Hej,
Håller på att få taket bytt, och min uppgift är att måla takfotsbrädor och vindskenor, vilket till stor del redan är gjort. Inget är dock sågat än, så jag har endast oljat in ändträet. Det jag kommer åt på plats kommer jag att grunda och måla, men hur gör man med ytor man inte kommer åt, till exempel där takfotsbrädor möter varandra eller där vindskenor möts?
Håller på att få taket bytt, och min uppgift är att måla takfotsbrädor och vindskenor, vilket till stor del redan är gjort. Inget är dock sågat än, så jag har endast oljat in ändträet. Det jag kommer åt på plats kommer jag att grunda och måla, men hur gör man med ytor man inte kommer åt, till exempel där takfotsbrädor möter varandra eller där vindskenor möts?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jo, jag vet att du inte gillar plastfärg. Jag kör, som vi nog pratat om tidigare, med Beckers system, vilket är plastfärg, men baksidan målas inte just för att det ska kunna andas. Brädorna kom grundade från start, så det är antagligen inte Beckers egen grundfärg.
Ändträet är oljat med Beckers Grundolja Plus, men inte målat. Tanken är att en del av det ska monteras i dag av takläggarna. Frågan är om man ska smeta på grundfärg på ändarna också, men den behöver 24 timmar på sig att härda.
Ändträet är oljat med Beckers Grundolja Plus, men inte målat. Tanken är att en del av det ska monteras i dag av takläggarna. Frågan är om man ska smeta på grundfärg på ändarna också, men den behöver 24 timmar på sig att härda.
Det heter vindskivor.I Ironside skrev:Jo, jag vet att du inte gillar plastfärg. Jag kör, som vi nog pratat om tidigare, med Beckers system, vilket är plastfärg, men baksidan målas inte just för att det ska kunna andas. Brädorna kom grundade från start, så det är antagligen inte Beckers egen grundfärg.
Så här skriver Beckers om träfasad så det borde vara giltigt för vindskivor också.
Varför inte använda Beckers snickerifärg i stället på vindskivorna? För då kan du måla båda sidor med gott samvete.
Okay, det får bli grundfärg på ändträ då. Den blir trotts att yttorr ganska snabbt även om den behöver 24 timmar att bli helt härdad.
Det var färgbutiken som ansåg att det var fasadfärg som gällde, men de sa inget om att låta baksidan vara omålad, det fick jag leta upp på egen hand. Så man börjar fundera över hur bra deras råd verkligen är.
Det var färgbutiken som ansåg att det var fasadfärg som gällde, men de sa inget om att låta baksidan vara omålad, det fick jag leta upp på egen hand. Så man börjar fundera över hur bra deras råd verkligen är.
Det viktigaste för butiken är att få sälja mycket färg (ofta), det är sannolikt därför de säljer plastfärg istället för svensk linoljefärg till vindskivor, vattbrädor och liknande snickerier utomhus..I Ironside skrev:
Nu är jag ingen expert, men som jag har förstått det är Fasad Plus från Beckers en modern akrylatfärg som bildar en skyddande film på ytan. Den är diffusionsöppen till viss del, men inte lika öppen som äldre färgtyper som linoljefärg. Färgen bleknar långsamt, ytan kritar mindre och den sägs stå emot UV-ljus och väder bra utan att behöva målas om lika ofta.
Akrylatfärg av god kvalitet är mycket väderbeständig, enkel att underhålla och flagnar sällan om underarbetet är korrekt. Man målar vanligtvis bara framsidan av brädan för att låta baksidan släppa ut eventuell fukt, vilket är standard på nya fasader idag.
Linoljefärg tränger in i träet och ger en mer levande, nästan skimrande lyster. Den kräver däremot regelbundet underhåll i form av tunna ommålningar innan färgen torkar ut eller börjar krita. Sköter man den noggrant kan den hålla i många decennier, men missköts den bleknar och flagnar den snabbare än akrylat.
Kort sagt kräver linoljefärg mer omsorg och tid, men kan då hålla mycket länge, medan akrylatfärg behåller kulören längre och kräver mindre skötsel.
Akrylatfärg av god kvalitet är mycket väderbeständig, enkel att underhålla och flagnar sällan om underarbetet är korrekt. Man målar vanligtvis bara framsidan av brädan för att låta baksidan släppa ut eventuell fukt, vilket är standard på nya fasader idag.
Linoljefärg tränger in i träet och ger en mer levande, nästan skimrande lyster. Den kräver däremot regelbundet underhåll i form av tunna ommålningar innan färgen torkar ut eller börjar krita. Sköter man den noggrant kan den hålla i många decennier, men missköts den bleknar och flagnar den snabbare än akrylat.
Kort sagt kräver linoljefärg mer omsorg och tid, men kan då hålla mycket länge, medan akrylatfärg behåller kulören längre och kräver mindre skötsel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden