96 715 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Jag ser inte ner på dem. Sossedravel. Jag ser på saker som företagare. Då premierar man kompetens och för att göra det så straffar man inkompetens.BirgitS skrev:
Det handlar inte om försäkringar eller om hur de som ska sköta om den skadade personen ska vara betalda utan om hur de personerna ska ha för personlighet. Ska de se nedvärderande på alla andra som inte är mer kompetenta eller ska de ha mycket empati med andra?
Vill du att du eller ditt barn ska skötas om av arroganta människor som tycker att mindre kompetenta personer (vilket ju är du eller ditt barn i den situationen) är skit eller ska de vara fulla av empati och kunna ta hand om de skadade?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Ytterligare några små detaljer: Din försäkring har ingen annan än du nytta av. Du är också utlämnad till ditt försäkringsbolags välvilja att teckna försäkring och att ersätta dig.AndersMalmgren skrev:
Rökare? Sorry, då blir din premie tre gånger högre. Född med hjärtfel? Sorry, då kan vi inte försäkra dig. Diabetes? Sorry, då blir det ingen ersättning. Typ så.
Alla försäkringsbolag väger premie mot risk.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Du får googla hur det fungerar i länderna jag nämde. Det finns tydliga förpliktelser bolagen som vill erbjuda detta måste följa. Och du har alltid en offentliga försäkringen att falla tilbaka på om de privata inte vill försäkra dig. (Som åter igen är bättre en den svensak välfärden)UlrikaSpg skrev:
Ytterligare några små detaljer: Din försäkring har ingen annan än du nytta av. Du är också utlämnad till ditt försäkringsbolag välvilja att teckna försäkring och att ersätta dig.
Rökare? Sorry, då blir din premie tre gånger högre. Född med hjärtfel? Sorry, då kan vi inte försäkra dig. Diabetes? Sorry, då blir det ingen ersättning. Typ så.
Alla försäkringsbolag väger premie mot risk.
Stefan Bengtsson skrev:
Säger ni inte att allt löser sig till det bästa då henanhängarna hamnar bland likasinnade och vice versa?Fairlane skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
"Min bror har ett problem. Hen har...."harry73 skrev:
Finns det på allvar någon i Sverige som på allvar inte vet hur man KAN använda "hen"? Jag tror att alla i Sverige (kanske med undantag för unga barn) vet vad "hen" betyder och hur man kan använda det.
Jag tror att tråden existerar eftersom det finns en grupp människor som inte gillar ordet "hen" och vad de tror ordet står för, och att de aktivt försöker förhindra användandet av "hen" genom förlöjliga de som använder ordet och genom att ta fokuset från sakfrågan och därmed försvårar kommunikationen när man använder "hen". Det är dessa personer som för ett kulturkrig.
Och för att bevisa att tråden inte började pga att någon inte förstod betydelsen av "hen", citerar jag startinlägget, som bara har ett syfte att förlöjliga ett annat inlägg i en annan tråd. Det var väl bra att en moderator bröt loss denna sidodiskussion
"Min mamma är snäll. Hen är.."
Två exempel där man missbrukar och inte fattar dess användningsområde. Sådant som får oss "motståndare" ännu mer trötta på ordet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
På pappret? kan du visa mig detta papper?AndersMalmgren skrev:
De duktiga byter jobb för att företagen gömmer sig bakom budgetar och fastnar på märket. Det finns ingen som hindrar företag att ge mer i löneökningar är vad märket säger, speciellt om man vill behålla kompetent personal, oftast kan de ju skaka fram pengarna när man väl säger upp sig.
Jag har själv bytt jobb av den anledningen, men jag beskyller inte facket utan företagens egna kortsiktighet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
I praktiken skulle det ju stå.13th Marine skrev:
På pappret? kan du visa mig detta papper?
De duktiga byter jobb för att företagen gömmer sig bakom budgetar och fastnar på märket. Det finns ingen som hindrar företag att ge mer i löneökningar är vad märket säger, speciellt om man vill behålla kompetent personal, oftast kan de ju skaka fram pengarna när man väl säger upp sig.
Jag har själv bytt jobb av den anledningen, men jag beskyller inte facket utan företagens egna kortsiktighet.
Nej många byter jobb för att företaget inte kan ge individen högre lön pga facket. På pappret går det, men facket ställer sig på tvären på alla möjliga sätt. Tom här på forumet finns det lönesättande chefer som utteyckt frustration över just det
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Så du baserar ditt uttalande på ett enda inlägg på detta forum?AndersMalmgren skrev:
Ja, jag har också läst det, och där har vi ju ett fall där man inte samarbetar.
Jag har i övrigt aldrig hört talas om att ingenjörsfacken satt sig på tvären om att någon skulle tjäna för mycket. Utan när facket är engagerade i löneförhandlingar så handlar det om när någon ligger väldigt lågt i lön jämfört med andra, men då jobbar man givetvis på att lyfta denna istället.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Nej det var ett exempel enbart från detta forum. Det sker precis hela tiden.13th Marine skrev:
Så du baserar ditt uttalande på ett enda inlägg på detta forum?
Ja, jag har också läst det, och där har vi ju ett fall där man inte samarbetar.
Jag har i övrigt aldrig hört talas om att ingenjörsfacken satt sig på tvären om att någon skulle tjäna för mycket. Utan när facket är engagerade i löneförhandlingar så handlar det om när någon ligger väldigt lågt i lön jämfört med andra, men då jobbar man givetvis på att lyfta denna istället.
Det är ju inte en slump drakarna har mycket lägre lön än mindre bolag.
80 tusen kan du aldrig få som utvecklare på Ericsson tex
LO håller inte med dig!AndersMalmgren skrev:
Stoppar kollektivavtalet min chef från att höja min lön?
Nej. När fackförbundet och arbetsgivaren väl har kommit överens om ett avtal är man överens om vad som gäller på arbetsplatsen.
I kollektivavtalet finns till exempel en lägsta nivå för lönen.
Men din arbetsgivare kan så klart fortfarande betala en högre lön!
https://fakta.lo.se/vad-ar-kollektivavtal/
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Nej precis, på pappret, men i praktiken hämmar det ändå lönernaD Dilato skrev:LO håller inte med dig!
Stoppar kollektivavtalet min chef från att höja min lön?
Nej. När fackförbundet och arbetsgivaren väl har kommit överens om ett avtal är man överens om vad som gäller på arbetsplatsen.
I kollektivavtalet finns till exempel en lägsta nivå för lönen.
Men din arbetsgivare kan så klart fortfarande betala en högre lön!
[länk]
Så om jag t ex skulle skriva:A AG A skrev:
"Min bror har ett problem. Hon har ..."
"Min mamma är snäll. Han är ..."
Skulle du då tröttna på "han" och "hon" och i stället börja använda "hen" istället?
Skulle det inte vara enklare för dig att bara acceptera att du inte gillar "hen" och allt ordet står för och sedan bara inte använda ordet?
Skulle då någon använda "hen" och du skulle inte förstå vad hen menar med det och du skulle vara uppriktigt intresserat av att veta det. Ja då kan man ju ställa frågan.
Men på något sätt tror jag inte det var därför du skrev trådstarten.