Jag letar efter en handöverfräs och ett sinkaggregat som present till min sambo. Jag är väl medveten om att man kan lägga en förmögenhet på båda två men jag skulle gärna hitta något för runt 2000 kronor tillsammans. Fräsen är väl inte så svår men sinkaggregat verkar stört omöjligt att hitta om de inte ska kosta en förmögenhet. Det bästa jag hittat är från DUAB-huset:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=757

Problemet med denna är att den kräver en kopierfläns på 15,8mm och det verkar inte så lätt att få tag på. Jag har funderat på en grön bosch-fräs och till dessa verkar det inte finnas åtminstone (bara 13 och 17mm)

Har ni någon idé hur jag kan använda aggregatet från duab-huset eller tips på andra leverantörer med rimligt pris?

Rutlands har en jigg som har fått bra kritik, dok verksr inte alla vara så nöjda med manualen som kommer med. Då kitet kostar cirka 50£ Så är det väl inte säkert att det är samma kvalite som duabhusets men ibland blir man lite förvånad när det gäller påslagen hos svenska leverantörer på vad som synes är samma pryl.

Lycka till och hoppas sambon blir glad.

Precis den var det, något att tänka på är att det nog är bra om man köper även passande frässtål direkt och då åker man nog på att skaffa 1/4" eller 1/2" spännhylsa till den fräs man väljer. Det är oftast enklare att få tag på sådana specialdelar till dyrare fräsar men exempelvis ClasOhlson har haft sådana till sina fräsar.

Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men frågan har för mig aktualiserats och sinkaggregatet i förstaposten verkar fortfarande saluföras. Min kunskap rådande fräsar är relativt begränsad, men jag har en handöverfräs av Cotech. Behöver jag något mer än aggregatet i sig plus det rekommenderade frässtålet? I texten nämns en "kopierfläns" på 15,8 mm. Vad är det? Jag lyckas inte ens googla mig till svar på den frågan.

Jag skulle tro att det som avses är en kopierhylsa, många överhandsfräsar har ett fäste i botten för en hylsa som sticker ner lite under basen som man kan styra mot en mall. Eftersom frässtålet går igenom hylsan ner i materialet man skall fräsa i så får man samma effekt som ett styrkullager på frässtålet ger men utan risk för att kullagret skär. Då hylsan måste vara större än stålet så måste också mallen vara större än det färdiga frästa utrymmet.

Tackar!

Jag fick liknande svar från DUAB-huset, att den inte behövs om man använder det rekommenderade frässtålet med kullager.

Jamen då köper jag den där och provar helt enkelt. Den ser rätt ståtlig ut på bilden åtminstone, så vad skulle kunna gå fel. :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hoppas att den är lika bra som den ser ståtlig ut. Lägg gärna upp en recension när du använt den och vet vad den går för.

Lycka till!
//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.