223 786 läst ·
425 svar
224k läst
425 svar
Handräckning - granne försöker använda min privata väg
Bill Murray
It’s hard to win an argument with a smart person, but it’s damn near impossible to win an argument with a stupid person.
It’s hard to win an argument with a smart person, but it’s damn near impossible to win an argument with a stupid person.
Korrekt. Däremot är det upp till kommunen att kräva att det finns väg för att bevilja bygglov.O Olivia0001 skrev:
Vilket det inte fanns...O Olivia0001 skrev:
Därför byggde ”grannen” en, som han av bekvämlighetsskäl inte nyttjar.
Grattis, du har missförstått grundförutsättningarna för tråden men fortsätter att argumentera.
Grannen byggde mest sannolikt en provisorisk väg för att slippa en del av Ts tjafsDowser4711 skrev:
Korrekt. Däremot är det upp till kommunen att kräva att det finns väg för att bevilja bygglov.
Kommunen har inget krav på att det skall finnas väg - i det här fallet fanns dock en väg (den väg som TS refererar till som ”sin”.
-Ett servitut att anlägga väg får dock INTE hindra markägares rätt att nyttja sin mark.
TS väg är enligt TS också anlagd ovan en tidigare befintlig väg.
Vilket det inte fanns...
Därför byggde ”grannen” en, som han av bekvämlighetsskäl inte nyttjar.
Grattis, du har missförstått grundförutsättningarna för tråden men fortsätter att argumentera.
-En massa utfarter för att servitutsägare får storhetsvansinne är en trafikfara och bör verkligen begränsas.
-Dessutom så utgör sannolikt ytterligare en parallell väg på 200m över markägarens marker en onödig olägenhet.
-”För att Ts bråkar” är knappast en tillräckligt bra anledning hos Lantmäteriet.
Tyvärr så verkar det vara fler än du som missförstått grundförutsättningarna i tråden.
Grannen behöver inget servitut då grannens tomt gränsar till vägen. Hela grannens väg ligger på grannens tomt och finns för att nå huset som verkar vara byggt så långt från vägen som möjligt. Istället för att köra på sin egen tomt fram till huset nyttjar grannen TS väg. Se min principskiss i inlägg #210.O Olivia0001 skrev:
Jag kan verkligen inte avgöra om du trollar i tråden eller inte.
Du har nog missuppfattatB bakterie skrev:Grannen behöver inget servitut då grannens tomt gränsar till vägen. Hela grannens väg ligger på grannens tomt och finns för att nå huset som verkar vara byggt så långt från vägen som möjligt. Istället för att köra på sin egen tomt fram till huset nyttjar grannen TS väg. Se min princpskiss i inlägg #210.
Grannens tomt är avstyckad från markägarens ägor där vägen går över - så då behövs naturligtvis servitut. - Det är alltså en extra väg på 200 meter - som INTE går på byggrannens tomt.
Kommuner brukar oftast vilja gruppera hus tillsammans - så sannolikt är placeringen av byggrannens tomt efter kommunens önskemål.
Den presenterade principskissen stämmer inte med TS övriga uppgifter i tråden.
B bakterie skrev:Grannen behöver inget servitut då grannens tomt gränsar till vägen. Hela grannens väg ligger på grannens tomt och finns för att nå huset som verkar vara byggt så långt från vägen som möjligt. Istället för att köra på sin egen tomt fram till huset nyttjar grannen TS väg. Se min principskiss i inlägg #210.
Du verkar trolla - eller har missförstått.B bakterie skrev:Grannen behöver inget servitut då grannens tomt gränsar till vägen. Hela grannens väg ligger på grannens tomt och finns för att nå huset som verkar vara byggt så långt från vägen som möjligt. Istället för att köra på sin egen tomt fram till huset nyttjar grannen TS väg. Se min principskiss i inlägg #210.
Vägen är enligt TS c:a 200 m och ligger självklart inte till någon väsentlig del på byggrannens tomt - utan på markägarens marker.
-En väg på 200m med c:a 6 m bredd tar upp en yta om 1200 m2 - i detta fallet verkar det vara helt i onödan.
TS har knappast själv upplåtit motsvarande yta av sin egen tomt som hen kräver att andra skall upplåta för hens nycker och nyttjande.
Lantmäteriförrättning borde vara det bästa alternativet här.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag är HELT övertygad om att Olivia de facto är den snyltande grannen
Att hon/han skulle vara juridiskt kunnig, som den hävdade, har ju påvisats gång efter annan (även så sent som idag) att så inte är fallet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Det har hur som helst gått över 200 inlägg sen TS förklarade att han nu hade en lösning på problemet, och hur den ska genomföras.
Det är synd att vi då hamnar i ändlösa diskussioner längs diverse stickspår. För även om det kanske inte stör TS grumlar det tråden för andra som kanske har liknande problem. Och om TS återkommer men en slutrapport finns väl överhängande risk att den drunknar i tvärsäkra kvasijuridiska utspel den med.
Det är synd att vi då hamnar i ändlösa diskussioner längs diverse stickspår. För även om det kanske inte stör TS grumlar det tråden för andra som kanske har liknande problem. Och om TS återkommer men en slutrapport finns väl överhängande risk att den drunknar i tvärsäkra kvasijuridiska utspel den med.
Angående utfart på allmän väg så krävs tillstånd från kommunen om det är en kommunal väg (vilket jag inte tror) eller trafikverket om det är en länsväg (troligast).
Vi själva fick begära tillstånd från trafikverket. En fyra sidor text med hur bred vägen skulle vara, sikt åt båda hållen, radie vid utfart, möjlighet för lastbil att kunna vända på.tomten, asfalterad 1 1/2 m in , plan väg de sista 6 metrarna mm. Och då var detta bara en 200 m lång infartsväg från vårt hus.
Här verkar det som om vägar byggts utan några som helst tillstånd.
Vi själva fick begära tillstånd från trafikverket. En fyra sidor text med hur bred vägen skulle vara, sikt åt båda hållen, radie vid utfart, möjlighet för lastbil att kunna vända på.tomten, asfalterad 1 1/2 m in , plan väg de sista 6 metrarna mm. Och då var detta bara en 200 m lång infartsväg från vårt hus.
Här verkar det som om vägar byggts utan några som helst tillstånd.