22 799 läst ·
30 svar
23k läst
30 svar
Handla verktyg billigt från Tyskland och Storbritannien
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 631 inlägg
För drygt fyra år sedan skrev jag en artikel om att handla verktyg och maskiner via postorder från utlandet. Mycket av det jag skrev då gäller även idag men på en del punkter skiljer sig läget. I den här artikeln jämför jag situationen då och nu samt reder ut om fördelarna med utlandshandel fortfarande finns kvar.
Du kan läsa artikeln här: Handla verktyg billigt från Tyskland och Storbritannien
Du kan läsa artikeln här: Handla verktyg billigt från Tyskland och Storbritannien
Självbyggare
· Stockholm
· 10 289 inlägg
Liten "heads up" på Axminster. De har börjat skeppa via ett ombud till Sverige så deras priser till oss blev ca 20% högre än för britterna.
Rubart.de brukar bli det ställe jag handlar Festool på. Väldigt stor prisskillnad och garanti/registrering gäller även i Sverige.
Rubart.de brukar bli det ställe jag handlar Festool på. Väldigt stor prisskillnad och garanti/registrering gäller även i Sverige.
Aliexpress är verkligen en fantastisk site för ex diverse maskinelement, men Svenska överkonsumtionen av prylar från skräpsajten Wish som gjorde att Postnord slog stop i maskin har tyvärr i princip helt dödat möjligheten att handla från Aliexpress. Postnord har ju gjort deal med Wish så där läggs tull o moms direkt på priset och gör det enkelt att köpa utan strul. Aliexpress gick inte med på den dealen (vad jag läst orka de inte customiza e-handelssystemet för ett så litet antal köpare som Sverige utgör) så därifrån ska paketen in på väldigt osäkra omvägar hos Postnord och den höga adminavgiften ska läggas på och du vet knappt vad du får betala i slutändan.
I övrigt håller jag med om att fördelen med utlandsköp minskat betydligt senaste åren. Hårdvaxoljan från Osmo som många kör med är väl ett kvarvarande ex på något som i princip är halva priset från Tyskland.
I övrigt håller jag med om att fördelen med utlandsköp minskat betydligt senaste åren. Hårdvaxoljan från Osmo som många kör med är väl ett kvarvarande ex på något som i princip är halva priset från Tyskland.
Kan bara hålla med. Jämförde nyss en festool order på ca 2100€ vilket skulle ha kostat över 30k i sverige.R Robert-san01 skrev:
Rubart.de höll konsekvent lägst pris på samtliga produkter jag tittade.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Höga avgifter? De är på 75 eller 125 kronor beroende på om varuvärdet är högre än 1500:-.Ola C skrev:
DHL och Schenker har väl kört med likvärdiga avgifter sedan mammutarna strövade på jorden?
Postnord må vara ärkepuckon i de flesta fallen, men de har inte uppfunnit tullavgifter och moms.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import
Håller helt med. Om man handlar seriöst från Kina så spelar inte 75-125:- någon roll. Det blir billigare än andra källor ändå. Det är bara bra att de strypt små-köpen för enstaka 10or. Det är inte speciellt vettigt att skicka så billiga varor styckpackade i småpaket ända därifrån.S Squall Leonhart skrev:
Nu har ju inte aliexpress någon samskickning av varor utan varje säljare skickar själv, vilket är synd. Håller med om att det är ett otyg att skicka smårpylar i separata paket men "seriöst" va nog lite konstigt ordval. Jag köper seriöst från Kina men som ex min brännstämpel kostade typ 10$, behöver bara 1 under en livstid. Ska jag då köpa 5st så postens avgift ska kännas rimlig? Största fördelen med ali tycker jag är utbudet, visst är det billigt men det är inte prio 1 för mina köp.L largab skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Har man problem med tull och sånt kan man ju försöka hålla sig inom Europa och köpa kit något liknande detta:
https://www.ebay.com/itm/BOSCH-BAG-...=item21257a93e6:g:H34AAOSwBOtZAH9C:rk:47:pf:0
Innehållet kontra priset gör att eventuella Postnordavgifter skulle kännas fåniga att klaga på.
https://www.ebay.com/itm/BOSCH-BAG-...=item21257a93e6:g:H34AAOSwBOtZAH9C:rk:47:pf:0
Innehållet kontra priset gör att eventuella Postnordavgifter skulle kännas fåniga att klaga på.
Vad kostar en likadan brännstämpel att köpa i Sverige ??Ola C skrev:
Nu har ju inte aliexpress någon samskickning av varor utan varje säljare skickar själv, vilket är synd. Håller med om att det är ett otyg att skicka smårpylar i separata paket men "seriöst" va nog lite konstigt ordval. Jag köper seriöst från Kina men som ex min brännstämpel kostade typ 10$, behöver bara 1 under en livstid. Ska jag då köpa 5st så postens avgift ska kännas rimlig? Största fördelen med ali tycker jag är utbudet, visst är det billigt men det är inte prio 1 för mina köp.
Vet ej, enda jag hittar som är brännstämpel.se har inga priser utan man ska kontakta dom.L largab skrev:
Som sagt, utbudet och tillgängligheten har varit de stora anledningarna till mitt aliexpress-shoppande. Finns så mycket saker där som kräver rundringning o företagskonto o gud vet allt om det ska köpas i sverige. Köpt en hel del kugghjul o drivremmar, försök hitta pris på det i sverige.
Jag betalar gärna moms o tull!...och jag gör det helst redan vid köpet likt det görs på wish så jag vet hur mycket slutsumman blir. Sen postnord införde nya bestämmelserna har det dessutom varit massa klydd med köpen från andra sajter och det är detta som stör mig.L largab skrev:
Fast i ärlighetens namn så är ju, som nämnts, bestämmelserna varken nya eller påhittade av Postnord. Det är bara det att de har struntat i reglerna i en herrans massa år. Är nog bara att acceptera att det var kul så länge det varade, men att det knappast skulle vara för evigt.Ola C skrev: