glas och tung, dessutom är glas inte flexibelt så karmen behöver anpassa sig till dörren, det förstår jag. Ingen som tror på att bryta det översta gångjärnet med verktyget för detta? För att tvinga dörrbladet mera lodrätt?
HejS skarj skrev:
i vår Brf har vi dörrar där gångjärnen är justerbara både i höjd och sidled. Det är inte samma sort som på din bild men funktionen är nog lika. Som stod i förra inlägget: man lossar de stora skruvarna och kan då ge gångjärnet en liten "offset" med hjälp av torxskruvarna. Tillverkaren av dörren kan säkert ge info om exakt hur det går till och vilken ordning och riktning man skall dra skruvarna. I vårt fall sitter en skruv på utsidan av gångjärnet, på toppen, för höjdjustering och två skruvar inne i gångjärnet (som på din bild). Vi boende hade vi boende ingen aning om att det var justerbart tills vi fick tag i tillverkaren. ("Bor-dörren", som uppenbarligen inte verkar under det namnet längre) Och därmed kunde hjälpa ett antal hushåll.
Ja, jag testade det först, finns längre upp i tråden🙂 Tyvärr är det ”maxat” i rätt riktning så att säga, alltså det finns inget mer att justera, antar att snickarna redan gjort det, men gav upp innan det blev OK, troligen sa frun att det ät bra som det är, då hon inte uppskattar att det blivit bättre efter min insats. Hon hag felaktigt fått för sig att när dörren är trög att stänga så tätar den bättre, tyvärr är det svårt förklara för någon som tror sig veta bättre trots att det äg fel och aluminiumet håller på att nötas hål i. Så jag måste samtidigt ”smyga” lite med mina försök🫣🤣kvirre skrev:
Hej
i vår Brf har vi dörrar där gångjärnen är justerbara både i höjd och sidled. Det är inte samma sort som på din bild men funktionen är nog lika. Som stod i förra inlägget: man lossar de stora skruvarna och kan då ge gångjärnet en liten "offset" med hjälp av torxskruvarna. Tillverkaren av dörren kan säkert ge info om exakt hur det går till och vilken ordning och riktning man skall dra skruvarna. I vårt fall sitter en skruv på utsidan av gångjärnet, på toppen, för höjdjustering och två skruvar inne i gångjärnet (som på din bild). Vi boende hade vi boende ingen aning om att det var justerbart tills vi fick tag i tillverkaren. ("Bor-dörren", som uppenbarligen inte verkar under det namnet längre) Och därmed kunde hjälpa ett antal hushåll.
aha. går det att justera hela karmen istället? (är den fäst med karmskruvar med lite mellanrum till husets stomme eller helst stumt monterad)S skarj skrev:Ja, jag testade det först, finns längre upp i tråden🙂 Tyvärr är det ”maxat” i rätt riktning så att säga, alltså det finns inget mer att justera, antar att snickarna redan gjort det, men gav upp innan det blev OK, troligen sa frun att det ät bra som det är, då hon inte uppskattar att det blivit bättre efter min insats. Hon hag felaktigt fått för sig att när dörren är trög att stänga så tätar den bättre, tyvärr är det svårt förklara för någon som tror sig veta bättre trots att det äg fel och aluminiumet håller på att nötas hål i. Så jag måste samtidigt ”smyga” lite med mina försök🫣🤣
Ja, karmen är väl grövre justering som jag förstår det, men det händer väldigt lite i mitt fall. När tillfälle ges så ska jag justera karmen lite mer. Händer inget mer i positiv mening så ger jag upp och öppnar de yttre fodren, för att se om något är konstigt. Ger det inget sp får det bli förslaget med en extra skruv, försänkt i karmen för att hjälpa till och dra karmen ”rätt”, alltså så att dörren slutar ta i karmen.kvirre skrev:
De två senare alternativen blir nog till våren, då hinner jag även se hur det blir under vintern då det är torrare.
Gör om från början. Ta bort dörrbladet. Foder och lister runt dörren måste bort, dom sitter väl i karmen. Kontrollera att dörren är i vinkel. Borde den ju vara annars är det fel på den. Justera karmen noga i lod och i våg. Se till att ta bort alla kilar före du justerar in karmen. Därefter borde det gå justera in dörren.
Det är lite det jag frågat om här, ingen innan dig har nappat, just det känns mest naturligt för mig beroende på vilket vis den hänger snett. Men jag har i princip ingen koll, tycker mest en sådan ”knäck” borde bryta gångjärnet och dörrbladet mer rätt, risk att man sabbar något, absolut.Hempulare skrev:
Men köpte precis ett sånt verktyg idag, får se om lag testar lite försiktigt, även om jag gissar att ordentligt knyck utan att överdriva är det bästa, men det ska nog inte vara när det är en fru som ser det😇
Dörren har i sig garanti, en massa år, installationen hade nog inte ens rh-garanti, annars hade dom inte lämnat det så…A AFMIH skrev:
Ja, risken är att det slutar så, vet inte lm det finns kilar. Tycker inte jag ser att fodret är fäst i karmen, då det inte finns några omålade spikar. Men blir det ett större project så blir det till våren, i kombo med lite panelbyte och målning. Gör lite justeringar å knäck nu, blir det OK, då är jag nöjd, har varig värre ett oar år än det är efter dessa justeringar. Mao den är bättre än någonsin, men inte bra. Förut fick nan knycka igen dörren, nu kan man utan problem stänga, men dee tar i, aluminiumet får sig en nötning varje gång, men mycket bättre. Tänk klick mot tidigare KLONK. Går att leva med hur det är, men inte nöjd.K kentauren skrev:Gör om från början. Ta bort dörrbladet. Foder och lister runt dörren måste bort, dom sitter väl i karmen. Kontrollera att dörren är i vinkel. Borde den ju vara annars är det fel på den. Justera karmen noga i lod och i våg. Se till att ta bort alla kilar före du justerar in karmen. Därefter borde det gå justera in dörren.
Det sket sig med gångjärnsriktaren, den kommer inte åt, då dörren är klädd med aluminium på utsidan, gångjärnen är liksom halvförsänkta, de sticker inte ut helt, lite halvhjärtade försök med ett par skiftnycklar och en rörtång, men insåg att det bara blir fult på "lacken", inget bra kommer av det så jag gav upp innan det blivit värre. Blir lite mer skruvning någon dag, sen får det ligga på is till våren.Hempulare skrev:
Klicka här för att svara