N
Hej. Nu är garaget uppmurat, blev klart i förrgår. Nu ska jag betställa takstolar, men måste ju få dit hammarbanden ( varför heter allt i denna branch som nånting helt annat än det är ? )
Blocken på en långsida är 30 övriga sidor 25.
Köpa 45x220 ? papp under och bulta fast varje 60 cm ?
Eller hur gör man ? en skiss hade underlättat ! skruvar med bilar vanligtvis inte bräder....

P
Jag har gjort precis samma sak..
Men 220 är nog lite väl overkill och dyrt.
Mitt garage har en spännvidd på 7.2meter och jag har 19cm leca i väggarna och jag använde 45x145mm. Ring takstolstillverkaren och rådfråga om hur stort upplägg man behöver ha till den spännvidd du har i garaget.

Sen kan du göra precis som du skriver. Syllpapp, hammarband och sen bultade med långa fasad plugg + bricka. Dock hade jag problem att på fasadpluggen att greppa på grund av att vissa lecablock var så porösa så bulten bara roterade i hålet när jag drog fast dom. Om jag hade kunnat om det hela skulle jag gjort sista skiftet på väggarna med U-block som man sen fyller med betong och armering. Först att detta gör att hela huset får en "betongram" överst och får klart bättre stabilitet. Sen när man borrar i betongen så blir hålen mycket mer stabila och pluggen fastnar stenhårt.

Placera fasadpluggen med 60 cc och tänk på att placera bultarna så att dom inte kommer i vägen för takstolarna och dess fästvinkeljärn.

Det enda som biter i leca är ankarmassa! Borra hål genom regeln och vidare ner i blocket. Blås rent hålet och fyll med ankarmassa enligt anvisning på paketet. Tryck i gängstång och låt sitta. Rör inte grejerna förrän det har härdat. På med bricka och mutter och dra åt.

• Gilla
rjansso5
  • Laddar…
N
Tackar för svaren. 45 x 145 får det bli !

Lägger man den i ytterkant av väggen ?

Hittade en annan tråd där man föreslog såna där hålband som viks över hammarbandet och fästs på in o utsidan av väggen , men ankarmassa o gängstång verkar mer seriöst !

N
Köpte 45 x 170 och tänkte försänka brickan o muttern så att de inte är i vägen för takstolarna var de än hamnar.
Finns det ingen skiss/beskrivning nånstans som visar en sån här vägg/takstol i genomskärning ?
Antar att jag kan sätta hammarbandet ut mot ytterkant leca, men jag ska ha pust utanpå, så man skulle kunna skjuta ut hammarbandet så att det hamnar 20-30mm utanför som kant uppåt för sputsen ? eller är det meningslöst?

Sen ska ju takstolarna på ! Tänker på de i gaveln, sätts dessa i linje med lecan, sen plast/asfaboard tunn regel och sist panel ? Det är detta jag skulle vilja se en bilda av !

Lättbetong skruv? Biter bra!

N
Nu har jag köpt ankarmassa, M12 gängstång, muttrar och stora brickor. Det blir ca 48 st 200mm M12 i ankarmassa som ska hålla hammarbandet på plats. OK ?
Tänkte som sagt försänka muttern i regeln och ska lägga hammarbandet i linje med ytterkanten av muren/väggen.

Syllpapp under. behöver man jämna till lecablocken innan ? lite ojämnt ca 3-5 mm diff på vissa ställen på höjden/kanten (hamnade tyvärr med ovan-sidan upp även sista varvet)

Se upp med att ankra gängstången för nära kanten på lecan. Ju närmare du kommer detso lättare kan gängstången knäckas loss.

N
Gallimatias skrev:
Se upp med att ankra gängstången för nära kanten på lecan. Ju närmare du kommer detso lättare kan gängstången knäckas loss.
Ja, tänkte på det, kommer att sätta hålen i lecan nästan i mitten av blockens bredd. Köpte 45x170 just för att kunna ligga kant i kant men ändå hamna hysfat i mitten med bulten. Har aldrig byggt nåt sånt här förr, men det kändes rätt att göra så....

Jag skråspikade 2st 6" spik åt varsitt håll c-c 60. Man behöver inte överdriva.

N
scubasteve1983 skrev:
Jag skråspikade 2st 6" spik åt varsitt håll c-c 60. Man behöver inte överdriva.
50 st M12 på ca 60 cc 170 mm ner i lecablock i ankarmassa lär hålla rätt bra då alltså......
Hängslen o livrem kanske ?

Varför syllpapp? Vatten lär ju inte vara nåt problem på den höjden?

N
mlkjhr skrev:
Varför syllpapp? Vatten lär ju inte vara nåt problem på den höjden?
Ska man inte ha det där ? vatten kommer inte upp dit, men det kan väl bli fuktigt ändå ? Senare ska ev. ena väggen motfyllas och jorden kommer hamna ca 20 ner från taket.

Iom att du ska fylla upp så skulle jag definitivt lägga lite syllpapp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.