1 448 läst ·
58 svar
1k läst
58 svar
Hänga upp projektor i betong
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Om det börjar ”krasa” medan du drar i skruven. Då tar gängorna i betongen.P Psan skrev:
Om pluggen delas/skärs sönder av skruven tappar den sin fästande förmåga. Det är detta som händer med galvad fransk träskruv som, beroende på pluggmaterial, massakrerar pluggen inifrån. En träskruv som du har i bild är bäst med glesa, djupa och blanka gängor.
Aha, ok! Tack för svar, hade ju blivit illa om man försöker va extra säker och så blir det värre 😅Johan Gunverth skrev:
Om det börjar ”krasa” medan du drar i skruven. Då tar gängorna i betongen.
Om pluggen delas/skärs sönder av skruven tappar den sin fästande förmåga. Det är detta som händer med galvad fransk träskruv som, beroende på pluggmaterial, massakrerar pluggen inifrån. En träskruv som du har i bild är bäst med glesa, djupa och blanka gängor.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Jo, det gäller att man passar ihop delarna rätt. Rätt diameter och längd på skruven. Du har ju varit framsynt och läst monteringsanvisningen också. Tänk om alla hade gjort det.P Psan skrev:
Förutom expandrar pch kemankare, så är faktiskt den klassiska TP-pluggen överlägsen i hård betong. Originalet från Thorsman/Schneider, alltså.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undra om det inte va såna som satt i väggarna här innan jag spacklade igen och målade om. Satt så ini h-e.Johan Gunverth skrev:
Jo, det gäller att man passar ihop delarna rätt. Rätt diameter och längd på skruven. Du har ju varit framsynt och läst monteringsanvisningen också. Tänk om alla hade gjort det.
Förutom expandrar pch kemankare, så är faktiskt den klassiska TP-pluggen överlägsen i hård betong. Originalet från Thorsman/Schneider, alltså.
[bild]
Nu har jag min befintliga essve så kör på den (bör va likvärdig), men ska ha ovan i åtanke nästa gång!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Problemet är inte att fästa den, utan för dig att komma över rädslan.
15 kg är inte så mycket, det är inget problem alls faktiskt. Du har fått mängder av förslag som räcker många gånger om. Om du inte nöjer dig med lösningar som utan problem klarar 10 ggr vikten så får du väl dra dit lite starkt lim också utöver skruv och plugg. Jag skulle inte göra det, men jag är inte lika nojig.
Jag tror att 15 kg är ungefär 15 kg även om projektorn är dyr. 😉
15 kg är inte så mycket, det är inget problem alls faktiskt. Du har fått mängder av förslag som räcker många gånger om. Om du inte nöjer dig med lösningar som utan problem klarar 10 ggr vikten så får du väl dra dit lite starkt lim också utöver skruv och plugg. Jag skulle inte göra det, men jag är inte lika nojig.
Ja, det är lustigt hur det funkar. För jag kan utan problem se framför mig hur jag kan hänga i den och jag väger ju "lite" mer.Fairlane skrev:
Problemet är inte att fästa den, utan för dig att komma över rädslan.
Men ska skärpa mig och hänga upp "skiten" efter jobbet