Har haft min A3-31 nu i lite över 1 år och har lite hatkärlek till den...
Har fått skruva i den betydligt mer än jag räknade med, ställa in borden, inmatningsbordet vid riktning ett flertal gånger. Vilket är tålamodkrävande minst sagt då "finjustering" på dom främre bultarna är ett herk.

Nu försöker jag få bukt med planhyvligen som alltid gett lite utslag som man känna ganska tydligt med fingrarna.
Har läst på flera forum där medlemmar lyckas planhyvla helt utan snipe även utan använda låsvredet.

Känns som jag testat länge nu men lyckas inte få bort det fram/bak.
Har enligt felders tekniker ställt inmatningsvalsen -1,4 mm samt utmatningsvalsen -1,2 från manteln på spiralkuttern. Fjäderspännarna har jag testat justera både lågt och högt men känns inte som detta gör någon skillnad.
Enligt vissa är det bara acceptera men känns surt när det uppenbarligen borde funka att få till bra resultat.

Vet att det är flera här som har samma maskin, har ni några problem med urslag vid planhyvling? Samt har ni behövt justera matarvalsarna på era och i så fall vilka mått har ni ställt dom på?

Rätt sällan jag märker av snipe och kan inte förklara varför det händer någon gång ibland men inte alltid. Jag kan heller inte förklara varför problemet brukar minska eller försvinna (när det väl händer) om jag trycker in ämnet med lite lagom kraft och sedan drar ut på andra sidan. Ingen större kraft, men ett tydligt tryck/drag. Testa - din kanske också blir snäll av det.

Min(a) A3-31 har också varit ett mer eller mindre konstant rattande för att rikthyvlingen ska fungera bra. Man får till det perfekt och är skitnöjd men några månader senare behövs det ändå skruvas igen.

Planhyveln har däremot uppfört sig bra på de två jag haft, kan knappt minnas nån snipe, aldrig varit på o rattat på fjäderspännarna. Spänner alltid vredet för att låsa bordet när jag hyvlar.

Kanske inte mycket till hjälp mer än medhåll att det är fler än du som behöver skruva med jämna mellanrum för att få rikthyvlingen att fungera som den ska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.