4 320 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Hängande altandörr, hjälp!
Du hade rätt, hände inte ett skit, torgen var redan urskruvade och inget mer att ge där, däremot på det nedersta gångjärnet kunde jag justera lite år anstå hållet, men resultatet är snarare att det även tar i nere nu, men springan ser mindre sned ut, men med andra ord fel väg att gå.E egge80 skrev:
Så jag åker på att skaffa ett karmskruvsverktyg, ska se om jag hinner lösa det innan helgen. Och för att vara säker, det är hylsan jag vrider moturs på gångjärnssidan och hylsan jag vrider moturs på andra sidan, högst upp på karmen, rätt? Skruvarna ska jag ge sjutton i va? Tanken är att karmen ska förskjutas bort från gångjärnet högst uppe? Så att jag tänker rätt...
Bifogar bilder på de två översta karmskruvarna.S skarj skrev:Du hade rätt, hände inte ett skit, torgen var redan urskruvade och inget mer att ge där, däremot på det nedersta gångjärnet kunde jag justera lite år anstå hållet, men resultatet är snarare att det även tar i nere nu, men springan ser mindre sned ut, men med andra ord fel väg att gå.
Så jag åker på att skaffa ett karmskruvsverktyg, ska se om jag hinner lösa det innan helgen. Och för att vara säker, det är hylsan jag vrider moturs på gångjärnssidan och hylsan jag vrider moturs på andra sidan, högst upp på karmen, rätt? Skruvarna ska jag ge sjutton i va? Tanken är att karmen ska förskjutas bort från gångjärnet högst uppe? Så att jag tänker rätt...
Är det verktyget i en av bilderna som jag behöver? Finns på Biltema så då kan jag köpa det under helgen.
ja du är rätt på det är hylsan som skall skruvas på , när man skruvar motsols dras karmen ut mot regeln bakom
använd rätt sida på karmverktyget , tittar du på det från sidan så skall du för att justera använda den med störst hål
använd rätt sida på karmverktyget , tittar du på det från sidan så skall du för att justera använda den med störst hål
Verktyget är jag med på, men jag vill alltså dra karmen mor regeln på gångjärnssidan, moturs?E egge80 skrev:
Och karmen längre från regeln på motstående sida, medurs?
Frågar en extra gång så jag inte snurrar till det, känns lite tvärt om med moturs, men det kanske blir sp med funktionen av karmskruv, så ursäkta en exta check😇
Smet iväg tidigare, verktyget införskaffat och börjar bli less pp dörrjäveln. Hänger i princip lika snett som tidigare och på samma vid. Känns dom jag skruvat massor, tappat räkningen iaf, hylsorna trillar snart ur som det känns😇 Har varit på de två översta karmskruvarna på respektive sida, 4 skruvar alltså. Varken nöjd eller imponerad av resultatet. Viss förbättring när jag skruvat samtliga moturs flera varv, alltså både på gångjärnssidan och motstående sida. Möjligen inbillning, men tycker att det tar i mindre. Hjälper det att skruva medurs på de 4 nedre skruvarna? Glasdörren är ju tung, men själva dörrbladet är snett, syns lätt med ögonmått relativt karmen om man tittar på springorna på respektive sida, känns som det knappt ändras sv all skruvning, känns som att man skulle behöva bryta in (mot karmen) på det översta gångjärnet med ett sånt brytverktyg till just gångjärn, eller försämrar man något annat då? Dörren sitter fint mot karmen i alla andra ledder, öppnar/stänger inte sig själv eller lutande karm. Hade behövt mer justermån på översta gångjärnet med torxen, det känns som det hade gjort susen, men inget mer att justera där.S skarj skrev:Verktyget är jag med på, men jag vill alltså dra karmen mor regeln på gångjärnssidan, moturs?
Och karmen längre från regeln på motstående sida, medurs?
Frågar en extra gång så jag inte snurrar till det, känns lite tvärt om med moturs, men det kanske blir sp med funktionen av karmskruv, så ursäkta en exta check😇
Ok flera varv låter helt galet, kassa gängor eventuellt!
problemet är också att du har foder åtminstonde på utsidan som sitter kanske spikade i karmen och förhindrar den att röra sig.
De nedre skall du inte behöva röra!
Är ditt problem endast att tar i toppen eller är det på fler ställen?
problemet är också att du har foder åtminstonde på utsidan som sitter kanske spikade i karmen och förhindrar den att röra sig.
De nedre skall du inte behöva röra!
Är ditt problem endast att tar i toppen eller är det på fler ställen?
