596 läst ·
6 svar
596 läst
6 svar
Hänga upp kristallkrona i betongtak
Jag har en gammal, tung kristallkrona som jag vill hänga upp i taket i min 50-talslägenhet. Taket är (troligen) av betong. Vad använder man för att få en så säker upphängning som möjligt? Vill inte riskera att härligheten ramlar ner.
Först försäkrar du dig om att det är betong
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Jag tycker att expanderbultar är osäkra att montera. Jag föredrar nylonplugg (https://www.bauhaus.se/nylonplugg-e...BwE&gbraid=0AAAAADxd_kwcRJ-7A4wqC4ZYB0KMqU3MG) och skruvkrok.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Nylonpluggar klarar kanske 10-20 kg med någon säkerhet om betongen är frisk. Är lasten större än så så skulle jag använda kemisk ankarmassa istället.
Det är ganska vanligt att det sitter ett tjockt putsskikt på betongen. I puts kan man nästan inte hänga någonting.
Det är ganska vanligt att det sitter ett tjockt putsskikt på betongen. I puts kan man nästan inte hänga någonting.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden