96 731 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
För att du låter det vara det.AndersMalmgren skrev:
Jag förstår inte hur ett pronomen kan provocera så till den grad att det föranleder hundratals indignerade inlägg på ett byggforum.
Nu var det inte heller ordet jag avsåg med min kommentar till ditt inlägg. Det förstår du nog om du läser, och förstår, vad du skrivit.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Jag är betydligt mer orolig för de saker vi inte talar om än vilka ord vi använder när vi talar om saker.AndersMalmgren skrev:
Jag tycker att det finns en nytta med att kunna tala om saker könsneutralt utan diverse krumbukter. Vill lärare inte kallas fröknar (i synnerhet inte av vuxna människor) kan jag förstå det och försöka tillmötesgå det, även om jag inte vet hur man skiljer en förskolelärare och en barnskötare åt.
Det ändrar inte att vi inom skolan har problem med att den i hög grad är av kvinnor för flickor. Det är i mina ögon ett viktigare politiskt samtal som jag i sammanhanget hellre skulle föra än att fastna i frågor om titlar och pronomen.
Om jag i och med det gör mig till en nyttig idiot för extremister får stå för dig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Jag säger samma sak som jag sade sådär tusen inlägg tillbaka, könsneutrala pronomen gör inte att homosexuella slipper bli förföljda i länder som Ryssland. Allt ni på vänstern gör är metadiksussion. Men några faktiskta lösningar som faktiskt hjälper HBTQ-personer har ni inte.UlrikaSpg skrev:
Samma skit som för några år sedan när man diskuterade meta igen om det ska heta utsatta områden, ghetto eller no go zone.
Att hen är ett polariserande ord.UlrikaSpg skrev:
Och jag förtydligar med tanke på ditt inlägg ovan där du antyder att du inte skiljer på hur världen är och hur du vill att den ska vara: Jag uttalar mig nu om hur jag uppfattar att världen och människorna är. Jag uttalar mig alltså inte om hur jag vill att den ska vara.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Jag diskuterar ett ord, ett pronomen. Mänskliga rättigheter är ett annat ämne.AndersMalmgren skrev:
Jag säger samma sak som jag sade sådär tusen inlägg tillbaka, könsneutrala pronomen gör inte att homosexuella slipper bli förföljda i länder som Ryssland. Allt ni på vänstern gör är metadiksussion. Men några faktiskta lösningar som faktiskt hjälper HBTQ-personer har ni inte.
Samma skit som för några år sedan när man diskuterade meta igen om det ska heta utsatta områden, ghetto eller no go zone.
Du fortsätter dessutom din polarisering: "Ni vänsterblivna". Du har inte en aning om mina politiska preferenser och bör därför inte stoppa in mig i ett av dig förutbestämt fack.
I övrigt kan jag meddela att Hbtqi-mänbiskor förföljs även i Sverige, vilket lätt framgår även i denna tråden.
Ja, från att ha konstaterat att det är ett praktiskt och mer modernt ord än vederbörande så är vi snubblande nära -don't say gay, oerhört märkligt.S saltis99 skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Och hur vet du hur jag vill att världen skall vara? Jag diskuterar ett pronomens vara och användning. Personligen anser jag hen vara ett förfärligt praktiskt litet ord. Att utifrån det, som du gör, dra en slutsats om hur jag vill att världen skall se ut är ett ganska långt steg.Claes Sörmland skrev:
Att hen är ett polariserande ord.
Och jag förtydligar med tanke på ditt inlägg ovan där du antyder att du inte skiljer på hur världen är och hur du vill att den ska vara: Jag uttalar mig nu om hur jag uppfattar att världen och människorna är. Jag uttalar mig alltså inte om hur jag vill att den ska vara.