Uppskattar 5-10 varv, troligen mer mot tio, men det är en känsla mer än helt sant.E egge80 skrev:
Nja, det känns OK att skruva, inte så att det bara snurrar som vid gängpaj. Tänkte själv på fodren, men kan inte se att de ska vara spikade i karmen, förstår hur du tänker, att de skulle låsa rörelsen.
Huvudproblemet är upptill, men efter att jag justerat (torx) på nedersta gångjärnet så är det nära även där, men det är uppe det tar i. Men lite mindre är känslan. Sen har jag väl öppnat och stängt 100 ggr idag, så känslan är inte så pålitlig längre. Jag har skruvat typ 1/4 varv och 1/2 varv och öppnat och stängt. Sammantaget mer än 5 varv med råge pp de ; översta hylsorna. Hylsorna har kommit ordentligt ut mot hålet jämfört med innan, skruvat moturs då det verkade bli något bättre. Ska hylsorna komma utåt? Känns rätt. Men inte tillräcklig effekt.
Dörrbladet känns dels som det är för långt ifrån gångjärnssidan, dels hänger ner i överkant. Skulle säga att de 3 översta decimetrarna kanske mer, tar i karmen. Känslan är att det tar i mindre, räcker med mindre kraft för att stänga. Men det nöter fortfarande på aluminiumet på karmens utsida.
Ja det kanske krävs det, var en firma som monterade den för några år sedan, men var aldrig bra. Dom kan ju ha lämnat kilar, jag var inte hemma när den installerades. Men erfarna gubbar, men allt är möjligt.GoC skrev:
genom att sätta en extra skruv som på bild kommer tvinga ut ditt sidostycke och förmodligen ge dig dina mm , men då skall man känna sig bekväm med vad man gör och förborra alternativt borra med 14 mm och sen en karmskruv ( givet att det finns nån mm mellan regel och karm )
Nu ska vi se, menar du mellan de två översta karmskruvarna på gångjärnssidan? Alltså för att ge lite extra spännkraft? Så att jag hänger med i din tanke. Eller ska detta hål och karmskruv placeras någon annanstans?E egge80 skrev:
Då hänger jag nog med, förborra, försänka och dra i tex en franskskruv med bricka och ett täcklock för hålet, tanken är en kraftig skruv som tvingar karmen mot regeln på motstående sida från gångjärnet, rätt?E egge80 skrev:
nejnej ingen fransk alldeles för kraftig, nåt liknande den på bild , alternativt tar du 14 mm och en karmskruv nu när du har verktyget så drar du in den lite mer än halvvägs i karmen vänder på verktyget (till stora hålet) och vrider ett varv motsols
Jag hade också problem med att båda mina balkongdörrar behövde justeras (i lite alla möjliga ledder). Bor i nyproduktion, så en hantverkare fick komma hit då det går på garanti.
Jag har, likt dig, insexskruvar som justerar dörrbladet i sidled. Utöver det går dörrbladet justera i höjdled (dock enbart på ett av gångjärnen). Och så kan man ju justera karmen.
I mitt fall var det lite liknande som för dig, men istället för högst upp så tog min dörr i nere i nederkant på handtagssidan. Hantverkaren som var här försökte först lite grann med insexskruvarna men övergick snabbt till att justera karmen. Nu minns jag inte exakt vilka han var på, men han "drog in" överdelen något och eventuellt tvärtom med nederdelen. Allt på gångjärnssidan. Därefter blev det bättre. Han behövde inte justera flera varv, utan vi pratar om kanske ett halv varv max per karmhylsa.
Det var lite trial and error - skruva lite, prova, skruva lite, prova osv. I slutändan fick han även justera karmen på handtagssidan också då dörren inte tätade helt efter justeringen.
Hoppas det löser sig för dig! Det är lite meckigt
Jag har, likt dig, insexskruvar som justerar dörrbladet i sidled. Utöver det går dörrbladet justera i höjdled (dock enbart på ett av gångjärnen). Och så kan man ju justera karmen.
I mitt fall var det lite liknande som för dig, men istället för högst upp så tog min dörr i nere i nederkant på handtagssidan. Hantverkaren som var här försökte först lite grann med insexskruvarna men övergick snabbt till att justera karmen. Nu minns jag inte exakt vilka han var på, men han "drog in" överdelen något och eventuellt tvärtom med nederdelen. Allt på gångjärnssidan. Därefter blev det bättre. Han behövde inte justera flera varv, utan vi pratar om kanske ett halv varv max per karmhylsa.
Det var lite trial and error - skruva lite, prova, skruva lite, prova osv. I slutändan fick han även justera karmen på handtagssidan också då dörren inte tätade helt efter justeringen.
Hoppas det löser sig för dig! Det är lite meckigt