Har hus från 2023 och är komplett nybörjare på hemmafix. Behöver sätta upp en badkarsvägg.
Har våtrumsmatta ytterst men mer än så vet jag inte. Regelfinnaren ger inga/alla utslag, troligtvis pga. ytskiktet, men det är billigt hus - och alla andra innerväggar jag borrat i har haft enkelgips. Denna vetter förvisso mot grannen. Väldigt liten chans att träffa mitt i en regel hursomhelst.
Tippar att den inte väger mer än 15kg (vägg här, manual här) och skenan för gångjärn har 5 hål där jag tänkte mig mollyplugg.
  • Om det är enkelgips, är det rimligt att montera denna - antaget att den sätts med 5st mollypluggar - eller är det för tungt?
  • Svår fråga såklart, men är detta något jag törst göra själv eller är det nåt man ringer in proffs för?
  • Hur mycket tätning?; Jag antar silikon i både borrhål, skruvhål samt mellan skena och vägg. Ska jag även lägga en synlig sträng mellan skena och vägg där det vetter in mot badkaret?
  • Går det med vanliga mollyplugg eller ska jag försöka hitta rostfria eller förzinkade?

• Badkarsvägg i klarglas monterad på badkar i ett modernt badrum med mörka kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R -Ruff- skrev:
Hur mycket tätning?; Jag antar silikon i både borrhål, skruvhål samt mellan skena och vägg. Ska jag även lägga en synlig sträng mellan skena och vägg där det vetter in mot badkaret?
Problemet är att det inte går att fylla ett hål som går rakt genom en skiva med silikon. Silikonet kommer att tryckas ut på baksidan av skivan innan hålet är så fullt med silikon att det blir absolut tätt mot gipsskivan i hela dess djup. Det är därför det bara är fackmässigt att sätta upp saker i massiva material t.ex. betong och träskivor (branschreglerna från Säker vatten). Om det blir en fuktskada inne i väggen pga. din håltagning, kommer antagligen inte försäkringsbolaget att betala ut någon ersättning.
R -Ruff- skrev:
Denna vetter förvisso mot grannen.
Då brukar det vara dubbelgips av brandsäkerhetsskäl.

Är badrummet byggt 2023 bör det vara 15 mm plywood och 13 mm gips på väggarna enl branschstandard.

BirgitS
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Är badrummet byggt 2023 bör det vara 15 mm plywood och 13 mm gips på väggarna enl branschstandard.
Det verkar vara en hel del husföretag som pressar priserna genom att kortla där det ska hängas upp något i stället.

Ok, men det här ger mig ändå hopp att ta upp ett hål och kolla.

Om det skulle vara plywood, håller det med enbart träskruv då?
Om det skulle vara dubbelgips (eller plywood+gips), är det tjockt nog för att silikona på ett fuktsäkert vis?

På säkert vatten finns anvisningar om hur man gör om väggen är riktigt gjord, dvs plyfa + gips.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
R -Ruff- skrev:
Om det skulle vara plywood, håller det med enbart träskruv då?
Om det skulle vara dubbelgips (eller plywood+gips), är det tjockt nog för att silikona på ett fuktsäkert vis?
Med plywood + gips (aldrig bara plywood) skruvar man med träskruv in i plywooden och hålet man borrar går inte in plywooden, se Säker vatten, så det går lätt att fylla hålet med silikon.

Med dubbelgips får man samma problem som med enkelgips, man måste borra igenom båda gipsskivorna och kan därmed inte bottenfylla hålet.

Tack för bra svar. Jag jagar husbyggaren för info så slipper jag förhoppningsvis provborra.

För nån annan som jagar samma info som jag så hittar jag följande på säker vatten:
Infästning i golv eller väggar med tätskikt i våtzon 1
Rätt metod för borrning och skruvning

Jag tolkar den info jag fått till mig hittills som att:
• Skruvinfästning i enbart gips är ajabaja. Bärande konstruktion krävs, dit bl.a. skivkonstruktion räknas. Skulle det vara ex. gips + kortlingar eller annat som gör att jag inte kan skruva där jag vill är det kört - med mindre än att jag tar upp väggen och förstärker.
• Mollyplugg är ajabaja, i likhet med allt som kräver håltagning genom hela väggen. I mitt fall, utan betong, är det våtrumsskruv (korrosionsskydd) som gäller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.