Vi bygger växthus, 12 kvm. 280x440 i ganska skyddat läge utanför Stockholm. Först har vi en mur, ca 55 cm hög av betong och lecablock, på den en kraftig syllbräda. Ca 20 stolpar 45x95, 128 cm höga, är utspridda runt om, mellan dem sätter vi gamla fönster, vissa utan karm och vissa med karm. Takstolarna till sadeltaket tänker vi oss 6 stycken, lutning 35°, förstärkta med hålplattor i nock samt hanbjälke ca 50 cm ner från nock. Ingen nockbräda. Takstolarna placeras i möjligaste mån precis ovanpå stolpar. Taket ska täckas med 16 mm kanalplast. Nu är frågan om hammarband. Ska vi som vi tänkt ett tag ha två stående 45x95 som hammarband, eller är det överdrivet? Räcker det med en liggande?

• Byggnation av växthus med betongmur och trästolpar, några fönster lutade mot muren och plast på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni kan ha hammarband över hela stommen sen bärlina på långsidorna där takstolarna vilar 👌🏻

Torbjärn Torbjärn skrev:
Ni kan ha hammarband över hela stommen sen bärlina på långsidorna där takstolarna vilar 👌🏻
hmm, fattar inte riktigt. Menar du alltså dubbelt lager på långsidorna, liggande eller stående 45x95. Men enkelt på gavlarna.

ClasseClas
Det räcker med ett liggande hammarband när du placerar takstolarna över de stående reglarna.

• Gilla
aqua
  • Laddar…
Och vill du placera takstolarna med samma avstånd kan du välja enbart stående hammaband. När jag byggt förråd och andra mindre hus använder jag enbart det, infällt i stående väggreglar.
Men med växthus blir det ju även en fråga om utseende med allt glas,

• Gilla
aqua
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och vill du placera takstolarna med samma avstånd kan du välja enbart stående hammaband. När jag byggt förråd och andra mindre hus använder jag enbart det, infällt i stående väggreglar.
Men med växthus blir det ju även en fråga om utseende med allt glas,
Ja vi anpassar allt efter de fönster vi har, ca 30 stycken olika. Det innebär att stolparna inte alltid hamnar parallellt, vilket i sin tur innebär att takstolarna inte hamnar med exakt lika avstånd från varandra. Det gör ingenting tycker jag. Det som oroar mig är att det inte ska bli tillräckligt stabilt.

Har aldrig byggt växthus, däremot bygger jag så här på mindre byggnader oberoende av sadel/pulpettak.
Träram för mindre byggnad med takstolar mot en bakgrund av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
aqua och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
A aqua skrev:
Ja vi anpassar allt efter de fönster vi har, ca 30 stycken olika. Det innebär att stolparna inte alltid hamnar parallellt, vilket i sin tur innebär att takstolarna inte hamnar med exakt lika avstånd från varandra. Det gör ingenting tycker jag. Det som oroar mig är att det inte ska bli tillräckligt stabilt.
Du har sån liten last med plasttak även med snö på.

Kolla på Svenskt Träs Enkelstugan på 35 m² som byggs med liggande hammarband.

https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan/#

https://www.byggbeskrivningar.se/pd...1-7651x5251-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.