C
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Personligen anser jag hen vara ett förfärligt praktiskt litet ord.
Kan på sätt och vis hålla med, men man får också ställa sig frågan varför de flesta språk klarat sig utan ett könsneutralt pronomen i ~1 000 år. Varför känns det så förfärligt praktiskt just i vår tid?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kommer nog att dröja väldigt länge innan hen blir opolitiskt.
Det är skillnad på sammanhang.
1) Där könet är oväsentligt/okänt = opolitiskt
2) Där personen inte vill beskrivas som han/hon - risk för politisering

1) är tveklöst vanligast och bör därför vara normerande. Men om man inte ser/förstår/orkar inse skillnaden mellan 1) och 2) så är det inte mycket jag kan göra, annat än att fortsätta använda hen i alla relevanta sammanhang.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och hur vet du hur jag vill att världen skall vara? Jag diskuterar ett pronomens vara och användning. Personligen anser jag hen vara ett förfärligt praktiskt litet ord. Att utifrån det, som du gör, dra en slutsats om hur jag vill att världen skall se ut är ett ganska långt steg.
Vad du än läser av mig så tycks det leda till missförstånd.

Jag har inte skrivit något om hur du vill att världen ska vara. Jag har skrivit att jag skiljer på hur världen är och hur jag vill att den ska vara. Detta är en av mina viktigaste insikter i livet och grunden för hela mitt professionella liv. Du har uppgivit att du inte gör detta.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan på sätt och vis hålla med, men man får också ställa sig frågan varför de flesta språk klarat sig utan ett könsneutralt pronomen i ~1 000 år. Varför känns det så förfärligt praktiskt just i vår tid?
Ganska många språk har det redan.

C
S saltis99 skrev:
Ganska många språk har det redan.
Vilka då?

D djac skrev:
Jag skulle säga att det redan har hänt, uppfattar det som ett mycket litet gäng som som håller fast i sin uppfattning, de låter dock mer än genomsnittet, resten har gått vidare, -cirkulera, inget att se!
Jag tror vi är ganska få som använder hen. Säkert finns en inte obetydlig mängd som inte bryr sig ett skvatt men som inte har det i sin egen aktiva vokabulär, men att tro att det är vida spritt bland folk – nja.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilka då?
Det fanns en lista tidigare i tråden. Men även t ex engelska.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror vi är ganska få som använder hen. Säkert finns en inte obetydlig mängd som inte bryr sig ett skvatt men som inte har det i sin egen aktiva vokabulär, men att tro att det är vida spritt bland folk – nja.
Vanligt i media

Jag diskuterar ett ord, ett pronomen. Mänskliga rättigheter är ett annat ämne.
Du fortsätter dessutom din polarisering: "Ni vänsterblivna". Du har inte en aning om mina politiska preferenser och bör därför inte stoppa in mig i ett av dig förutbestämt fack.

I övrigt kan jag meddela att Hbtqi-mänbiskor förföljs även i Sverige, vilket lätt framgår även i denna tråden.
Inte i närheten av hur det sker i mindre progressiva länder. Men det är såklart tragiskt det sker även här. Men diskussion om pronomen kommmer Inte lösa det på samma sätt som diskussionen om vad man ska kalla no go zoner inte löste situationen med dessa områden.

D
C cpalm skrev:
Vi har haft och har många ord som kan användas utan att köna, kunden, bagaren, vederbörande, personen, osv, ingen jag känner har skrämts och känt sig tvungen att säga "kundan" för en kvinna. Det här går bra, ingen behöver oroa sig och sitta och jämföra ordböcker för att matcha ord mellan språken.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad du än läser av mig så tycks det leda till missförstånd.

Jag har inte skrivit något om hur du vill att världen ska vara. Jag har skrivit att jag skiljer på hur världen är och hur jag vill att den ska vara. Detta är en av mina viktigaste insikter i livet och grunden för hela mitt professionella karriär. Du har uppgivit att du inte gör detta.
Hur drar du de slutsatserna ur det jag skrivit?

Ord kommer. Ord går. Det är så världen ser ut. Jag har inte anfört något, så vitt jag vet, som motsäger det. Jag har heller inte, såvitt jag vet, anfört något som antyder att jag önskar att det vore på annat sätt.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
D
S saltis99 skrev:
Vanligt i media
Absolut och i utbildnings och akademiska världen ännu mer, på alla nivåer.

• Gilla
vbg-1 och 1 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
så är det inte mycket jag kan göra, annat än att fortsätta använda hen i alla relevanta sammanhang.
Så gör jag med. Har hittills använt det exakt en gång. :D

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du är väldigt säker på din sak och vet hur framtiden kommer att se ut. Det misstaget har många gjort genom åren. Vi får se hur hen utvecklas som möjligt framtida pronomen. Jag har uppriktigt ingen aning och det spelar mig ingen roll heller.
Ja men absolut, alla är säkra på att språket kommer fortsätta utvecklas och att en del inte kommer hänga med i utvecklingen, det är jag helt bergsäker på, och sen lite till säker ovanpå det.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte i närheten av hur det sker i mindre progressiva länder. Men det är såklart tragiskt det sker även här. Men diskussion om pronomen kommmer Inte lösa det på samma sätt som diskussionen om vad man ska kalla no go zoner inte löste situationen med dessa områden.
Det har väl ingen heller påstått, åtminstone inte jag.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.