Tjena! Jag ska ha kröningslister över mina fönster foder. När jag tittar så ser jag att dom är ofta väldigt dyra så jag går i tankarna att jag kanske kan tillverka dom själv. Har siktat in mig på en handöverfräs.
Till mina frågor: Gör jag bort mig om jag köper en billigare variant som till exempel Ryobi?
Är de ett rimligt sätt att göra kröningslister med en handöverfräs? Eller blir de för ”svårt” att få de bra?

Handöverfräs i bord skulle eventuellt kunna fungera, på frihand är nog lite svårare.

Vad tänker du dig för dimensioner? Känns kanske som det är på gränsen till för stort för handöverfräs.

Jag blir lite nyfiken på vad du har tillgång till för virke? De gånger jag varit på väg att göra liknande har jag haft en tröskel på att hitta virke utan för mycket kvist och med ådring i rätt riktning (samt för min del okunskap hur ådringen bäst bör vara)

J JFrisk skrev:
Handöverfräs i bord skulle eventuellt kunna fungera, på frihand är nog lite svårare.

Vad tänker du dig för dimensioner? Känns kanske som det är på gränsen till för stort för handöverfräs.

Jag blir lite nyfiken på vad du har tillgång till för virke? De gånger jag varit på väg att göra liknande har jag haft en tröskel på att hitta virke utan för mycket kvist och med ådring i rätt riktning (samt för min del okunskap hur ådringen bäst bör vara)
De som är tänkt är att göra lite mindre (troligtvis) av en halvregel (45x45), har inte kollat på kvalitet än riktigt, men de va nog bra att du sa de för hade ingen koll. Fräsningen är tänkt att vara lite simpel.

Själva fräsen är nog mindre viktigt än att ha ett riktigt bra frässtål, som förmodligen är dyrare än fräsmaskinen.

Jag skulle hört med lokala snickerier om det finns några, om dom skulle kunna göra själva fräsningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.