96 716 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Nu gissar jag att du missade ett "inte". Två fel gör inte ett rätt.A AG A skrev:
Det är dessutom skillnad på att ta bort inlägg som är off-topic eller på annat sätt bryter mot forumets regler och att ta bort inlägg bara för att de innehåller ett ord som du ogillar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Ja, och man behöver inte ha köpt ett helt åsiktspaket oavsett vilken sida man är på i den här frågan, vilket frågan om homosexualitets- och transaspekterna som våra svar här säkert är inklämda mellan visar.Alfredo skrev:
Håller med. I tråden är det dock flera som argumenterat att man ska hålla språket så kort och koncist som möjligt genom att exempelvis inte avslöja snickarens kön i sammanhang när detta avslöjande egentligen inte behövs eller tillför något. Alltså att det av någon anledning skulle vara av ondo att nämna att snickaren är en hon, eller han.
Man får ibland ta att ens åsikter sammanblandas med andras även om de kanske inte är så överlappande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Du har tydligen följt med dåligt i tråden men som upplysning så finns (fanns?) det inlägg där det typ stod att allt utom heterosexuellt sex var onaturligt och alla känslor, kunskap etc. i den riktningen bland barn måste motarbetas av föräldrar och samhälle.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Så inget hot eller hot om våld mot person då? Helt okej mao.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Som @AG A skrev:UlrikaSpg skrev:
Varför låtsas som att men inte vet om könet på en person om man vet det? Det tycker jag blir rätt löjligt.A AG A skrev:
Låter inte exempelvis: "Jag älskade min morfar när jag var liten. Hen var en underbar person som lärde mig allt om naturen. Tyvärr har hen gott bort nu." rent ut sagt skitlöjligt?
Och nu tripplades helt plötsligt min användning av ordet...
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Och du påstår att du ser den typen av användning ofta?Alfredo skrev:
Som @AG A skrev:
Varför låtsas som att men inte vet om könet på en person om man vet det? Det tycker jag blir rätt löjligt.
Låter inte exempelvis: "Jag älskade min morfar när jag var liten. Hen var en underbar person som lärde mig allt om naturen. Tyvärr har hen gott bort nu." rent ut sagt skitlöjligt?
Och nu tripplades helt plötsligt min användning av ordet...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg