Hej,

Behöver lite tips och råd... Skall sätta upp något att hänga tvätt i tvättstugan på. Avstånd vägg till vägg är ca 2800mm och jag vill ha 6 stänger á nämnda längd, vad väljer jag?

Jag har ratat följande:

(a) Linor/tråd - gillar inte lösa trådar utan vill ha styva stänger, dessutom har jag "dåliga" väggar varför jag vill ha skjuvkaft inte dragkraft i infästningspunkterna.

(b) VP-rör på rundstav - blir för klent iallafall i den normala VP-rörs dimensionen 20mm.

(c) Rundstav i trä - färgar inte detta av sig på min vittvätt???

...kan tänka mig en hängade infästningspunt i mitten (ger ca. 6 x (1400 + 1400mm) fri längd...

Finns det kanske vitlackad billiga alu/stål-rör? Var köper man sånt i längder om 3000mm?

bra tips och erfarenheter emotses med glädje! hur hänger ni er tvätt?

/ joakim

Köp IKEAs gardistänger i teleskopmodell.
De kostar under 50-lappen.
Finns kanske inte i vitt, men det kanske kan funka med alu eller svart?

I vårt förra hus så använde jag  såna  där duschdraperistänger som expanderar, dvs man behövde inte skruva i väggen, de var förvånande hållbara även för lite tyngre tvätt, tex när man hängde massor med galgar med blöta tröjor o dyl.
Dessutom så glider tvätten bättre ffa. när den är blöt på en glatt metallstång än på obehandlat trä så det är lättare att tex hänga lakan slätt även om stängerna sitter högt, utan att lyfta ner dem, är dessutom lite grövre så det blir minimalt med "ränder" på kläderna när dom torkat.

MVH/Christina.

PS: Det slår mig att vi nog inte hade mer än drygt 2 m från vägg till vägg vet mao. inte om det finns såna stänger på 2,80 m :-//DS.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.