M
P Pysslarn skrev:
Ja, det där är ett bra tips, har också börjat med det. Dock ska man inte låta ev kullager följa med i badet, det är inte bra för dem.

//Ronnie
Bra, det glömde jag. Alkohol och fett går inte bra ihop förutom i munnen :)

K kanonkula skrev:
Nu när expertisen är samlad passar jag också på.
Jag ska lägga spårad golvspånskiva på 120m2 och tänkte skippa svängarna och istället fräsa dem.
Så jag behöver en fräs som kan göra 16mm2 i spån och den ska troligtvis gå ganska mycket.
Tips?
Jag beställde ett Cobolt 20mm stål i fredags för just samma äventyr. Kommer använda cirkelanhållet.

Ca 400:- ink frakt, bör ligga i brevlådan imorgon.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Sant (y)

P Pysslarn skrev:
Ja, det där är ett bra tips, har också börjat med det. Dock ska man inte låta ev kullager följa med i badet, det är inte bra för dem.

//Ronnie
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Aha det blir alltså biprodukter från träet som sätter sig fast på frässtålet :thinking: Det var något nytt som jag inte hört förut:dizzy:
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Se vad man får lära sig på ålderns höst :rofl:(y)

T-röd till stålen och en nubbe i gubben. Rent på utsida och insida.

• Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det funkar nog med vad som helst. Har du ingen användning för fräsen framöver så hade jag köpt billigast tänkbara. För att göra själva böjarna är nog ett cirkelanhåll ett bra tillbehör.
Vad ska jag tänka på när fräs ska inhandlas? Finns der olika storlek på "spetsarna" eller är det som en Chuck på borrmaskiner?

K kanonkula skrev:
Vad ska jag tänka på när fräs ska inhandlas? Finns der olika storlek på "spetsarna" eller är det som en Chuck på borrmaskiner?
6 eller 8mm är vanliga i Europa.
Kvart tum eller halv tum i andra delar av världen.

Vad har du för fräs?

FredrikR FredrikR skrev:
6 eller 8mm är vanliga i Europa.
Kvart tum eller halv tum i andra delar av världen.

Vad har du för fräs?
Jag har ingen och aldrig använt någon men ska fräsa böjarna till Golvvärmen, så jag är helt rookie på det

Använd inte 6mm skaft utan minst 8 om du ska kunna fräsa hela djupet i ett svep. Jag skulle nog säga att 8 och 12mm är vanligast i Sverige, 1/4” och 1/2” i många andra delar av världen.

De flesta mindre, billigare fräsar tar normalt 8 och kanske ofta också 6mm fräsar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.