Hej!

Jag har varit så ”smart” att jag har köpt en golvspegel som jag ska hänga upp på en vägg. Tänkte att när spegeln kommer så finner jag ut ett stabilt sätt.

Nu har jag fått den här fina jävla spegeln och konstruktionen är inte bra för att hänga upp på vägg. Jag upplever att ramen är så pass lös att den skulle bågna om jag tvinnar ståltråd runt fästena som håller ihop ramen med spegeln.

det finns ett fäste i mitten längst upp där det sitter en rem som är tänkt att fästa i väggen ifall den skulle tippa. Oklart om den håller hela vikten hängande dock.

Finns det någon klurig typ som har något förslag på hur jag kan göra någon typ av fästanordning för att hänga upp den på ett bra sätt? Spegeln väger 15kg. Vet inte om jag vågar ståltråd på två sidor. Risk att den brakar ned.

I värsta fall tänker jag att jag svetsar ihop någon typ av ”tavellist” som den får stå på som jag skruvar fast i väggen samt använder tippfästet där uppe. Men vill ha upp den nu, inte köpa stål å fara till mitt jobb å svetsa å greja.

Tacksam för tips av någon Oppfinnar-Jocke som jag vet finns här på Byggahus. :)

• Golvspegel med svart ram lutar mot en vit vägg inuti ett hus med synlig trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svart golvspegels övre kant mot en vit vägg, med synligt fäste.
    Skapa konto
  • Golvspegel liggande med tippfäste och lös ram, i behov av stabil upphängning.
    Skapa konto
  • Närbild av kanten på en golvspegels ram med fästdetaljer som ser otillräckliga ut för väggmontering.
    Skapa konto
Enkelt!
Sätt en trälist, kanske cirka 22x45 mm horisontellt på väggen där du vill att spegelns underkant skall vara.
Skruva fast den i bakomliggande reglar eller skivmaterial.
Måla den svart eller kanske grå i väggens färg.
Och ställ upp spegeln.

Den måste naturligtvis hållas mot väggen upptill, så den inte kan ramla ut i rummet.
Precis som du måste göra om den ställs på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.