96 716 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Hur var det nu med cancel-culture, ett begrepp du tidigare visade att du inte förstod betydelsen av och nu hotar du med bängen! Kan det bli tydligare?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Håller du på med manplaining nu också?Thomas59 skrev:
Att medvetet tolka berättigad, eller för all del oberättigad kritik med hat är en annan vänsterspecialitet. Syftet är ofta att tysta meningsmotståndare eller så visar man bara att man är en lättkränkt snöflinga, eller i bästa fall bara språkligt varierad.
Exemplen är otaliga där debattörer, och även vänstermedia (tex SVT) ondgjort sig över hat som de möter i kommentarsfälten när det egentligen handlar om kritik. Oftast berättigad sådan.
Sen ska jag inte förneka att det finns lågpannade individer som i brist på språklig förmåga uttrycker hat men dessa personer brukar tack och lov vara i minoritet.
Förekomsten av sk hat brukar sen användas som anledning till att stänga kommentarsfälten när den egentliga anledningen är att man inte klarar av att ta kritik eller inte klarar av att argumentera för sina åsikter. Stängda kommentarsfält förekommer nästan uteslutande på vänsterkanten.
Jag har inte påstått att vare sig du eller Anders hatar ordet "hen", däremot finns det ju andra som hoppar in med enstaka inlägg i tråden som uttrycker sig mycket värre än vad ni gör. En minoritet men de finns i tråden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Nej mansplaining vore mig främmande. Har dock inte sett några inlägg i tråden som uttrycker hat, men jag kan ju ha missat det. Du får gärna ge exempel.BirgitS skrev:
Sedan, att försöka förminska någons (mina) åsikter genom att hävda att det är mansplaining är ytterligare ett debattknep som vänstern gillar.
Börjar tro att du sitter med någon bok om ohederliga debattekniker som du botaniserar i.
Då kan jag rekommendera att du även läser boken Empirisk semantik av den norska språkfilosofen Arne Naess. Där hittar du ytterligare inspiration.
Ett annat praktverk som jag tror du skulle kunna ha nytta av är boken Exelsior av Göteborgaren och raggaren Lars Olov Bengtson, även kallad L.O.B. Han myntade det odödliga uttrycket: ”Så fort vi diskuterar ska du komma dragandes med DINA j-a åsikter”. Boken är även i övrigt laddad med kloka betraktelser och visdomsord.
Det är nog snarare så att det är motståndet mot ordet som signalerar något idag, åtminstone inom befolkningen med högre utbildning i större städer som i högre grad tenderar att korrelera med mer liberala/utvecklingsorienterade värderingar.Thomas59 skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Visst är det så. Tror att användandet av ordet hen definitivt fått större genomslagskraft om det inte hade förknippats med pk/woke/vänster, även om jag själv aldrig skulle använda ordet då det inte bara förfular språket utan också är helt onödigt.S saltis99 skrev:
Andra ord som samma grupp ”kidnappat” är tex feminism och värdegrund. Det första helt onödigt. Räcker med att säga att man är för att alla ska ha samma förutsättningar. Det andra för att det bara är snömos.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Hur går det @AndersMalmgren, hittat nått än?13th Marine skrev:
Jag tycker absolut INTE det är OK att du uttrycker dig negativt om "hen" varje gång någon använder ordet, och när det inte är ämnet i diskussionen.A AG A skrev:
Denna tråd började för att du svarade förlöjligande på nedanstående inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt svar hade ingenting med frågan att göra och var oförskämt. Jag tycker att det hade varit en bra lösning att ta bort dit inlägg istället för att lägga den som trådstart i en ny tråd.
Du borde absolut skämmas för dit barnsliga beteende och det har på inget sätt med fritt diskussionsklimat att göra (eller vilka termer nu användes i diskussionen)
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Verkar som han vänder sig direkt till grannen och fråga om denna "ni" kan tänka sig utöka parkeringen utan att först fråga TSharry73 skrev:
Jag tycker absolut INTE det är OK att du uttrycker dig negativt om "hen" varje gång någon använder ordet, och när det inte är ämnet i diskussionen.
[bild]
Ditt svar hade ingenting med frågan att göra och var oförskämt. Jag tycker att det hade varit en bra lösning att ta bort dit inlägg istället för att lägga den som trådstart i en ny tråd.
Du borde absolut skämmas för dit barnsliga beteende och det har på inget sätt med fritt diskussionsklimat att göra (eller vilka termer nu användes i diskussionen)
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Tycker man ska hålla ett värdigt debattklimat men kritik måste man tåla. Kan avslöja att det kliar i fingrarna när någon skriver hen, särskriver eller använder de/dem felaktigt men vad jag vet har jag aldrig kommenterat det i någon tråd, om inte ämnet varit just språkvård.harry73 skrev:
Jag tycker absolut INTE det är OK att du uttrycker dig negativt om "hen" varje gång någon använder ordet, och när det inte är ämnet i diskussionen.
[bild]
Kan sedan konstatera att TS, i den skärmdump på inlägg som du klippt in i ditt inlägg, lika väl kunde ha skrivit ”de” eller ”grannen” …vill utöka sin gräsmatta, eller till och med ”dom” vill utöka. Skulle det falla mig in att kommentera i den tråden? Nej, men jag hade nog, bakom mitt tangentbord, reagerat på hur ”hen” gjorde att meningen kändes krystad.
Ah, det gör mig ingenting, skulle jag har råkat vara för hygglig så någon känt sig onödigt välkommen och därför mått onödigt bra den dagen så tar jag den också, kanske tom blir glad själv av att ha behandlat någon väl!Thomas59 skrev: