1 447 läst ·
58 svar
1k läst
58 svar
Hänga upp projektor i betong
Borta med 5,5 mm borr och använd "röd plugg", skruva fast. Den kommer aldrig röra sig efter det! Detta är tipset jag fått för att fästa i betong och kan säga att när jag provat sitter det som berget!P Psan skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Du är nojig och så väljer du fransk träskruv som förutom att det är ett uselt fästelement också är det sämsta valet för plugg i betong. Med en gammal klassiker Thorsman TP och blanka ogalvade franska träskruv möjligtvis, men inte med en modern plastplugg. Fransk träskriv har man (enbart) för träförband tvärs fibrerna.
Det blir starkare med gipsskruv och röd TP i det här fallet. Eller Karlssons Klister. 😉
Det blir starkare med gipsskruv och röd TP i det här fallet. Eller Karlssons Klister. 😉
Bättre svar! Tack! Då bör jag nog överge den planenJohan Gunverth skrev:
Du är nojig och så väljer du fransk träskruv som förutom att det är ett uselt fästelement också är det sämsta valet för plugg i betong. Med en gammal klassiker Thorsman TP och blanka ogalvade franska träskruv möjligtvis, men inte med en modern plastplugg. Fransk träskriv har man (enbart) för träförband tvärs fibrerna.
Läste att det funkade bra nämligen och om en som hängt upp betydligt tyngre projektor med det. Men då stämmer inte det 🤔
Kanske lika bra att köra på vanlig träskruv och mina 8x40 då. Nu skrev du iofs gipsskruv, så ska kolla på det med!
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Nej inte gipsskruv ta montageskruv eller annan träskruv..P Psan skrev:
Annars är montageskruv gjorda för upphängning av saker..
Har du samma åsikt om att fransk träskruv är dumt? Inser att det är överdimensionerat med 10mm plugg, men har dom ju redan och hålen är ju inte svårare att göra.J Jansson69 skrev:
Hittar inga vanliga 8mm träskruv nämligen.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Någ är det överkurs så det skriker om det samt att franska brukar dra dåligt i plastplugg..P Psan skrev:
Några enstaka skruv kostar inte många kr att köpa, jag är förvånad att folk nuförtiden inte köper/har montage skruv..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Har inga problem med att köpa montageskruv om det är bättre än den jag redan har.J Jansson69 skrev:
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg