Vägguttag får installeras i område 3 om det föregås av jfb. Område 3 är specificerat i standarden men förenklat kan man väl säga 1,2 meter från duschmunstycket. Man får spana i standarden med sitt specifika fall för att få reda på exakt vad som gäller. Rita en skiss så ska jag förklara vad som gäller för dig.

Erik_D o MickeM.. jag gör en helpudel å ber om ursäkt. naturligtvis
får man inte ha ett uttag utan j.f.brytare och ett visst avstånd från duch o bad ska det vara som ni skrev, samt läste nu att uttaget måste vara på en viss höjd också jag tror det var 150-160cm :-[

Den där lysrampen, om den var avsedd för badrum, så brukar det sitta en isolertransformator till uttaget i armaturen.

Erik, nu blev jag lite nyfiken, betyder ditt svar att det finns fler faktorer som bestämmer utsseendet på zonerna än avstånd till badkar och dusch? Är det bara avstånd till duschmunstycke som behöver beaktas, hur är det med handfat, wc etc?

Räknas avståndet vid golvnivån eller kan man räkna diagonalt i höjdled också? Håller på att försöka planera in ett litet badrum (med handikapskrav) i ett mycket begränsat rum.

En liten sak bara! tänk på att avstånd hit och dit med handd.tork från badkar o duch. glöm inte att handdukar kan vara rejält blöta också, och då krävs bra ipklass oavsett var den sitter :P

Hempularen: Det finns en uppsjö olika sorters kabiner duchväggar m.m varför det inte går att svara på frågan ang avstånden förrens man vet vad det är för sorts kar / kabin / vägg man köpt. Vad det gäller handfat gäller 60 cm från spolmunstycke åt alla håll. För att klassas som område 3.

Avståndet gäller vid golvnivå. Det hela är en smula luddigt, man kan säga såhär att säkerhetsavstånden aldrig får minskas, men kan behöva ökas med tanke på användningen i rummet, det är upp till varje elektriker att bedöma.

Just badrum är den fråga jag fått titta i föreskrifterna flest antal gånger i mitt yrkesliv, det är jäklit besvärligt att förklara för kunden, dom tycker allt som oftast att man gör inredningen omöjlig för dom.

Det gör inte saken lättare att föreskrifterna ändras hela jävla tiden.
Vid nybyggnationer har oftas en konsult ritat elen å då är det aldrig några problem, däremot vid rot jobb har ja sett många felaktiga installationer gjorda av elektriker. Så tyvärr har inte kunskapen om elanläggningar i badrum sipprat igenom organisationen.

Var hittar man föreskrifterna?

Min plan för vår ombyggnad är att försöka göra så mycket som möjligt själv, men hitta en elektriker som dels kan godkänna och ev "rätta" projekteringen, och sedan åtminstonde låta mig dra VP rör själv, sedan får jag väl försöka diskutera hur mycket mer elektrikern vågar låta mig göra och ändå godkänna. Jag vill under inga omständigheter ta det i drift utan att en elektriker åtminstonde tittat och känt på kopplingarna. (Sedan vill jag nog efterkontrollera elektrikerns kopplingar, för jag har nästan strukit med på en felkoppling en elektriker gjorde en gång).

Så jag vill gärna försöka planera in även elen i badrummet så "rätt" som möjligt innan elektrikern tittar på ritningen.

Erik_D skrev:
Vad det gäller handfat gäller 60 cm från spolmunstycke åt alla håll. För att klassas som område 3.

Är detta taget ur SFF eller ur en standard?

Det är taget ur mitt minne ;)

Ska dubbelkolla me föreskrifterna imorrn, dom ligger i bilen o d e så satans blaskigt o gå ut o hämta dom nu ;)

Hej, så här sitter vår handdukstork. Den är ju fast installerad, men är det rätt?

//Micke

• DSC01587.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är anslutningdosan och torken minst IP44 ser jag inget problem med den installationen.

trevik skrev:
Hej, så här sitter vår handdukstork. Den är ju fast installerad, men är det rätt?

//Micke
Ta bort handduken och ta ett nytt foto som visar hela handdukstorken.

Spinner vidare på frågan om handdukstorkar. Tänkte sätta upp en en eltork på väggen mittemot duschen som är en öppen duschlösning (ej duschkabin). Kan väl jämföras med att installera en tork i en duschkabin. Avståndet till väggen är ca 130 cm. Är det tillåtet? I så fall, vilken höjd måste eldragningen sitta på (dold elanslutning "rätt in i torken", Nordhem)?

Hälsningar
Henrik

Det är avståndet till duschmunstycket som styr vilken zon den anses sitta i. I övrigt enl. zondiskussionen ovan.

Låter bra men samtidigt lite konstigt... i mitt fall finns ju risken att man duschar rakt på torken (och därmed el-anslutningen). Man kan ju tycka att höjden borde vara minst lika viktig eftersom det är större risk för stänk längre ner? Låter ju hur som helst som att det bara är att köra så länge torken håller IP44 och det finns jordfelsbrytare installerat?

Hälsningar
Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.