Behöver hjälp av någon som har koll, har försökt att visa problemet i bilder samt ett andra problem i en videosnutt.

Problem 1 är att dörrbladet (helglasad tung dörr) hänger lite, det tar i i övre delen när man försåker att stänga samt att man har en glipa ner till på dörren.
Dörren är utåt öppnande. Dörren går att använda, men den tar i i övre delen (inte gångjärnssidan) varje gång, hänger rätt lite, men irriterande samt att färgen nöts och aluminiumet under färgen nöts fram. En bild på gångjärnet bifogas, går något att göra där? Eller behövs ett gångjärnsverktyg och lite våld? Att böja till de 3 gångjärnen. Eller behöver karmen justeras, det tror jag inte själv, karmen är rak, men dörrbladet hänger, inte nog för att ta i tröskeln nere, men nog alltså för att ta i i övre delen.

Problem 2: Som ses i videosnutten så är handtaget (detta är utsidan men samma med insidans handtag, väldigt löst och fladdrigt, vad kan man göra? Inget fel på handtagets funktion, men känns som att något saknas/är löst, men hittar inget jag kan göra.

• Glasdörr med vitt gångjärn och löst dörrhandtag på en röd trävägg med grön gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Helglasad ytterdörr med synliga gångjärn och handtag. Dörren är utåt öppnande och omgiven av en röd fasad med växt vid sidan.
    Skapa konto
  • Helglasad utåt öppnande dörr med högt gräs och buskar utanför, dörrhandtaget verkar löst. Dörrbladet hänger något, med öppen glipa längst ner.
    Skapa konto
  • Gångjärn på en helglasad dörr, skruvar synliga, beläget på dörrkarmen. Problem med hängande dörr och justering av gångjärnen.
    Skapa konto
Det ser ju på den sista bilden ut som att gångjärnet inte är ordentligt fastskruvat i dörren. Det skall ju vara försänkt i densamma.

pacman42 pacman42 skrev:
Det ser ju på den sista bilden ut som att gångjärnet inte är ordentligt fastskruvat i dörren. Det skall ju vara försänkt i densamma.
Jag förstår hur du tänker, men alla 3 gångjärnen är lika, inte försänkta och jämna med träet, som jag gissar att du menar, typ nedfrästa.

Men det är inte det som är felet, den stänger OK så. Problemet är springorna som kan ses i bilderna kring dörrbladet.

Jobbar på att få in filmen med handtaget, den blir nekad av någon anledning, är inte .mov tillåtet?

Försöker få upp videosnutten.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Förmodligen är lösningen de vita torxskruvarna, dessa skall på det översta gångjärnet( eventuelllt lite på det mittersta )skruvas utåt nåt varv!
För att göra detta lossar du lite på stjärnskruvarna därefter torxen , då kommer du när sen skruvar in stjärnskruven flytta in gångjärnet längre in i karmen , vilket förhoppningsvis löser ditt bekymmer

Vad gäller handtagen blir de så där sladdriga, speciellt när man fått tvinga det lite som vid kärvande dörr

E egge80 skrev:
Förmodligen är lösningen de vita torxskruvarna, dessa skall på det översta gångjärnet( eventuelllt lite på det mittersta )skruvas utåt nåt varv!
För att göra detta lossar du lite på stjärnskruvarna därefter torxen , då kommer du när sen skruvar in stjärnskruven flytta in gångjärnet längre in i karmen , vilket förhoppningsvis löser ditt bekymmer

Vad gäller handtagen blir de så där sladdriga, speciellt när man fått tvinga det lite som vid kärvande dörr
Jag hoppades på något sådant då jag såg dessa, med utåt menar du moturs? Halvt varv, eller vad börjar jag med på de vita torxskruvarna?

Dum fråga, men vad gör dessa torxskruvar? Alltså vad är det man förändrar genom att justera?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
prova dig fram börja med ett varv moturs , börja med översta gångjärnet

• Gilla
Hjördis Nilsson Gråberg
  • Laddar…
E egge80 skrev:
prova dig fram börja med ett varv moturs , börja med översta gångjärnet
Beskriv gärna vad jag gör när jag skruvar på torxskruvarna, vad är det som händer mekaniskt alltså.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
skruvarna sitter just nu och spänner mot träet och hindrar gångjärnet att komma in längre i karmen , genom att släppa på de kan stjärnskruvarna dras åt mer med effekten att gångjärnet åker in och dörrbladet följer då givetvis efter, ha ingen övertro på det utan det handlar om mm men ibland är det just de där två mm som gör skillnad , sen har vi som mest fukt i luften just nu så förmodligen funkar dörren ypperligt i vinter

Observera att det nedre gångjärnet skall åt andra hållet där spänner du torxen ett varv efter du släppt på stjärnskruven ( allt bygger på att det finns utrymme)

E egge80 skrev:
skruvarna sitter just nu och spänner mot träet och hindrar gångjärnet att komma in längre i karmen , genom att släppa på de kan stjärnskruvarna dras åt mer med effekten att gångjärnet åker in och dörrbladet följer då givetvis efter, ha ingen övertro på det utan det handlar om mm men ibland är det just de där två mm som gör skillnad , sen har vi som mest fukt i luften just nu så förmodligen funkar dörren ypperligt i vinter

Observera att det nedre gångjärnet skall åt andra hållet där spänner du torxen ett varv efter du släppt på stjärnskruven ( allt bygger på att det finns utrymme)
Ja, det var så jag tänkte också, tyvärr inte bättre på vintern, iaf inte mer än marginellt, har nog varit ”fel” jämt, men fick ett litet ryck nu å tänkte bättra på, dörren är rätt ny. Ska testa imorgon, är inte vid dörren nu.
Det blir nog som du sa, att spänna på längst ner, lite tight åt andra hållet där.

Funkar det inte så tar du de två översta karmskruven på vardera sidan och spänner utåt ett halvt varv , nån mm där och nån där blir mycket ihop

E egge80 skrev:
Funkar det inte så tar du de två översta karmskruven på vardera sidan och spänner utåt ett halvt varv , nån mm där och nån där blir mycket ihop
Ska testa det andra först, men så att jag är med på karmskruvarna, de två översta (en på respektive sida)? Medurs på gångjärnssidan och moturs på motstående sida, eller precis tvärtom? Eller har jag fattat helt fel?

Nej precis tvärtom moturs på gångjärnsidan , så rör sig karmen in mot regeln

E egge80 skrev:
Nej precis tvärtom moturs på gångjärnsidan , så rör sig karmen in mot regeln
OK, håller tummarna för att det inte behövs.
Sen ser du att det är en liten glipa i gångjärnet, mellan delarna (dörr/karm), så är det endast på det översta gångjärnet, gissar att det innebär att endast de två undre ”bär upp” dörren. Går även detta att justera, så att även gångjärnet på bilden bär sin del av vikten, delarna ligger an alltså.

Finns det nåt att göra åt det sladdriga handtaget? Det är ju sladdrigt åt alla håll, någon distans? Typ bricka alltså, eller är det byte som gäller?

Redigerat:
ja där skruvar du bort locket som sitter överst , däri finns en insex typ 5 eller 6 :a , om det är samma som de gångjärn jag känner till

Handtaget är byte som gäller vad jag vet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.