96 716 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Kort och koncist hade nog varit bra. Jag skrev nog lite för mycket för du begrep tydligen inte.Alfredo skrev:
Håller med. I tråden är det dock flera som argumenterat att man ska hålla språket så kort och koncist som möjligt genom att exempelvis inte avslöja snickarens kön i sammanhang när detta avslöjande egentligen inte behövs eller tillför något. Alltså att det av någon anledning skulle vara av ondo att nämna att snickaren är en hon, eller han.
1. Jag har inte förespråkat kort och koncist för att inte avslöja snickarens kön
2. Jag har inte sagt att det är av ondo att att nämna snickarens kön
3. Jag skrev om en hantverkare, inte en snickare
Om du inte förstår texten så kan du väl fråga istället för att helt misstolka. Jag har inte en blekaste aning om vilket kön hantverkaren har. Det är en väldigt märkligt tolkning att jag skulle anse det vara av ondo att nämna könet, när det är så att jag inte vet.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
AndersMalmgren skrev:
*Befintlig.AndersMalmgren skrev:
Skall du svänga dig med fina ord så se till att göra det rätt.
Jag har svårt att ta människor som inte skriver rätt, och använder rätt form av genus, på allvar. Skulle slänga deras CV direkt i papperskorgen.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ett intressant inlägg att läsa och smaka på hur det känns att läsa. För mig känns det som att det läggs en blöt grå slöja över texten som gör den svår att ta till sig och förstå. I detta fall troligen för att det inte finns några som helst motiv att använda ordet på tre bokstäver som ska anses könsneutralt. Snarare tvärtom.Lill72 skrev:
Tror att det handlar om att man inte är van att använda ordet hen och därför hakar upp sig vid läsning, plus att man kanske inte vill bli påtvingad att använda det eftersom det tyvärr fått en politisk laddning.
I utkanten av den lilla, lilla staden låg en gammal förfallen trädgård. I trädgården låg ett gammalt hus, och i huset bodde Pippi Långstrump. Hen var nio år, och hen bodde där alldeles ensam. Inga föräldrar hade hen, och det var egentligen rätt skönt, för på det viset fanns det ingen som kunde säja till hen, att hen skulle gå och lägga sig, just när hen hade som allra roligast, och ingen som kunde tvinga hen att äta fiskleverolja, när hen hellre ville ha karameller.
En gång i tiden hade Pippi haft en förälder som hen tyckte förfärligt mycket om, ja, hen hade förstås haft en annan förälder också, men det var så länge sedan, så det kom hen inte alls ihåg. Föräldern hade dött, när Pippi bara var en liten, liten unge, som låg i vaggan och skrek så förskräckligt, att ingen kunde vara i närheten. Pippi trodde, att hens förälder nu satt uppe i himlen och kikade ner på sitt barn genom ett litet hål, och Pippi brukade ofta vinka upp till hen och säja:
- Var inte ängslig! Jag klarar mej alltid!
I just fallet Pippi så bör man inte glömma bort att författaren hade för avsikt att framställa en individ av kvinnligt kön som utomordentligt, stark, modig, smart, allt detta fullt begripligt och motiverat både i dåvarande tidsanda och i nutid, men blir helt obegripligt om man skriver om texten på nyspråk. Som sagt, ett mycket intressant exempel jag tackar för det.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Fick nyss en enkät tillsänt från några Chalmersforkare om solcellsinvesteringar. Var villig att hjälpa till i viktiga frågor. Men omkring fråga 11 började dom med "hen" i frågorna. Detta fick mig att avbryta svaren. Jag bara ogillar ordet, och kanske ännu mer syftet med ordet. Orwellskt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
-Hen sa BillT Thomas_Blekinge skrev:
-Inkluderande sa Bull
Nu förlöjligar ju du mig, på ett mycket barnsligt sätt.harry73 skrev:
Den stora frågan är litegrann vad ämnet är, och eftersom den startade med ditt otroligt barnsliga svar i en annan tråd, tycker jag att det hör till ämnet att diskutera om det är ok att förlöjliga "hen" som du gör.
Den frågan tycker jag är otroligt viktig att diskutera.
Sedan vet jag inte om jag är än av de flitigaste skribenter i tråden. Detta är mitt 22 inlägg i en tråd med över 1100 inlägg, dvs jag skrev bara 2%. @AndersMalmgren skrev redan fler i hans off topic direktörssvammel.
Jag kanske är en av de seriösare skribenter och den rollen tar jag gärna
Inte tillför ditt inlägg något i tråden heller. Kanske ska vi anmäla, och få dig avstängd.
Det verkar ärligt talat som om du, och några andra, anser att ni har förtur på att tolka inlägg, åt vad som är "rätt och fel".
Thomas59 skrev:
Tycker man ska hålla ett värdigt debattklimat men kritik måste man tåla. Kan avslöja att det kliar i fingrarna när någon skriver hen, särskriver eller använder de/dem felaktigt men vad jag vet har jag aldrig kommenterat det i någon tråd, om inte ämnet varit just språkvård.
Kan sedan konstatera att TS, i den skärmdump på inlägg som du klippt in i ditt inlägg, lika väl kunde ha skrivit ”de” eller ”grannen” …vill utöka sin gräsmatta, eller till och med ”dom” vill utöka. Skulle det falla mig in att kommentera i den tråden? Nej, men jag hade nog, bakom mitt tangentbord, reagerat på hur ”hen” gjorde att meningen kändes krystad.
Kul att se när folk blir ägda men försöker göra en snygg räddning
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag har raderat ett antal personliga påhopp. Diskutera sakligt och visa varandra respekt, tack.
/Moderator
/Moderator