Efter 10års konstant renoverande av hus och tomt så är min lärdom att tid är något som saknas. Första åren var ekonomi viktigare och ”det fick ta den tiden det tog”, typ som att handgräva.
Har grävt som ett as, och gillar det fysiska, men det är hopplöst ineffektivt.

Hyrde senaste en bobcat och 1.5T grävare för 7tkr för en helg i stockholm för att flytta ~60 kubik. På vår återvinning får man lämna 1 kubik åt gången så det är ju inte ett alternativ. Beställde hem 2 lastväxlarflak och det som inte fick plats där fylldes ut på andra delar av tomten.

För 10år sedan så hade jag nog handgrävt och kört 60 släp till återvinningen, och hade antagligen varit ok med det.

Men du ska antagligen göra något efter där du har grävt och det gäller ju att ha krafter kvar till det också.

• Gilla
freddy81 och 2 till
  • Laddar…
Det finns ett enormt stort behov av minigrävare för många villaägare Skulle jag vilja påstå. Vi borde organisera oss och köpa in en minigrävare per, säg, 50 hushåll. Kan det vara rimligt? 100 hushåll? 25?

Kostar den 250 000 kr i inköp så blir det 5000 spänn per skalle i inköp för 50 hushåll. Det går ju för böfvelen runt på 25 hushåll! 10 000 i inköp och en grävare på 25 familjer borde vara kanon!

Jag bor i Oxelösund. Vem är på i Nyköping/Oxelösund med omnejd? Och vad fagerlund skall man köpa!!? Måste nog till något slags digitalt upprop på lämpligt sätt för att få något sådant att fungera misstänker jag. En förening. Med stadgar och rutiner. Ordförande måste vi ha och årsmöte med bullar.

• Gilla
Huzzbutt och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
S SideshowBobBuilder skrev:
Ordförande måste vi ha och årsmöte med bullar.
Och de obligatoriska grälen och falangbildandena. För att inte tala om kassörens fiffel som döljs av ordföranden eftersom han avslöjades med att tafsa på supliangens svärdotter. Sedan har vi Johansson som ständigt lämnar tillbaka grävaren utan att ha tankat...

Staffan

• Gilla
  • Haha
atomlab och 13 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och de obligatoriska grälen och falangbildandena. För att inte tala om kassörens fiffel som döljs av ordföranden eftersom han avslöjades med att tafsa på supliangens svärdotter. Sedan har vi Johansson som ständigt lämnar tillbaka grävaren utan att ha tankat...

Staffan
Jävla Johansson...

• Haha
Tokskalle och 1 till
  • Laddar…
Förstår din tanke SideshowbobBulder....... Tror jag tackar nej tack på den där :D

TheImprovisor
Har du ekonomisk möjlighet så köp en bättre begagnad minigrävare som du sedan säljer när projektet är klart.
Då får du både effektiviteten och flexibiliteten

• Gilla
SideshowBobBuilder och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Om du anser att du håller dig i form av att gräva, så ska det göras helt korrekt för att inte få motsatt effekt.

Jag vet inte riktigt hur du resonerar, men att flytta 10 ton jord med en minigrävare gör du snabbare än vad det tar att hämta spaden i garaget...

Vill man gräva för hand av någon annan anledning så fine, men det kommer aldrig bli ekonomiskt försvarbart att ta tjänstledigt för att göra det.
Grävmaskinen har inte ont i ryggen...

• Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hemma hos oss är det stenhård lera i marken. Hackar man med spaden får man lös någon cm åt gången, så det blir inte många hundra kilo uppgrävt per dag...
Samam
useless useless skrev:
Hemma hos oss är det stenhård lera i marken. Hackar man med spaden får man lös någon cm åt gången, så det blir inte många hundra kilo uppgrävt per dag...
Samma här, bara plocka fram borrhammaren och sätta den på slag läge och mjuka upp marken lite. Sedan gick de som smör.

Man behöver dock börja med att göra ett hål och köra de mot.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Lera har jag förvattnat innan det ska grävas, om det är torrt. Visserligen längre förberedelse, men otroligt mycket enklare att gräva i.

Märks stor skillnad även i maskin, i alla fall om maskinen är av lite mindre storlek.

• Gilla
SideshowBobBuilder och 1 till
  • Laddar…
S
Billigast är att låna Högt bland Saarijärvis moar på biblioteket och läsa om hur Jussi dikar ut ett kärr för hand för att kunna odla.
Sen är det bara att ta fram spaden och börja gräva.

• Gilla
SideshowBobBuilder och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Billigast är att låna Högt bland Saarijärvis moar på biblioteket och läsa om hur Jussi dikar ut ett kärr för hand för att kunna odla.
Sen är det bara att ta fram spaden och börja gräva.
Frun uppskattar musklerna jag får. ☺️

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.