Hej
Jag tänkte involvera er i mitt ombygge av ett gammalt skåp, som istället ska bli badrumsmöbel i en skånegård från 1870-talet.
Bakgrunden är att vi inte tycker att det finns nytillverkade som är både vackra och prisrimliga, plus att vi kör väldigt mycket DIY i vilket fall.

Skåpet är ett blocketköp av en ganska välkänd äldre serie som brukar benämnas äpplet. Ett brunt vintage träskåp från en serie kallad äpplet med snidade detaljer och metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handfatet är ett från ikea.
Vitt ovalt handfat från IKEA monterat på ett antikt träskåp.
Skapa konto

Tanken är att handfatet ska sänkas ner till hälften i skåpet. Dock är det inte gjort för det så det kommer bli en hel del pyssel.

Handfatet är cirkulärt, men det kommer inte bli så lätt som att såga ut en cirkel eftersom det sticker ut en grej under blandaren.
Översiktsbild av ett vitt, cirkulärt handfat sett uppifrån med synligt avlopp och utskjutande del under blandarområdet.
Skapa konto

Arbetsgången är tänkt att vara följande.

1. Skapa en mall i kartong
2. Testsåga i en skräpskiva typ osb
3. Såga ut i skivan
4. Modifiera de två lådorna så de bibehåller någon funktion.

Kartongmall klar. Lite osäker på hur precist det måste vara. Tror det ger sig när jag provar på en spillbit Kartongmall placerad ovanpå en vit toalettstol för att kontrollera passformen, med rullmått och trägolv i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Första försöket gick sådär
Vit handfat på en skiva ovanpå en gammal träbock i en verkstad som visar ett pågående projekt.
Skapa konto

Får se om jag kan utgå från den och göra en ny bättre
Träskiva med utskuret cirkelformat hål placerad i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Nästa blev mycket bättre. Visade sig att det var fel och tro att det skulle vara en perfekt cirkel. Något lite äggformad blev bättre.
Äggformad toalettstol på vit botten, illustrerar en del av ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Kaschsten och 1 till
  • Laddar…
Dags att rita av mallen på den faktiska skivan. Blyerts syns verkligen dåligt på mörk ek. Några tips som syns och man får ok precision?

Synd att såga i ett så fint skåp .normalt med den typen av handfat är att det är en fasning i skivan som fatet ligger på, men går nog ändå att fästa. För att inte skramla sänder ytan vid sågning, en plastskiva som har uppritning för hålet på sig och fästas med tex textiltape så går det. En pappskiva kn gå sänder. Såga då lite snålt, någon mm bara, så finns det justeringsmån. Går bra att prova passform med skivan på plats, fatet ska ju bara rakt ner. lite raspa kan det bli.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.