Hej! Ska hänga upp en kristallkrona på ca 20 kg, står max 15 kg på den vita lampdosan, fick inte med något extra fäste till lampan. Behöver jag köpa till något extra fäste i taket, betongtak, och var köper man dessa? eller räcker det att hänga lampan på den vanliga krogen? Någon som vet? Tacksam för svar.

• Hand håller en metallkrok med gängor, används för att hänga upp föremål som en kristallkrona i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takdosa med elkablar synliga i betongtak, förberett för installation av kristallkrona på 20 kg.
    Skapa konto
  • Kristallkrona med flera lager hängande kristaller, monterad i ett tak.
    Skapa konto
  • Kristallkrona liggande på golvet, med fokus på metallinfästning och upphängningskrok.
    Skapa konto
Där ska den hänga

• Lampa fäst vid tak, röd cirkel visar där den ska hänga. Fyra vita ljuskällor synliga på lampan.
    Skapa konto
Har du vägt armaturen själv? Lamputtagen tål max 15 kg. Köp en kraftig krok med rätt plugg och borr på någon fackhandel som kan ge dig råd. En kraftig borrmaskin kan man hyra om man saknar själv. Borra inte i elledningarna!

• Gilla
Johanna Bergstedt
  • Laddar…
Ja jag vägde den, okej ska göra så, tack för svar🙂

J Josth skrev:
Har du vägt armaturen själv? Lamputtagen tål max 15 kg. Köp en kraftig krok med rätt plugg och borr på någon fackhandel som kan ge dig råd. En kraftig borrmaskin kan man hyra om man saknar själv. Borra inte i elledningarna!
J Josth skrev:
Tror du denna skruv 2 cm orkar bära min lampa?( Betong) Eller var köper man kraftigare skruvar, tror du jag behöver borra längre än 2 cm? hittar inte när jag googlar.

• Hand håller en 2 cm krokformad skruv och en vit plastplugg; diskussion om bärkraft för en lampa i betong.
    Skapa konto
Ossian K Olsson
Jag hade provat att hänga mig i uttaget (inte på det sättet). Jag gissar på att ett rätt monterat uttag klarar långt mycket mer än en krok i plugg gör.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oj, 20 kg är mycket. Jag skulle borra minst 5 cm även om det är betong. Se t.ex. [länk]
Okej tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.