Farstatjej90
P Psan skrev:
Den väger 15kg med fästet.

Mest nojjig pga den är dyr och vill inte att den ramlar ner.

Men alla säger att jag ska köra med plugg så borde göra det.
Borta med 5,5 mm borr och använd "röd plugg", skruva fast. Den kommer aldrig röra sig efter det! Detta är tipset jag fått för att fästa i betong och kan säga att när jag provat sitter det som berget!

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Du är nojig och så väljer du fransk träskruv som förutom att det är ett uselt fästelement också är det sämsta valet för plugg i betong. Med en gammal klassiker Thorsman TP och blanka ogalvade franska träskruv möjligtvis, men inte med en modern plastplugg. Fransk träskriv har man (enbart) för träförband tvärs fibrerna.
Det blir starkare med gipsskruv och röd TP i det här fallet. Eller Karlssons Klister. 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du är nojig och så väljer du fransk träskruv som förutom att det är ett uselt fästelement också är det sämsta valet för plugg i betong. Med en gammal klassiker Thorsman TP och blanka ogalvade franska träskruv möjligtvis, men inte med en modern plastplugg. Fransk träskriv har man (enbart) för träförband tvärs fibrerna.
Det blir starkare med gipsskruv och röd TP i det här fallet. Eller Karlssons Klister. 😉
Bättre svar! Tack! Då bör jag nog överge den planen

Läste att det funkade bra nämligen och om en som hängt upp betydligt tyngre projektor med det. Men då stämmer inte det 🤔

Kanske lika bra att köra på vanlig träskruv och mina 8x40 då. Nu skrev du iofs gipsskruv, så ska kolla på det med!

J
P Psan skrev:
Bättre svar! Tack! Då bör jag nog överge den planen

Läste att det funkade bra nämligen och om en som hängt upp betydligt tyngre projektor med det. Men då stämmer inte det 🤔

Kanske lika bra att köra på vanlig träskruv och mina 8x40 då. Nu skrev du iofs gipsskruv, så ska kolla på det med!
Nej inte gipsskruv ta montageskruv eller annan träskruv..
Annars är montageskruv gjorda för upphängning av saker..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nej inte gipsskruv ta montageskruv eller annan träskruv..
Annars är montageskruv gjorda för upphängning av saker..
Många bud, dessa va orginalplanen:

6x50 skruv
8x40 essve plugg n

Skruv och plugg på trägolv, enligt byggprojektets originalplaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
J
P Psan skrev:

6x50 skruv
8x40 essve plugg n

[bild]
Det är bara och borra in pluggen och skruva upp det tilltänkta, inga gipsskruv bara..

J Jansson69 skrev:
Det är bara och borra in pluggen och skruva upp det tilltänkta, inga gipsskruv bara..
Har du samma åsikt om att fransk träskruv är dumt? Inser att det är överdimensionerat med 10mm plugg, men har dom ju redan och hålen är ju inte svårare att göra.

Hittar inga vanliga 8mm träskruv nämligen.

J
P Psan skrev:
Har du samma åsikt om att fransk träskruv är dumt? Inser att det är överdimensionerat med 10mm plugg, men har dom ju redan och hålen är ju inte svårare att göra.

Hittar inga vanliga 8mm träskruv nämligen.
Någ är det överkurs så det skriker om det samt att franska brukar dra dåligt i plastplugg..
Några enstaka skruv kostar inte många kr att köpa, jag är förvånad att folk nuförtiden inte köper/har montage skruv..

P Psan skrev:

6x50 skruv
8x40 essve plugg n

[bild]
Gärna 5x50 skruv. Blås rent i hålet innan du stoppar i pluggen.

J Jansson69 skrev:
Någ är det överkurs så det skriker om det samt att franska brukar dra dåligt i plastplugg..
Några enstaka skruv kostar inte många kr att köpa, jag är förvånad att folk nuförtiden inte köper/har montage skruv..
Har inga problem med att köpa montageskruv om det är bättre än den jag redan har.

P Psan skrev:
då. Nu skrev du iofs gipsskruv, så ska kolla på det med!
Det var en 😉 efter den kommentaren. Gipsskruv och röd plugg håller utmärkt i rätt sammanhang, men det var en pik över att du hade valt ett det sämsta alternativet och allt annat blir bättre.

😊

P Psan skrev:
Essve dokumentation om pluggen säger 6mm skruv.

[länk]
Kör på det då. Det som kan hända med för grov skruv är att pluggen delas, men det känner du. Den sortens träskruv du har är annars perfekt.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Det var en 😉 efter den kommentaren. Gipsskruv och röd plugg håller utmärkt i rätt sammanhang, men det var en pik över att du hade valt ett det sämsta alternativet och allt annat blir bättre.

😊
Farligt att inte va tydlig 😁

Kör på det då. Det som kan hända med för grov skruv är att pluggen delas, men det känner du. Den sortens träskruv du har är annars perfekt.
Ok, dum fråga. Hur känner jag att pluggen delas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.