TheImprovisor
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hata är ett starkt ord. Men tom du inser väl att om man ogillar användandet av hen inte betyder man ogillar HBTQ personer?
Nej, det betyder bara att man ogillar och vill banna deras vilja, och rätt, att använda ordet hen.

TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Och exakt varför är det så upprörande för dig?
För mig är det nog inte upprörande men tämligen löjligt. Respekten för skribenten sjunker en aning och det borde inte vara i skribentens intresse.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Nej, det betyder bara att man ogillar och vill banna deras vilja, och rätt, att använda ordet hen.
De får väl använda det hur mycket de vill. Men pracka inte på mig ordet.

TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är det nog inte upprörande men tämligen löjligt. Respekten för skribenten sjunker en aning och det borde inte vara i skribentens intresse.
"Tämligen löjligt"?
Varför då?

BirgitS
A AG A skrev:
I det här fallet svarade jag på ett inlägg där det föreslogs att, vi med en annan uppfattning, skulle få uttrycka oss. Tycker du att det är okej?
Nu gissar jag att du missade ett "inte". Två fel gör inte ett rätt.

Det är dessutom skillnad på att ta bort inlägg som är off-topic eller på annat sätt bryter mot forumets regler och att ta bort inlägg bara för att de innehåller ett ord som du ogillar.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Håller med. I tråden är det dock flera som argumenterat att man ska hålla språket så kort och koncist som möjligt genom att exempelvis inte avslöja snickarens kön i sammanhang när detta avslöjande egentligen inte behövs eller tillför något. Alltså att det av någon anledning skulle vara av ondo att nämna att snickaren är en hon, eller han.
Ja, och man behöver inte ha köpt ett helt åsiktspaket oavsett vilken sida man är på i den här frågan, vilket frågan om homosexualitets- och transaspekterna som våra svar här säkert är inklämda mellan visar.

Man får ibland ta att ens åsikter sammanblandas med andras även om de kanske inte är så överlappande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Hata är ett starkt ord. Men tom du inser väl att om man ogillar användandet av hen inte betyder man ogillar HBTQ personer?
Du har tydligen följt med dåligt i tråden men som upplysning så finns (fanns?) det inlägg där det typ stod att allt utom heterosexuellt sex var onaturligt och alla känslor, kunskap etc. i den riktningen bland barn måste motarbetas av föräldrar och samhälle.

BirgitS
Det är det väl inte heller någon som har försökt göra. Däremot är det ju en del som försöker få andra att ändra sitt språk.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har tydligen följt med dåligt i tråden men som upplysning så finns (fanns?) det inlägg där det typ stod att allt utom heterosexuellt sex var onaturligt och alla känslor, kunskap etc. i den riktningen bland barn måste motarbetas av föräldrar och samhälle.
Så inget hot eller hot om våld mot person då? Helt okej mao.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är det väl inte heller någon som har försökt göra. Däremot är det ju en del som försöker få andra att ändra sitt språk.
Och då främst hen-förespråkarna som försöker tvinga på oss andra ordet

• Gilla
  • Haha
tank77 och 2 till
  • Laddar…
"Tämligen löjligt"?
Varför då?
Som @AG A skrev:

A AG A skrev:
Exempelvis när man säger "hen" om folk, som det är uppenbart vilket kön de har.
Varför låtsas som att men inte vet om könet på en person om man vet det? Det tycker jag blir rätt löjligt.

Låter inte exempelvis: "Jag älskade min morfar när jag var liten. Hen var en underbar person som lärde mig allt om naturen. Tyvärr har hen gott bort nu." rent ut sagt skitlöjligt?

Och nu tripplades helt plötsligt min användning av ordet...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Du är helt fri att utesluta det ordet ut din aktiva vokabulär. Jag lovar.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Du är helt fri att utesluta det ordet ut din aktiva vokabulär. Jag lovar.
Bra, och jag är fri att slänga CV med ordet direkt i papperskorgen

• Gilla
  • Haha
tank77 och 4 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
Som @AG A skrev:

Varför låtsas som att men inte vet om könet på en person om man vet det? Det tycker jag blir rätt löjligt.

Låter inte exempelvis: "Jag älskade min morfar när jag var liten. Hen var en underbar person som lärde mig allt om naturen. Tyvärr har hen gott bort nu." rent ut sagt skitlöjligt?

Och nu tripplades helt plötsligt min användning av ordet...
Och du påstår att du ser den typen av användning ofta?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Och då främst hen-förespråkarna som försöker tvinga på oss andra ordet
Kan du länka till när någon försökt tvinga dig att använda hen?

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.