1 367 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Handskas med EKLK
Jag fick för mig att använda lite EKLK-kabel i ett elektronikbygge. Men det visar sig att kardelerna ganska lätt går av när man skruvar fast dem i lämpliga don. Skruvar jag för hårt? Eller skalar jag för djupt, så det blir ”hack” i dem?
Helt utan bevis men lite funderingar och frågor.
Kan det vara så att denna sak du använt kabeln i är mobil så att skakningar gör den extra känslig?
På grund av ovana/fel verktyg har gjort riktigt små anvisningar som knappt går att se?
Anslutningar som har vassa kanter som inte är gjorda för enkelledare och då gör anvisningar i dem?
Och självklart kombinationer av dessa som kan förvärra problemet.
Kan det vara så att denna sak du använt kabeln i är mobil så att skakningar gör den extra känslig?
På grund av ovana/fel verktyg har gjort riktigt små anvisningar som knappt går att se?
Anslutningar som har vassa kanter som inte är gjorda för enkelledare och då gör anvisningar i dem?
All of the above, antagligen. Jag tyckte — när jag testade lite med en bit tåt innan — att de verkade tåla en hel del trots allt. Så jag blev uppriktigt förvånad när de gick av.snuttjulle skrev:
Helt utan bevis men lite funderingar och frågor.
Men ja, skakningar blir det gott om — då är EKLK inget bra val, alltså?
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Eklk skall inte sitta där det rör sig, den är för fast förläggning och installation. Har du något som rör sig skall det vara en mjukare anslutningskabel.
Klicka här för att svara