10 266 läst ·
14 svar
10k läst
14 svar
Hammarband på lecamur ?
Hej. Nu är garaget uppmurat, blev klart i förrgår. Nu ska jag betställa takstolar, men måste ju få dit hammarbanden ( varför heter allt i denna branch som nånting helt annat än det är ? )
Blocken på en långsida är 30 övriga sidor 25.
Köpa 45x220 ? papp under och bulta fast varje 60 cm ?
Eller hur gör man ? en skiss hade underlättat ! skruvar med bilar vanligtvis inte bräder....
Blocken på en långsida är 30 övriga sidor 25.
Köpa 45x220 ? papp under och bulta fast varje 60 cm ?
Eller hur gör man ? en skiss hade underlättat ! skruvar med bilar vanligtvis inte bräder....
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Jag har gjort precis samma sak..
Men 220 är nog lite väl overkill och dyrt.
Mitt garage har en spännvidd på 7.2meter och jag har 19cm leca i väggarna och jag använde 45x145mm. Ring takstolstillverkaren och rådfråga om hur stort upplägg man behöver ha till den spännvidd du har i garaget.
Sen kan du göra precis som du skriver. Syllpapp, hammarband och sen bultade med långa fasad plugg + bricka. Dock hade jag problem att på fasadpluggen att greppa på grund av att vissa lecablock var så porösa så bulten bara roterade i hålet när jag drog fast dom. Om jag hade kunnat om det hela skulle jag gjort sista skiftet på väggarna med U-block som man sen fyller med betong och armering. Först att detta gör att hela huset får en "betongram" överst och får klart bättre stabilitet. Sen när man borrar i betongen så blir hålen mycket mer stabila och pluggen fastnar stenhårt.
Placera fasadpluggen med 60 cc och tänk på att placera bultarna så att dom inte kommer i vägen för takstolarna och dess fästvinkeljärn.
Men 220 är nog lite väl overkill och dyrt.
Mitt garage har en spännvidd på 7.2meter och jag har 19cm leca i väggarna och jag använde 45x145mm. Ring takstolstillverkaren och rådfråga om hur stort upplägg man behöver ha till den spännvidd du har i garaget.
Sen kan du göra precis som du skriver. Syllpapp, hammarband och sen bultade med långa fasad plugg + bricka. Dock hade jag problem att på fasadpluggen att greppa på grund av att vissa lecablock var så porösa så bulten bara roterade i hålet när jag drog fast dom. Om jag hade kunnat om det hela skulle jag gjort sista skiftet på väggarna med U-block som man sen fyller med betong och armering. Först att detta gör att hela huset får en "betongram" överst och får klart bättre stabilitet. Sen när man borrar i betongen så blir hålen mycket mer stabila och pluggen fastnar stenhårt.
Placera fasadpluggen med 60 cc och tänk på att placera bultarna så att dom inte kommer i vägen för takstolarna och dess fästvinkeljärn.
Produkter som diskuteras: "fasadpluggen"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Det enda som biter i leca är ankarmassa! Borra hål genom regeln och vidare ner i blocket. Blås rent hålet och fyll med ankarmassa enligt anvisning på paketet. Tryck i gängstång och låt sitta. Rör inte grejerna förrän det har härdat. På med bricka och mutter och dra åt.
Tackar för svaren. 45 x 145 får det bli !
Lägger man den i ytterkant av väggen ?
Hittade en annan tråd där man föreslog såna där hålband som viks över hammarbandet och fästs på in o utsidan av väggen , men ankarmassa o gängstång verkar mer seriöst !
Lägger man den i ytterkant av väggen ?
Hittade en annan tråd där man föreslog såna där hålband som viks över hammarbandet och fästs på in o utsidan av väggen , men ankarmassa o gängstång verkar mer seriöst !
Köpte 45 x 170 och tänkte försänka brickan o muttern så att de inte är i vägen för takstolarna var de än hamnar.
Finns det ingen skiss/beskrivning nånstans som visar en sån här vägg/takstol i genomskärning ?
Antar att jag kan sätta hammarbandet ut mot ytterkant leca, men jag ska ha pust utanpå, så man skulle kunna skjuta ut hammarbandet så att det hamnar 20-30mm utanför som kant uppåt för sputsen ? eller är det meningslöst?
Sen ska ju takstolarna på ! Tänker på de i gaveln, sätts dessa i linje med lecan, sen plast/asfaboard tunn regel och sist panel ? Det är detta jag skulle vilja se en bilda av !
Finns det ingen skiss/beskrivning nånstans som visar en sån här vägg/takstol i genomskärning ?
Antar att jag kan sätta hammarbandet ut mot ytterkant leca, men jag ska ha pust utanpå, så man skulle kunna skjuta ut hammarbandet så att det hamnar 20-30mm utanför som kant uppåt för sputsen ? eller är det meningslöst?
Sen ska ju takstolarna på ! Tänker på de i gaveln, sätts dessa i linje med lecan, sen plast/asfaboard tunn regel och sist panel ? Det är detta jag skulle vilja se en bilda av !
Lättbetong skruv? Biter bra!
Nu har jag köpt ankarmassa, M12 gängstång, muttrar och stora brickor. Det blir ca 48 st 200mm M12 i ankarmassa som ska hålla hammarbandet på plats. OK ?
Tänkte som sagt försänka muttern i regeln och ska lägga hammarbandet i linje med ytterkanten av muren/väggen.
Syllpapp under. behöver man jämna till lecablocken innan ? lite ojämnt ca 3-5 mm diff på vissa ställen på höjden/kanten (hamnade tyvärr med ovan-sidan upp även sista varvet)
Tänkte som sagt försänka muttern i regeln och ska lägga hammarbandet i linje med ytterkanten av muren/väggen.
Syllpapp under. behöver man jämna till lecablocken innan ? lite ojämnt ca 3-5 mm diff på vissa ställen på höjden/kanten (hamnade tyvärr med ovan-sidan upp även sista varvet)
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Se upp med att ankra gängstången för nära kanten på lecan. Ju närmare du kommer detso lättare kan gängstången knäckas loss.
Ja, tänkte på det, kommer att sätta hålen i lecan nästan i mitten av blockens bredd. Köpte 45x170 just för att kunna ligga kant i kant men ändå hamna hysfat i mitten med bulten. Har aldrig byggt nåt sånt här förr, men det kändes rätt att göra så....Gallimatias skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Jag skråspikade 2st 6" spik åt varsitt håll c-c 60. Man behöver inte överdriva.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Klicka här för att svara